71% dintre absolvenții anului 2014 au promovat bacalaureatul

bacalaureat4_1.jpgUn raport al Ministerului Educației Naționale (MEN) arată că 93.433 (71%) dintre cei 131.571 de absolvenți de clasa a XII-a din promoția 2014 au luat bacalaureatul.

Pentru absolvenții promoțiilor anterioare care au susținut examenul în acest an, rata de promovare este de 30,89%. Comparativ cu ultimii ani, procentul candidaților care susțin examenul de bacalaureat în același an în care își finalizează studiile este în creștere: 2014 – 71%, 2013 – 64,35%, 2012 – 59,04% și 2011 – 57,59%.

“În ceea ce privește promovarea pe filiere, situația pentru 2014 arată că cele mai bune rezultate s-au înregistrat la filiera teoretică, unde procentul atins este spre 90% pentru generația de absolvenți ai anului 2014. Cumulată cu situația absolvenților din promoțiile anterioare, a generat o rată de promovare apropiată de 80%. Și la filiera vocațională situația absolvenților din generația 2014 indică un procent foarte ridicat, care tinde spre 80%, în timp ce situația cumulată menține procentul la peste 70%. La filiera tehnologică, absolvenții din anul 2014 au obținut aproape 50%, în timp ce situația cumulată a produs un rezultat sub 45%”, arată analiza realizată de MEN.

Concret, rata de promovare, pe filiere, se prezintă astfel: teoretică – 85,18% (absolvenți 2014), 32,29% (absolvenți promoțiile anterioare), 79,63% (rezultat final cumulat); vocațională – 77,89% (absolvenți 2014), 42,45% (absolvenți promoțiile anterioare), 73,06% (rezultat final cumulat). Cea mai mică rată de promovare se menține la filiera tehnologică, cu 48,35% (absolvenți 2014), 28,53% (absolvenți promoțiile anterioare), 41,76% (rezultat final cumulat).

Analiza datelor relevă că există diferențe între nivelul de promovare din mediul urban și cel din mediul rural de peste 15% în rândul absolvenților de clasa a XII-a ai promoției 2014. Astfel, în mediul rural, rata de promovare este de 59,3%, în timp ce în mediul urban este de 75,7%. În ceea ce-i privește pe absolvenții din promoțiile anterioare care au susținut Bacalaureatul în 2014, se constată că rata de promovare în mediul urban este de 31,8% iar cea din mediul rural este de 29,3%.

Situația pe județe relevă că rata de promovare cea mai ridicată pentru absolvenții din promoția 2014 s-a înregistrat în județele Cluj – 83%, Brăila – 82,4%, Iași – 81,3% și Suceava – 80,5%. Procentul de promovare cel mai ridicat pentru candidații din promoțiile anterioare s-a înregistrat în județele Cluj – 47% și Brăila – 42%. Per total, cel mai bun rezultat la nivel național (rezultate cumulate) s-a înregistrat în județele Cluj – 75,9%, Brăila – 75,1% și Iași – 74%.

La polul opus, cele mai scăzute rezultate pentru promoția din 2014 s-au înregistrat în județele Ilfov – 40,3% și Giurgiu – 48,4%. Pentru promoțiile anterioare, cele mai slabe rezultate, sub 20%, au fost centralizate în județele Ilfov – 13,7%, Giurgiu – 17,7%, Mehedinți -17,8% și Teleorman – 19,3%. Rezultatul total cel mai scăzut pentru cele două categorii de absolvenți s-a înregistrat în aceleași patru județe: Ilfov – 33,5%, Giurgiu – 39,4%, Mehedinți – 47,1% și Teleorman – 49,6%.

Un alt segment analizat a fost șansa de reușită a candidaților nepromovați în prima sesiune a anului în care au participat prima oară. În acest caz, datele relevă că aceasta scade proporțional cu timpul scurs de la data absolvirii, ajungând la o reușită de sub 10%, așa cum a fost cazul anului 2009. Din totalul celor care nu au promovat bacalaureatul în sesiunile anului 2009, doar 6,3% au reușit să obțină media 6 într-una dintre sesiunile din anii următori.

MEN a menționat că, în cadrul analizei, s-a utilizat sintagma “candidat unic”, ceea ce a presupus că însumarea datelor a ținut cont nu de numărul de participări ale aceluiași candidat la sesiunile din acest an, ci s-a axat pe participarea unică a candidatului, cumulând toate rezultatele sale din sesiunile la care a participat în 2014, acolo unde a fost cazul. De asemenea, analiza a avut în vedere și comparația cu ceilalți ani în ceea ce privește procentul de promovare, distribuția promovării pe mediul urban și rural și pe filiere. AGERPRES