MULTIMEDIA

Centrul Municipal de Colectare Iaşi

CALENDARUL OLIMPIADELOR NAŢIONALE ŞCOLARE

 
Alte articole din Invatamant universitar Data publicarii: Marti, 04 Iunie 2013

Profesorii maghiari de la UMF Târgu Mureş acuză conducerea universităţii de limitarea învăţământului în limba maghiară

umf_tgmures.jpgProrectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie din Târgu Mureş, prof. dr. Szilagyi Tibor, şi liderul profesorilor maghiari din universitate, prof. dr. Szabo Bela, au acuzat luni conducerea UMF că ar încerca să limiteze învăţământul în această limbă, prin trimiterea dosarului de evaluare periodică a programului de studiu de medicină în limba maghiară la Bucureşti, fără includerea pretenţiilor liderilor acestei linii de studiu.

"Problema organizării liniei maghiare s-a intensificat din nou, atunci când, în pofida cererii noastre clare şi în ciuda prevederilor legale, dosarul de evaluare periodică a programului de studiu de medicină în limba maghiară a fost trimis la Bucureşti fără să includă pretenţiile liniei maghiare. Pe baza celor prezentate considerăm că actuala conducere a universităţii nu intenţionează nici pe termen scurt, nici pe termen lung să respecte elementele esenţiale ale acordului semnat în septembrie 2012 (în prezenţa fostului ministru al Educaţiei Ecaterina Andronescu - n.r.), nici prevederile Legii Educaţiei Naţionale referitoare la învăţământul în limba minorităţilor naţionale şi vrea să continue tendinţa de a limita din ce în ce mai mult învăţământul în limba maghiară. Cerând din nou ajutorul ministerului, în acest caz acesta a răspuns cererii noastre şi au avut loc discuţii noi. Se pare, totuşi, că ministerul preferă din nou soluţii de formă şi nu de fond în rezolvarea problemelor, încercându-se amânarea deciziilor majore sau cesionarea lor către senatul universitar", a afirmat Szabo Bela, într-o conferinţă de presă.

El a afirmat că pentru existenţa şi dezvoltarea pe termen lung a liniei maghiare "este esenţială introducerea limbii maghiare la lucrările practice şi la stagiile clinice, crearea grupelor de studenţi alocate distinct pentru fiecare linie de studiu, realizarea statelor de funcţii distincte pentru fiecare linie de studiu şi constituirea departamentelor aferente liniei maghiare" şi că aceste pretenţii sunt în deplină conformitate cu Legea Educaţiei Naţionale.

Profesorii maghiari au susţinut că tendinţa de degradare treptată a învăţământului medical maghiar din Transilvania ar dura de mai multe decenii şi că aceasta "a fost accelerată în ultimii 20 de ani, deşi există o solicitare mare pentru învăţământul în limba maghiară, care are tradiţii consacrate la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Târgu Mureş".

"Cu toate că am protestat în repetate rânduri, în programele de studii noi, cu excepţia programului de asistenţă medicală/moaşe, există doar programe în limba română. Prin aceasta învăţământul în limba maghiară a fost dezavantajat, intrând într-o regresie treptată în cadrul universităţii, proces care la ora actuală a atins o cotă alarmantă. Astfel, proporţia cadrelor didactice maghiare este din ce în ce mai mică, deja scăzând sub o treime. Problema este agravată şi de pierderile cauzate de pensionări şi de dificultăţile legate de noile angajări", a afirmat Szabo Bela.

Potrivit acestuia, s-a solicitat din 2011 Ministerului Educaţiei aplicarea Legii Educaţiei Naţionale, încă nu au primit răspunsuri la cele două adrese înaintate. Nu dorim divizarea Universităţii în facultăţi separate, dorim un viitor comun în cadrul aceloraşi facultăţi, sub forma secţiilor sau liniilor distincte, aşa cum prevede LEN, dar pe departamente separate", a spus Szabo Bela.

Profesorii maghiari au accentuat că acordul a fost semnat anul trecut şi de Ecaterina Andronescu, ministrul Educaţiei din acea perioadă, că a oferit oportunitatea ca linia maghiară să se consolideze şi să corespundă standardelor de acreditare, însă "de-a lungul ultimelor nouă luni a devenit clar că partea română nu a respectat în totalitate nici un punct din acord".

"Cel mai problematic este că acordul a stabilit (pct. 3 şi 6) ca linia maghiară - prin prorectorul responsabil al liniei de studii în limba maghiară - poate să scoată la concurs toate posturile de care are nevoie şi, la aceste posturi, în cazul asistenţilor universitari competenţa lingvistică în limba maghiară este obligatorie. Aceste puncte nu au fost respectate. Având în vedere că acordul a fost semnat şi de ministrul Educaţiei, am considerat că şi ministerul îşi asumă responsabilitatea pentru respectarea acestuia, de aceea la primele semne de nerespectare ale acordului am notificat în scris ministerul, şi personal ministrul Educaţiei, dar şi această petiţie a rămas fără răspuns", a susţinut Szabo Bela.

El a precizat că pentru a practica medicina în România este indispensabilă cunoaşterea la nivel înalt a limbii române şi că din acest motiv nu se solicită lucrări practice sau stagii clinice exclusiv în limba maghiară, "ci bilingve".

"La stagiile clinice, comunicarea cu pacienţii români s-ar face în mod evident în limba română. De asemenea, rapoartele de gardă, întocmirea documentelor medicale, comunicarea cu medicii români ar fi în limba română. Învăţământul clinic în limba maghiară se referă doar la comunicarea dintre studenţi, cadrele didactice şi pacienţii care solicită acest lucru", a mai spus Szabo Bela, care a susţinut că remedierea situaţiei secţiei maghiare de la UMF Târgu Mureş nu mai poate fi amânată.

"Având în vedere perioada de examene şi admiterea apropiată, nu intenţionăm să organizăm acţiuni de protest în prezent, dar dacă nu se pot găsi în curând soluţii pentru cererile noastre, din toamnă vom face uz de o gamă mai largă de acţiuni legitime de apărare a intereselor", a afirmat Szabo Bela, evitând să expună ce ar fi metodele de protest la care se va recurge.

În replică, rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie Târgu Mureş, prof. dr. Leonard Azamfirei, a declarat luni că universitatea a respectat protocolul încheiat cu linia maghiară, în prezenţa fostului ministru al Educaţiei Ecaterina Andronescu şi că se aşteaptă la o cooperare înţeleaptă din partea fiecăruia.

"UMF a respectat protocolul încheiat cu linia maghiară, dar, în acelaşi timp, este obligată să respecte legislaţia naţională privind învăţământul superior, prevederile ARACIS privind calitatea în învăţământ, precum şi Carta şi regulamentele interne ale universităţii. Acestea sunt aceleaşi pentru toţi, inclusiv pentru linia maghiară. Reluarea unor teme care au făcut subiectul discuţiilor de anul trecut şi care au fost tranşate în instanţă, în ceea ce priveşte legalitatea, nu face decât să parafrazeze un dicton celebru: Vorbesc deci... exist! Iar dacă vorbim de legalitate, atunci poate vorbim de recunoaşterea explicita în comunicat a implicării politicului într-o zonă în care implicarea acestuia este interzisă prin lege. Există o serie de instituţii ale statului (Justiţia, MEN, ARACIS) care, dacă nu au aceeaşi opinie cu unii, atunci ele trebuie criticate? Este o greşeală, iar eu mă aştept la onestitate, la adevăruri recunoscute şi la cooperare înţeleaptă din partea fiecăruia", a spus prof. dr. Leonard Azamfirei. AGERPRES



Alte articole din Invatamant universitar
Pentru a fi in permanenta la curent cu ultimele noutati si informatii din domeniu,

aboneaza-te gratuit la Newsletter !


 usamv


 
Newsletter

EDITORIAL
romaniuc liliana.jpg
Cheile care trebuie să înveţe... vizibil şi sustenabil!
Un comentariu de Liliana Romaniuc, publicat pe portalul Adevarul.ro » Citeste


COMPANIA SAPTAMINII
Ghid de Reciclare: Reciclarea se învață!
Să recunoaștem, sortarea și reciclarea deșeurilor pe care le generăm acasă nu face neaparat parte din obiceiurile noastre. Pe de altă parte, este un obicei care se cultivă cu mare grijă în țările europene și nu numai. Reciclarea înseamnă un mediu mai curat și reintrarea unor resurse numite materii prime secundare - adică sticlă, hârtie, metal sau textile reciclate - în circuitul economic. » Citeste


SCOALA SAPTAMINII
ase-bucuresti.jpg
ASE sărbătoreşte 103 ani de la înfiinţare
Academia de Studii Economice (ASE) sărbătoreşte 103 ani de la înfiinţare, prilej cu care vor fi organizate, în această săptămână, diverse evenimente cultural-artistice. Potrivit unui comunicat de presă al instituţiei de învăţământ superior, manifestările aniversare vor debuta marţi cu vernisajul expoziţiei "Castele şi conace revitalizate: conservarea patrimoniului construit din perspectiva proprietarilor". Evenimentul este organizat de facultăţile de Marketing şi Business şi Turism, împreună cu Asociaţia Arche. Expoziţia este deschisă până luni, 18 aprilie, în foaierul Bibliotecii Centrale a ASE. » Citeste


INTERVIU
curaj_adrian.jpg
Adrian Curaj: "Pregătim metodologia, de şapte ani nu au mai fost organizate concursuri pentru posturile de directori de școli"
Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, afirmă, într-un interviu acordat Agerpres, că este nevoie de echilibru pentru a stimula performanţa şi a răspunde nevoilor de echitate şi incluziune, adăugând că pentru prima dată în dezvoltarea cadrului curricular vor fi stabilite grupuri interdisciplinare, care vor lucra independent pe conţinuturile manualelor şcolare. ''(...) Cred în România educată şi cred că trebuie să ne dăm această şansă: de a participa la construcţia propriului viitor'', declară ministrul. » Citeste

EVENIMENT
Cei mai buni profesori vor fi premiaţi de studenţi pe 4 iunie la Alba Iulia
Studenţii sunt invitaţi să nominalizeze "profesorii tari" pentru distincţia "Profesor Bologna", care va fi acordată în cadrul unei gale, pe 4 iunie, la Alba Iulia. Potrivit unui comunicat al ANOSR, până pe 24 aprilie studenţii pot înscrie cadre didactice universitare pe care ei îi consideră a fi "profi tari" pe site-ul www.profitari.ro. Nominalizările vor fi evaluate printr-o procedură complexă, studenţii evaluatori urmând să decidă care sunt acei profesori ce merită în acest an distincţia "Profesor Bologna". » Citeste
agerpres.ro

Vizitatori
counter