MULTIMEDIA

Cei 15 membri ai loturilor naționale de matematică, fizică și informatică, premiați pentru medaliile câștigate la olimpiadele internaționale

CALENDARUL OLIMPIADELOR NAŢIONALE ŞCOLARE

 
Alte articole din Programe / proiecte Data publicarii: Miercuri, 06 Ianuarie 2016

Ciprian Fartuşnic: "Orientarea spre formarea de competenţe constituie noutatea proiectului privind planurile-cadru"

Fartusnic_Ciprian.jpgProiectul pus în dezbatere publică privind planurile-cadru pentru clasele V-VIII aduce nou orientarea spre formarea de competenţe, a declarat directorul general al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Ciprian Fartuşnic.
"Actualele planuri cadru nu s-au mai schimbat de ceva ani şi între timp au tot fost discuţii despre ce dorim de la un absolvent de clasa a VIII-a, practic care ar fi un profil, ce competenţe ar trebui să deţină cel care a terminat acest nivel de educaţie. Practic (n.r. proiectul) aduce nou în primul rând această orientare a planurilor-cadru nu pe numărul de ore şi discipline, ci pur şi simplu care ar fi competenţele pe care le dorim şi prin ce discipline am putea să ajungem la acele competenţe. Este o decizie care se ia la nivel general dacă ne dorim ca elevii, la sfârşitul clasei a VIII-a, să aibă un profil mai pronunţat pe zona de ştiinţe, pe zona de ştiinţe socio-umane, spre istorie, geografie sau dacă ne dorim să aibă o dezvoltare mai degrabă câte puţin din toate, astfel încât la liceu să poată să le continue cu specializarea lor", a explicat Fartuşnic.

Potrivit acestuia, planul-cadru stabileşte ce discipline trebuie studiate, ce număr de ore. "Pe baza lor se poate începe lucrul la programele şcolare care spun ce competenţe pot fi urmărite la fiecare disciplină în parte", a spus el. Acesta a arătat că de una dintre variantele de plan-cadru primii ar putea să beneficieze copiii care în prezent sunt clasa a III-a.

Fartuşnic a precizat că s-a încercat în elaborarea celor trei variante să se menţină un echilibru din punctul de vedere al gradului de încărcare a copilului. "Au fost aceste două presiuni: una să punem şi Educaţie pentru sănătate, şi Educaţie ecologică, şi Educaţie rutieră, şi Educaţie financiară şi tot felul de discipline, pe de altă parte copiii să aibă un program mai lejer şi să nu mai fie aşa încărcaţi. Aici trebuie să găsim cu toţii o variantă de mijloc şi cât mai în folosul copilului", a mai spus Fartuşnic.

Potrivit acestuia, proiectul se va afla în dezbatere publică, în prima etapă, până pe 23 ianuarie. După ce vor fi făcute propuneri, va mai fi pus pentru a doua oară în dezbatere, pentru încă două-trei săptămâni. "A fost lansată în dezbatere publică pe 23 decembrie şi va fi lăsată timp de o lună până pe 23 ianuarie. După care vom reveni cu o variantă care s-a desprins din dezbatere, care va mai fi cel puţin două sau trei săptămâni în dezbatere publică, astfel încât varianta care va fi înaintată spre ordin de ministru cu siguranţă nu va mulţumi pe toată lumea, dar măcar să aibă un sprijin şi să fie înţeleasă de cât mai mulţi", a susţinut directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.

O altă noutate pe care o propune proiectul este cea a opţionalelor, a adăugat el. "Mulţi îşi doresc cât mai multe opţionale la nivelul şcolii. Din păcate, asta ar însemna că şcolile, care au posibilitate, au resursele, ar putea oferi copiilor, cele care nu au posibilitate nu ar putea oferi copiilor, o paletă foarte largă de opţionale. Atunci, în toate cele trei variante puse în dezbatere publică există această propunere de a avea un opţional pe o anumită arie sau opţional integrat în care copilul încearcă să se familiarizeze cu ceea ce înseamnă o abordare integrată a unor tematici şi să sperăm că la liceu chestiunea aceasta se va dezvolta şi mai mult", a mai afirmat reprezentantul institutului.

Planurile-cadru sunt structurate pe baza celor 7 arii curriculare. Structura prevede discipline opţionale pe arii şi opţionale integrate la nivelul mai multor arii, ca oportunitate oferită şcolilor de a-şi dezvolta oferta curriculară proprie. Trunchiul comun prevede un număr prestabilit de ore (fără plajă orară), aceasta se păstrează la nivelul disciplinelor opţionale pe arii şi a opţionalului integrat la nivelul mai multor arii.

Toate cele trei variante reduc numărul de ore la limba şi literatura română la clasa a V-a (de la 5 la 4 ore/săptămână). De asemenea, se reconsideră unele alocări orare pentru discipline care anterior ajungeau foarte rar să intre în oferta curriculară a şcolii cu un număr maxim de ore (educaţie plastică, educaţie muzicală, cultură civică, istoria, geografia, educaţie tehnologică).

Se reconsideră structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu (la clasa a V-a Educaţie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a Educaţie interculturală, la clasa a VII-a Educaţie pentru cetăţenie democratică şi la clasa a VIII-a Educaţie economică). Totodată, se schimbă titulatura ariei curriculare din Educaţie fizică şi sport în Educaţie fizică, sport şi sănătate. Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor apare ca disciplină nouă de trunchi comun în aria Tehnologii, conform Legii Educaţiei Naţionale.

În trunchiul comun se vor adăuga 4-5 ore/săptămână în plus pentru elevii care studiază în limba maternă. AGERPRES



Alte articole din Programe / proiecte
Pentru a fi in permanenta la curent cu ultimele noutati si informatii din domeniu,

aboneaza-te gratuit la Newsletter !




 
Newsletter


EDITORIAL
romaniuc liliana.jpg
Cheile care trebuie să înveţe... vizibil şi sustenabil!
Un comentariu de Liliana Romaniuc, publicat pe portalul Adevarul.ro » Citeste


COMPANIA SAPTAMINII
ecotic_ecoplay1.JPG
Caravana ECOTIC, parte din evenimentul “EcoPlay recicleaza, creeaza, salveaza”
Primaria Municipiului Bucuresti, prin PROEDUS, in parteneriat cu Caravana ECOTIC, a organizat in weekendul 2 - 3 aprilie, in parcul Herastrau din Bucuresti, un eveniment cu tematică ecologică pentru copii: “EcoPlay recicleaza, creeaza, salveaza”. Evenimentul a adus in prim plan importanta reciclarii in randul celor mici si se inscrie in seria activitatilor derulate de Primaria Capitalei in luna aprilie, declarata “luna curateniei”. » Citeste


SCOALA SAPTAMINII
ase-bucuresti.jpg
ASE sărbătoreşte 103 ani de la înfiinţare
Academia de Studii Economice (ASE) sărbătoreşte 103 ani de la înfiinţare, prilej cu care vor fi organizate, în această săptămână, diverse evenimente cultural-artistice. Potrivit unui comunicat de presă al instituţiei de învăţământ superior, manifestările aniversare vor debuta marţi cu vernisajul expoziţiei "Castele şi conace revitalizate: conservarea patrimoniului construit din perspectiva proprietarilor". Evenimentul este organizat de facultăţile de Marketing şi Business şi Turism, împreună cu Asociaţia Arche. Expoziţia este deschisă până luni, 18 aprilie, în foaierul Bibliotecii Centrale a ASE. » Citeste


INTERVIU
curaj_adrian.jpg
Adrian Curaj: "Pregătim metodologia, de şapte ani nu au mai fost organizate concursuri pentru posturile de directori de școli"
Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, afirmă, într-un interviu acordat Agerpres, că este nevoie de echilibru pentru a stimula performanţa şi a răspunde nevoilor de echitate şi incluziune, adăugând că pentru prima dată în dezvoltarea cadrului curricular vor fi stabilite grupuri interdisciplinare, care vor lucra independent pe conţinuturile manualelor şcolare. ''(...) Cred în România educată şi cred că trebuie să ne dăm această şansă: de a participa la construcţia propriului viitor'', declară ministrul. » Citeste

EVENIMENT
Cei mai buni profesori vor fi premiaţi de studenţi pe 4 iunie la Alba Iulia
Studenţii sunt invitaţi să nominalizeze "profesorii tari" pentru distincţia "Profesor Bologna", care va fi acordată în cadrul unei gale, pe 4 iunie, la Alba Iulia. Potrivit unui comunicat al ANOSR, până pe 24 aprilie studenţii pot înscrie cadre didactice universitare pe care ei îi consideră a fi "profi tari" pe site-ul www.profitari.ro. Nominalizările vor fi evaluate printr-o procedură complexă, studenţii evaluatori urmând să decidă care sunt acei profesori ce merită în acest an distincţia "Profesor Bologna". » Citeste
agerpres.ro

Vizitatori
counter