MULTIMEDIA

Centrul Municipal de Colectare Iaşi

CALENDARUL OLIMPIADELOR NAŢIONALE ŞCOLARE

 
Alte articole din Invatamant pre-universitar Data publicarii: Luni, 07 Noiembrie 2016

Peste 40 la sută dintre copiii din România au dificultăţi în domeniul alfabetizării funcţionale

abandon scolar.jpgPeste 42% dintre copiii din România cu vârsta de 15 ani au dificultăţi în domeniul alfabetizării funcţionale, arată date statistice prezentate la o conferinţă pe această temă, organizată la Cluj de Administraţia Prezidenţială, Departamentul Educaţie şi Cercetare în colaborare cu Facultatea de Studii Politice, Administrative şi ale Comunicării din UBB.

Potrivit datelor prezentate la dezbaterea, organizată sub numele 'România Educată', în septembrie 2012 a fost publicat primul raport al EU High Level Group of Experts on Literacy, care cuprinde cinci capitole despre nivelul analfabetismului funcţional în Europa, dar şi recomandări de reducere a acestuia.

Din acest raport, dar şi din datele existente la nivel european rezultă că sistemul educaţional românesc are probleme serioase în ceea ce priveşte alfabetizarea funcţională şi multiplă, elevii români situându-se pe locul 49 din 65 la testarea PISA din 2009, la secţiunea lectura şi înţelegerea textului. La secţiunea matematică şi la ştiinţe România s-a situat pe locul 47. La nivelul Europei, după România se mai află doar Albania.

Raportul Grupului la Nivel Înalt arată că 40,4% dintre elevii români sunt sub nivelul 2 (corespunzător evaluării PISA), ceea ce, practic, înseamnă incapacitatea acestora de a înţelege cele mai simple sarcini la examenele naţionale. Potrivit informaţiilor oferite de organizatori, acest lucru înseamnă, practic, că aceşti tineri nu vor putea accede decât la locuri de muncă care cer un nivel minim de educaţie. Potrivit reprezentanţilor Departamentului de Educaţie şi Cercetare al Administraţiei Prezidenţiale procentul a ajuns în 2016 la peste 42 la sută.

"Deja când vorbim despre analfabetism funcţional este un semnal foarte important de alarmă şi arată că stăm rău. Aş vrea să spun că sursa analfabetismului este legată de ocazia ratată de învăţare. Spre deosebire de alte sisteme de educaţie din lume, avem marea şansă că majoritatea copiilor ne trec prin şcoală. Din păcate unii dintre ei ies destul de repede sau rămân, până la un anumit punct, fără să se întâmple cu adevărat o învăţare. Mesajul optimism este că se poate face ceva pentru că avem ocazia de a avea o intervenţie directă asupra unor copii, pe de altă parte, statistici cât se poate de îngrijorătoare ne arată cât de complexă este problema", a declarat Ciprian Fârtuşnic, directorul Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, în cadrul discursului pe care l-a ţinut luni în cadrul evenimentului. Potrivit specialiştilor, conceptul de alfabetizat funcţional presupune o persoană capabilă să citească un text, să îl înţeleagă, să facă conexiunile cu ceea ce ştia înainte de citirea textului, capacitatea sa de a-şi formula un punct de vedere cu privire la ce a citit, de a exprima în scris sau oral punctual său de vedere şi, nu în ultimul rând, de a aplica informaţiile/cunoştinţele obţinute în contexte de viaţă reală, adică funcţionarea în societate.

La rândul său, rectorul UBB, academicianul Ioan Aurel Pop, prezent la eveniment, a declarat că România a ajuns din nou la un fenomen de care crezuse că a scăpat în vremea comunismului. "Regimul comunist a eliminat analfabetismul din România - sigur, noi ţinem seama de o marjă de eroare care s-a făcut voit - pentru că s-a făcut alfabetizare cu de-a sila, dar câteodată îmbinarea constrângerii cu convingerea de care vorbeau comuniştii, imitându-i pe marii filosofi, era bună. Şi, în sfârşit, în ultimii 26 de ani am reuşit performanţa să revenim la ceea ce crezusem că depăşisem de mult. Pot să vă spun, ca profesor, că ne-am dobândit şi libertatea de a fi ignorant. Numai că această libertate ne duce la dezumanizare, pentru că eu cred sincer că condiţia umană presupune educaţie. Dacă eliminăm aceste criterii din felul de a ne purta ajungem la dezumanizare", a spus rectorul UBB.

Studiile arată că un nivel scăzut al acestor competenţe are ca efect o creştere economică redusă şi fără capacitatea de sustenabilitate. Din acest motiv, statele membre UE şi-au propus ca ţintă reducerea numărului elevilor de 15 ani, care au dificultăţi în domeniul alfabetizării funcţionale, la un procent mai mic de 15% până în 2020. În prezent media europeană este de 20 la sută. AGERPRES



Alte articole din Invatamant pre-universitar
Pentru a fi in permanenta la curent cu ultimele noutati si informatii din domeniu,

aboneaza-te gratuit la Newsletter !




 
Newsletter

EDITORIAL
romaniuc liliana.jpg
Cheile care trebuie să înveţe... vizibil şi sustenabil!
Un comentariu de Liliana Romaniuc, publicat pe portalul Adevarul.ro » Citeste


COMPANIA SAPTAMINII
Ghid de Reciclare: Reciclarea se învață!
Să recunoaștem, sortarea și reciclarea deșeurilor pe care le generăm acasă nu face neaparat parte din obiceiurile noastre. Pe de altă parte, este un obicei care se cultivă cu mare grijă în țările europene și nu numai. Reciclarea înseamnă un mediu mai curat și reintrarea unor resurse numite materii prime secundare - adică sticlă, hârtie, metal sau textile reciclate - în circuitul economic. » Citeste


SCOALA SAPTAMINII
ase-bucuresti.jpg
ASE sărbătoreşte 103 ani de la înfiinţare
Academia de Studii Economice (ASE) sărbătoreşte 103 ani de la înfiinţare, prilej cu care vor fi organizate, în această săptămână, diverse evenimente cultural-artistice. Potrivit unui comunicat de presă al instituţiei de învăţământ superior, manifestările aniversare vor debuta marţi cu vernisajul expoziţiei "Castele şi conace revitalizate: conservarea patrimoniului construit din perspectiva proprietarilor". Evenimentul este organizat de facultăţile de Marketing şi Business şi Turism, împreună cu Asociaţia Arche. Expoziţia este deschisă până luni, 18 aprilie, în foaierul Bibliotecii Centrale a ASE. » Citeste


INTERVIU
curaj_adrian.jpg
Adrian Curaj: "Pregătim metodologia, de şapte ani nu au mai fost organizate concursuri pentru posturile de directori de școli"
Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, afirmă, într-un interviu acordat Agerpres, că este nevoie de echilibru pentru a stimula performanţa şi a răspunde nevoilor de echitate şi incluziune, adăugând că pentru prima dată în dezvoltarea cadrului curricular vor fi stabilite grupuri interdisciplinare, care vor lucra independent pe conţinuturile manualelor şcolare. ''(...) Cred în România educată şi cred că trebuie să ne dăm această şansă: de a participa la construcţia propriului viitor'', declară ministrul. » Citeste

EVENIMENT
Cei mai buni profesori vor fi premiaţi de studenţi pe 4 iunie la Alba Iulia
Studenţii sunt invitaţi să nominalizeze "profesorii tari" pentru distincţia "Profesor Bologna", care va fi acordată în cadrul unei gale, pe 4 iunie, la Alba Iulia. Potrivit unui comunicat al ANOSR, până pe 24 aprilie studenţii pot înscrie cadre didactice universitare pe care ei îi consideră a fi "profi tari" pe site-ul www.profitari.ro. Nominalizările vor fi evaluate printr-o procedură complexă, studenţii evaluatori urmând să decidă care sunt acei profesori ce merită în acest an distincţia "Profesor Bologna". » Citeste
agerpres.ro

Vizitatori
counter