MULTIMEDIA

Centrul Municipal de Colectare Iaşi

CALENDARUL OLIMPIADELOR NAŢIONALE ŞCOLARE

 
Alte articole din Formarea pentru discipline matematice Data publicarii: Marti, 20 Iulie 2010

A fost realizat un studiu de necesitate pentru demararea procedurilor de dezvoltare şi armonizare de curriculum

Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a realizat un studiu de necesitate pentru demararea procedurilor de dezvoltare şi armonizare de curriculum. Acest studiu este realizat în cadrul proiectului POSDRU - Formarea cadrelor didactice universitare şi a studenţilor în domeniul utilizării unor instrumente moderne de predare-învăţare-evaluare pentru disciplinele matematice, proiect finanţat din Fondul Social European, pe o perioadă de 36 de luni.




Studiul contribuie în mod direct la realizarea obiectivului general al Programului Operaţional Sectorial de Dezvoltare a Resurselor Umane - POS DRU - domeniul major de intervenţie 1.2. - "Calitate în învăţământul superior". Partenerii Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului cuprinşi în acest proiect sunt The Red Point, Agenţia OSC, Universitatea "Politehnica" din Bucureşti, Universitatea din Bucureşti, Universitatea din Piteşti, Universitatea Tehnică "Gheorghe Asachi" din Iaşi, Universitatea de Vest din Timişoara, Universitatea "Dunărea de Jos" din Galaţi, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca şi Universitatea "1 Decembrie 1918" din Alba-Iulia.

Scopul principal al acestei cercetări îl constituie o analiză a situaţiei actuale a componentelor curriculum-ului şi elaborarea unor programe la disciplinele de matematică predate în învăţământul tehnic superior care să reflecte armonizarea curriculum-ului. Palierele pe care este necesară o corelare armonioasă sunt: cunoştinţele din liceu, programele de matematică, disciplinele inginereşti de bază şi de specialitate, disciplinele practice de profil şi cerinţele pieţii muncii pentru absolvenţi.

A fost realizată iniţial o analiză a stadiului actual al celor 6 universităţi tehnice partenere: Universitatea Politehnica - Bucureşti, Universitatea Tehnică "Gheorghe Asachi" - Iaşi, Universitatea Tehnică - Cluj Napoca, Universitatea Dunărea de Jos - Galaţi, Universitatea din Piteşti, Universitatea "1 Decembrie 1918" - Alba Iulia. În urma cercetării, s-a ajuns la concluzia principală potrivit căreia 80 % din matematica predată în universităţile analizate şi partenere cuprinde achiziţiile ştiinţifice de dinainte de anul 1900. Un alt aspect demn de luat în seamă este acela că mai multe discipline esenţialmente matematice (de exemplu, Metode numerice, Grafica pe calculator, Teoria probabilităţilor) sunt predate de cadre didactice ingineri, care nu au doctoratul în Matematică. S-a constatat, de asemenea, că numai la Universitatea "Politehnica" din Bucureşti există discipline matematice la Masterat, lucru care trebuie extins şi la celelalte universităţi partenere.

Proiectul POSDRU subliniază necesitatea unei apropieri a programelor analitice de la diverse universităţi tehnice la cele 4 discipline de matematică predate în învăţământul tehnic superior, precum şi crearea unui Consiliu curricular naţional, împreună cu apariţia trimestrială a unui Buletin Informativ. Centrarea pregătirii studenţilor pe viitoarea profesie, pe cerinţele pieţii şi atragerea celor mai buni absolvenţi de liceu către învăţământul tehnic superior trebuie să fie o preocupare a tuturor cadrelor didactice. Matematicienii au o datorie suplimentară, deoarece sunt, pe de o parte, reprezentanţii unei discipline ştiinţifice esenţiale şi pe de altă parte, ei trebuie să modifice percepţia de a fi cadre didactice izolate.

Studiul privind îmbunătăţirea curriculum-ului de matematică în învăţământul tehnic superior analizează şi unele aspecte semnificative ale situaţiei actuale a absolvenţilor de liceu. Programele şi manualele încărcate şi neatractive sunt doar câteva dintre problemele întâlnite la nivel liceal în acest sens.

În acest caz se impun două tipuri de măsuri: unele care depind de universităţi şi altele care cer efort de durată şi cooperare a factorilor educaţionali.

În cadrul primului tip, principala măsură ar fi introducerea unui an de studii pregătitor, urmând ca pregătirea de specialitate să înceapă practic cu anul II de studii. În acest an pregătitor, ar putea fi înscrişi toţi solicitanţii eligibili, plătind o taxă de înscriere. Concursul s-ar organiza pe 4 profile: inginerie electrică (electronică, automatică, calculatoare), inginerie electrico-energetică, inginerie mecanică (mecanică fină, transporturi, aviaţie, mecanică agricolă), ştiinţa materialelor (chimie, biotehnologie), iar disciplinele predate şi examinate pot fi în principal Matematica, Fizica, Chimia, Informatica şi Limbile străine.

În ceea ce priveşte măsurile pe termen lung, este necesar ca predarea matematicii în gimnaziu şi în liceu să fie modificată, în sensul atractivităţii, eliminării problemelor dificil-aristocratice care abundă în manualele actuale şi atragerii elevilor talentaţi la matematică spre cariere inginereşti. De asemenea, ar trebui conceput un sprijin mai larg (burse speciale, legislaţie) prin care să se acorde suport financiar stabil şi viziune strategică educaţională.

Astfel, armonizarea de curriculum este o propunere a proiectului care vizează nu numai stimularea cooperării între studenţi, ci şi a comunicării dintre studenţi şi elevii din liceele interesate, care să poată alege rute profesionale în domeniul disciplinelor matematice, fără să fie nevoiţi să se reorienteze la finalizarea studiilor universitare.



Alte articole din Formarea pentru discipline matematice
Pentru a fi in permanenta la curent cu ultimele noutati si informatii din domeniu,

aboneaza-te gratuit la Newsletter !


 ECOTIC


 
Newsletter

EDITORIAL
romaniuc liliana.jpg
Cheile care trebuie să înveţe... vizibil şi sustenabil!
Un comentariu de Liliana Romaniuc, publicat pe portalul Adevarul.ro » Citeste


COMPANIA SAPTAMINII
Ghid de Reciclare: Reciclarea se învață!
Să recunoaștem, sortarea și reciclarea deșeurilor pe care le generăm acasă nu face neaparat parte din obiceiurile noastre. Pe de altă parte, este un obicei care se cultivă cu mare grijă în țările europene și nu numai. Reciclarea înseamnă un mediu mai curat și reintrarea unor resurse numite materii prime secundare - adică sticlă, hârtie, metal sau textile reciclate - în circuitul economic. » Citeste


SCOALA SAPTAMINII
ase-bucuresti.jpg
ASE sărbătoreşte 103 ani de la înfiinţare
Academia de Studii Economice (ASE) sărbătoreşte 103 ani de la înfiinţare, prilej cu care vor fi organizate, în această săptămână, diverse evenimente cultural-artistice. Potrivit unui comunicat de presă al instituţiei de învăţământ superior, manifestările aniversare vor debuta marţi cu vernisajul expoziţiei "Castele şi conace revitalizate: conservarea patrimoniului construit din perspectiva proprietarilor". Evenimentul este organizat de facultăţile de Marketing şi Business şi Turism, împreună cu Asociaţia Arche. Expoziţia este deschisă până luni, 18 aprilie, în foaierul Bibliotecii Centrale a ASE. » Citeste


INTERVIU
curaj_adrian.jpg
Adrian Curaj: "Pregătim metodologia, de şapte ani nu au mai fost organizate concursuri pentru posturile de directori de școli"
Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, afirmă, într-un interviu acordat Agerpres, că este nevoie de echilibru pentru a stimula performanţa şi a răspunde nevoilor de echitate şi incluziune, adăugând că pentru prima dată în dezvoltarea cadrului curricular vor fi stabilite grupuri interdisciplinare, care vor lucra independent pe conţinuturile manualelor şcolare. ''(...) Cred în România educată şi cred că trebuie să ne dăm această şansă: de a participa la construcţia propriului viitor'', declară ministrul. » Citeste

EVENIMENT
Cei mai buni profesori vor fi premiaţi de studenţi pe 4 iunie la Alba Iulia
Studenţii sunt invitaţi să nominalizeze "profesorii tari" pentru distincţia "Profesor Bologna", care va fi acordată în cadrul unei gale, pe 4 iunie, la Alba Iulia. Potrivit unui comunicat al ANOSR, până pe 24 aprilie studenţii pot înscrie cadre didactice universitare pe care ei îi consideră a fi "profi tari" pe site-ul www.profitari.ro. Nominalizările vor fi evaluate printr-o procedură complexă, studenţii evaluatori urmând să decidă care sunt acei profesori ce merită în acest an distincţia "Profesor Bologna". » Citeste
agerpres.ro

Vizitatori
counter