CRDNE amana aprobarea planului regional de dezvoltare a invatamantului profesional si tehnic

Consiliul de Dezvoltare a Regiunii de Nord Est (CDRNE), reunit in sedinta la Suceava, a amanat aprobarea planului regional de dezvoltare a invatamantului profesional si tehnic, la solicitarea administratiilor locale, motivat de necesitatea aprofundarii si evaluarii serioase a problemelor din acest domeniu.

Presedintele CDRNE, Gheorghe Flutur, a declarat ca acest plan presupune cifre de scolarizare, dinamica sistemului de invatamant la nivelul Regiunii de Nord Est (RNE), asa incat se impune o analiza aprofundata din partea primariilor si a celorlalti factori locali responsabili, pentru a veni cu propuneri serioase ce pot fi incluse apoi in planul national de dezvoltare in domeniu.

Flutur a spus ca, din analizele facute pana in prezent in RNE, se observa tendinta de scadere a ratei de transfer de la clasa a VIII-a la Clasa a-IX-a, iar acest abandon este ingrijorator si se doreste identificarea cauzelor si cautarea de solutii. Totodata, rata de formare a adultilor este de aproape zece ori mai mica decat media UE, ceea ce implica investitii mari in reconversia adultilor in diverse forme de invatamant.

”Nu putem fi responsabili doar de bidineaua si de matura din scoala ca sa fie curat, ca sa fie autorizatie, dar sa nu avem nimic de spus atunci cand vine vorba de cifra de scolarizare, de curriculum si asa mai departe”, a spus Flutur. El a spus ca toti factorii de raspundere, scoli, sindicate, parinti, mediu de afaceri sunt invitati sa vina cu propuneri privind cifre de scolarizare, profiluri functie de piata muncii si tot ce tine de strategia pe termen mediu si lung privind invatamantul.

La randul sau, directorul Agentiei de Dezvoltare a Regiunii Nord Est (ADRNE), Constantin Apostol, a spus ca se impune corelarea ofertei locurilor de munca, nivelul de calificare si realitatile existente in acest sector. ”Daca ne uitam de la invatamantul gimnazial si cel tehnic pana la cel universitar o sa vedem ca in multe locuri creem inca someri cu diploma. Cheltuim sume importante de la bugetele locale, de la bugetul de stat in ceea ce priveste scolarizarea elevilor si studentilor, 1.000 de euro, respectiv 12.000 -15.000 de euro pe an. Este pacat, pentru ca daca ne uitam la invatamantul superior, de exemplu, doar 20-25% din absolventii pe profil isi gasesc un loc de munca adecvat, ceilalti se duc in locuri de munca oarecum complementare pregatirii”, a spus Apostol. Discutarea planului regional de dezvoltare a invatamantul a ramas sa fie discutat in sedinta CDRNE din luna decembrie.