Daniel Funeriu: “Schimbarea curriculară este prioritatea zero a mandatului meu”

funeriudaniel.jpgMinistrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Daniel Funeriu, a afirmat, marţi, că “prioritatea zero” a mandatului său este modificarea curricumului şi implementarea unui curriculum nou cel târziu în 2011-2012.

“Să ne grăbim şi să încercăm să venim cu un nou curriculum încă din anul şcolar 2010-2011. Angajamentul meu este clar: să avem un nou curriculum cel târziu în 2011-2012. (…) Să vedem dacă în acest an e raţional să avem un nou curriculum. S-ar putea să descoperim că e raţional să avem un nou curriculum pentru clasele de intrare în cicluri – clasele I-a, a V-a, a IX-a. Opţiunea mea e clară, să ne grăbim, dar nu să ne pripim”, a declarat Funeriu în cadrul unei debateri privind manualele de limba română şi istorie din ciclul primar şi al manualelor de limba şi literatura română de din ciclul gimnazial, organizată de către Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport de la Camera Deputaţilor.

Referindu-se la situaţia în care se află sistemul de învăţământ în acest moment, Daniel Funeriu a afirmat că-şi asumă, în calitatea sa de ministru, întreaga instituţie pe care o conduce cu tot trecutul acesteia şi nu va da vina pe “greaua moştenire”. Pe de altă parte, Funeriu a făcut, totuşi, trimiteri acide la adversarii politici din partidele de opoziţie care s-au ocupat de acest domeniu.

“Văd acum că foarte mulţi încearcă să facă reforma la televizor, uneori cu lacrimi, dar au avut foarte mult timp posibilitatea să o facă dintr-un loc unde, într-adevăr, se poate face acest lucru. Stilul pe care încerc să-l impun acestei instituţii este să vorbim despre ceea ce am realizat după ce lucrurile sunt bine începute şi bine fundamentate. (…) Primul lucru pe care l-am făcut când am intrat în biroul de ministru (…) e că am scos din vitrină toate diplomele, medaliile (…) şi am cerut asistentei mele să îmi aducă toate manualele care se află pe piaţa din România. De atunci în fiecare zi citesc câte un manual şi multe dintre ele sunt un foarte bun somnifer. Avem şi manuale care sunt funcţionale pe anumite domenii”, a declarat Daniel Funeriu. În opinia ministrului Educaţiei, curriculumul şcolar trebuie perfect corelat cu procesul de evaluare al elevului, dar şi cu ciclurile învăţământ pentru a se evita apariţia unui curriculum paralel.

“Atunci când vorbim despre o schimbare curriculară absolut necesară şi care e prioritatea zero a mandatului meu trebuie să avem în vedere aceste corelări foarte exacte între toate părţile componente ale ansamblului în chestiune”, a arătat Funeriu. Potrivit acestuia, în şcoala românească există inechitate şi aceasta începe chiar cu curriculumul. “Un curriculum greu, stufos cu teme pentru acasă care nu se mai termină nu poate fi urmat decât de un elev ai cărui părinţi se ocupă ore în şir de el seara acasă, iar aceşti părinţi nu pot fi decât părinţi cu un nivel material şi educaţional ridicat. Copiii de la ţară, cei care poate sunt din familii monoparentale, din familii mai sărace nu pot să urmeze acest curriculum dificil şi stufos şi sunt pierduţi încă din primele zile”, a explicat Daniel Funeriu. El s-a pronunţat pentru o implicare mai mare a părinţilor şi profesorilor în stabilirea curricumului, dar şi în procesul de administrare a şcolii, astfel încât o parte dintre deciziile privind formarea elevilor să nu mai fie luate la nivel central.


“Opţiunea majoră pe care ministerul o are (…) este ca părinţii să fie prezenţi în proporţie de o treime în consiliul de administraţie al fiecărei şcoli, iar 20% din curriculum să poată să fie decis la nivelul şcolii. Eu cred că trebuie în sfârşit să considerăm că profesorii, directorii şcolilor din România, părinţii sunt persoane responsabile şi nu este necesar ca fiecare minut de la clasă al unui copil să fie definit dintr-un birou din minister”, a afirmat Daniel Funeriu. În altă ordine de idei, ministrul Educaţiei a avut ţinut să răspundă unor remarce cu substrat politic făcute de către deputatul PNL Adriana Săftoiu, care a criticat faptul că în ciclul primar elevii sunt nevoiţi să asimileze noţiuni complexe de gramatică, în detrimentul unor noţiuni de punctuaţie şi ortografie.

“Atâta timp cât gramatica nu e studiată corect şi bine vom continua eventual să avem pluralul de tipul ‘succesuri’ sau să ‘vanghelizăm’ în continuare limba română. Mai că le-aş găsi o scuză tuturor acestor persoane în condiţiile în care în clasa a III-a şi a IV-a, în loc ca profesorul să aibă timp să fixeze noţiuni de ortografie şi punctuaţie, trebuie să grăbească orele ca să îndeplinească cerinţa programei ajungând să îi ceară copilului de clasa a IV-a să recunoască atributul sau complementul. Aceste părţi de propoziţie se fac în clasele V-VIII. Mai degrabă, cred, copilul trebuie să înţeleagă de ce scrie ‘ce’ liniuţă ‘l’ sau de ce ‘succesuri’ sau ‘succese’ “, a spus Săftoiu.

În replică, Funeriu i-a transmis deputatului PNL că în viaţă unii oameni am mai mult succes decât alţii. “Aţi vorbit despre erori care se fac în limbajul comun. Am observat că vă deranjează că un anumit nume de familie din politica românească este frecvent asociat cu succesul. Asta e viaţa, unii au succes, alţii mai puţin”, i-a răspuns Daniel Funeriu Adrianei Săftoiu. De asemenea, deputatul liberal s-a arătat nemulţumit de faptul că ultima reformă curriculară din România a fost făcută în urmă cu 13 ani, în condiţiile în care, potrivit spuselor Adrianei Săftoiu, în ţările civilizate, o astfel de reformă are loc o dată la zece ani.


“Aşa cum văd din programă, aş spune că învăţământul din România este unul inhibitor, de sancţionare, un învăţământ negativ care nu încurajează nici creativitatea, nici personalitatea elevului. Nu e un învăţământ euristic”, a explicat Săftoiu, adăugând că în acest moment programa şcolară nu diferă foarte mult de cerinţele învăţământului din 1989. Făcând o analiză a manualelor de limba română din pentru ciclul primar, Adriana Săftoiu a ajuns la concluzia că textele sunt nepotrivite pentru vârsta şi preocuparea elevilor, sunt triste şi sunt scrise într-un limbaj greoi, uneori arhaic, potrivit epocii în care au fost create.


“Noţiunile despre ţară, onoare, prietenie, demnitate sunt exemplificate cu texte care fac referire doar la trecut. (…) Sentimentul de ţară care e inoculat numai prin referire la trecut, la glorificarea plăieşilor. Multe dintre aceste texte au mai degrabă loc în manualul de istorie. (…) Nu cred că am citit atâtea texte triste câte am putut să citesc în manualele din clasele a II-a, a III-a şi a IV-a. În clasa a IV-a sunt 34 de texte. Am avut curiozitatea să văd în câte texte voi găsi cuvântul ‘a plânge’ cu derivatele ‘plâns’ şi ‘lacrimă’. În 11 texte, din 34. (…) Ieri citeam că numărul copiilor cu depresii din şcoala primară şi cu o tendinţă spre violenţă, e în creştere. Cum să nu fii depresiv în această situaţie”, s-a întrebat retoric Săftoiu. În acest context, ministrul Funeriu a ţinut să precizeze că aceste texte triste sunt în concordanţă cu discursul public din România.

“Discursul public din România e dominat de aceleaşi sentimente negative, de aceeaşi obsesie de a distruge ce fac alţii şi prea puţin de capacitatea noastră de a construi ceva împreună. Dezbaterea publică asupra legii educaţiei ne oferă şansa să începem de undeva reconstrucţia la nivel discursiv cel puţin a acestei ţări”, i-a răspuns Funeriu Adrianei Săftoiu. AGERPRES