Evaluare la finalul fiecarui ciclu curricular

evaluare elevi.jpgCompetentele dobandite vor fi evaluate la finalul fiecarui ciclu curricular, prevede un proiect de lege a invatamantului preuniversitar, elaborat de Comisia prezidentiala pentru analiza si elaborarea politicilor din domeniul educatiei si cercetarii din Romania.

Potrivit acestui proiect de act normativ, la finalul invatamantului prescolar se va face evaluarea competentelor congnitive, emotionale si sociale si se vor stabili planurile de interventie remediala. De asemenea, la finalul clasei a II-a se va evalua la nivelul fiecarei scoli masura in care elevii au dobandit scris-cititul si matematica si se vor stabili planurile individualizate de invatare pe care invatatorii le vor pune in aplicare pana in clasa a IV-a.

Tot la acest nivel se va crea portofoliul de educatie al elevului si se va face un raport detaliat catre parinti. De asemenea, potrivit actului propus de comisie, la finalul clasei a IV-a, pe un esantion reprezentativ, se va realiza o evaluare din partea Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii pentru a diagnostica performantele invatamantului primar prin probe similare testelor internationale curente, iar la finalul clasei a VI-a fiecare scoala isi va evalua elevii pentru a realiza apoi, cu ei o invatare individualizata si pentru a avea baza de orientare spre un anumit tip de liceu.

La finalul clasei a IX-a ar urma sa se evalueze la nivel national gradul de achizitie a competentelor de baza prin teste de tip Nisa si calificative. Examenul de bacalaureat nu va mai fi unic, propune comisia prezidentiala de educatie, ci se va organiza diferential pe filiere si profiluri de licee. Evaluarea se va face prin sisteme si punctaje similare testelor internationale si prin calificative. Totodata, evaluarea competentelor de utilizare a calculatorului se va realiza atat la finalul invatamantului obligatoriu, cat si al finalul liceului. Învatamantul preuniversitar se va centra pe formarea si evaluarea competentelor. Disciplina tehnologiei informatiei si comunicarii va deveni obligatorie in clasa a V-a. Se vor reorganiza nivelurile de invatamant si se va crea cadrul pentru consortiile scolare, propune comisia.

Totodata, potrivit proiectului, se va descentraliza curriculumul, materiile care se predau in 20% din orele alocate invatamantului obligatoriu si 30% din orele alocate la nivel de liceu vor fi decise la nivelul scolii de catre consiliile de administratie si comitetele de parinti. Fiecare profesor va avea la dispozitie 25% din orele alocate disciplinei proprii pentru a adopta predarea la caracteristicile elevilor. Învatarea matematicii si stiintelor va fi sustinuta si finantata prin programe nationale speciale.

Comisia prezidentiala mai propune ca in termen de un an de la promovarea legii, toate scolile sa fie conectate la internet si sa se infiinteze si finanteze de catre MECI biblioteca scolara virtuala si platforma scolara de e-learning, astfel incat tlectiile celor mai buni profesori vor exista si in format digital si vor fi accesibile oricarui elev din orice scoala.