Iulian Trandafir, CEO Farmexpert: Ne dorim ca farmaciile Alphega să fie asociate cu sănătatea și prevenția

Distribuitorul de medicamente Farmexpert, al doilea mare jucător din piața de profil din România, deţinut de gigantul Walgreens Boots Alliance, a rebranduit deja 300 de farmacii independente, din totalul de peste 600, sub umbrela Alphega, potrivit lui Iulian Trandafir, CEO-ul companiei (foto).

Într-un interviu acordat portalului Medicalmanager.ro , acesta vorbește despre avantajele oferite atât farmaciilor independente, cât și pacienților, de comunitatea Alphega, care a devenit deja foarte cunoscută la nivel național. Printre acestea, se numără și o serie de servicii inovative, puse la dispoziția persoanelor care trec pragul farmaciilor Alphega, precum măsurarea capacității pulmonare și a vârstei arteriale.

 

“Farmaciile independente pot concura acum de la egal la egal cu lanțurile de farmacii la nivel național

Pentru Iulian Trandafir este destul de dificil să estimeze impactul intrării pe piața din România a proiectului Alphega, care a integrat sute de farmacii independente. “Impactul mare nu s-a simțit în piață, dar s-a resimțit asupra farmaciilor independente care s-au alăturat acestui brand, care au înțeles conceptul, așa cum a fost el definit, și care s-au alăturat în întregime programului. Cea mai mare parte, mai mult de 90% din farmacii, s-au alăturat integral programului”.

Printre beneficiile de care se bucură farmaciile Alphega, pe primul loc se situează know-how-ul în ceea ce privește managementul farmaceutic și marketingul care trebuie făcut la nivelul farmaciilor. “Chiar din discuțiile mele personale, avute cu reprezentanții acestor farmacii, a rezultat că a fost un pas mare înainte, asigurându-le acces la informații pe care nu le aveau. Vorbim și despre un know-how financiar, care este foarte important pentru un administrator de farmacie. Am avut și cursuri de resurse umane, cu cele două aspecte esențiale: cel tehnic, legal, ce trebuie făcut, din punct de vedere legislativ, astfel încât tot ce se referă la angajat să fie în conformitate cu legea, și cel legat de motivarea personalului, pe baza unor studii referitoare la construirea unei echipe”.

Iulian Trandafir constată că Alphega este un brand care a căpătat notorietate, despre care se discută intens în piața farma. “Lumea înțelege că există acum o modalitate prin care farmaciile independente pot concura de la egal la egal cu lanțurile de farmacii, atât cu cele integrate vertical, cât și cu cele neintegrate vertical, dar mari, la nivel național. Acum au posibilitatea de a aplica aceleași instrumente, în ceea ce privește marketingul și politicile comerciale.

 

“Nu suntem neapărat interesați de numărul farmaciilor Alphega, ci de calitatea lor”

Potrivit lui Iulian Trandafir, numărul farmaciilor independente intrate în lanțul Alphega depășește în acest moment 600. “Nu suntem neapărat interesați de numărul farmaciilor Alphega, ci de calitatea lor. Interesul major este ca în această comunitate de farmacii să intre unele stabile din punct de vedere financiar, care au încredere în afacerea lor și vor să se dezvolte ca farmacii independente sau ca mici lanțuri locale independente sau afaceri familiale. Contează foarte mult ca cei care intră în această comunitate să înțeleagă principiile, să fie de acord cu ele, să se ralieze și să acționeze, în lumina acestor principii”.

CEO-ul Farmexpert recunoaște că există și farmacii care au refuzat afilierea la brandul Alphega. “Consideră sau chiar au o experiență managerială foarte bună, o experiență de resurse umane foarte bună și care se descurcă local foarte bine. Nu sunt inferioare sau superioare celor din Alphega. Acest concept se bazează, în primul rând, pe faptul că o comunitate este întotdeauna mai puternică decât o unitate. În România, există lanțuri de farmacii care sunt foarte puternice, foarte organizate. Și este foarte greu să te bați cu ele, când ești o farmacie mai mică, locală sau ești într-un lanț local, de câteva farmacii. Cele naționale au altă putere de negociere și altă putere de a-și întări brandul. Nu poți fi unul contra 500”.

În ceea ce privește creșterea profitului acestor farmacii, Iulian Trandafir spune că este evidentă însănătoșirea la nivel general pe cele 600 de farmacii a aspectelor financiare. “Asta nu înseamnă că fiecare dintre cele 600 a avut o îmbunătățire clară financiar, dar, la nivel general, pe toată comunitatea, este evidentă. Dincolo de aspectele financiare, câștigul mare este și în ceea ce privește brandul, care a devenit cunoscut. Chiar dacă, în momentul de față, nu avem capacitatea să rebranduim peste noapte toate cele 600 de farmacii, am ajuns undeva spre 300 de farmacii cu acest proces, zilnic se lucrează la asta. Până le vom rebrandui pe toate va mai dura probabil un an – un an și jumătate”.

 

“Farmaciile Alphega nu se referă neapărat la boli sau la persoane bolnave, sunt un consultant pentru orice tip de pacient”

Principalele elemente de diferențiere între comunitatea Alphega și restul pieței sunt serviciile inovative, care nu se găsesc în celelalte farmacii, cum ar fi măsurarea vârstei arteriale. “Cei interesați de sănătate își iau, din când în când, tensiunea, văd ce puls au, mai ales cu noile tehnologii, dar nu-și pot măsura vârsta arterelor. Dispozitivele mobile de măsurare a vârstei arteriale sunt prezente în farmacii aproximativ o lună, apoi le mutăm în alte farmacii Alphega, astfel încât să beneficieze de acest serviciu un număr cât mai mare de pacienți. Aparatele pot spune dacă arterele au vârsta mai mică, egală sau mai mare față de vârsta biologică a persoanei respective. Pot da și indicații referitoare la gravitatea problemei, dacă ea există. Nu pun diagnostic și nu se fac recomandări. Dacă rezultatul indică faptul că poate exista o problemă, persoanei îi este recomandat să meargă la medic. Oricine intră în farmacie poate beneficia de acest serviciu, care a prins foarte bine la populație”. Un alt serviciu de acest gen disponibil în farmaciile Alphega este cel privind măsurarea capacității pulmonare.

“Pe de altă parte, avem o asociere de imagine cu echipa națională de handbal feminin, care are rezultate foarte bune în ultima vreme și căreia îi doresc mult succes în continuare. Am vrut să arătăm, prin acest parteneriat că farmaciile Alphega nu se referă neapărat la boli sau la persoane bolnave, sunt un consultant pentru orice tip de pacient, chiar dacă suferă de o boală cronică sau nu suferă de nicio boală, dar vrea să verifice care este nivelul său de sănătate. Ne-am alăturat imaginea cu sportul și mișcarea, deoarece dorim ca farmaciile Alphega să reprezinte o asociere cu sănătatea și prevenția, nu cu boala”, conchide Iulian Trandafir.