Marilen Pirtea: Parteneriatul sistem public de învăţământ-liderii economiei reale, o soluţie pentru reducerea vulnerabilităţii şcolare

Vicepreşedintele Camerei Deputaţilor, liberalul Marilen Pirtea, atrage atenţia asupra reducerii populaţiei de copii cu vârsta cuprinsă între 0 şi 4 ani la aproape jumătate într-un sfert de secol şi pledează pentru “o relaţie partenerială permanentă între sistemul public de învăţământ şi liderii economiei reale, alături de cei din administraţie”, pentru “soluţii globale şi eficiente pentru reducerea vulnerabilităţii şcolare, devenită, azi, critică pentru noi, ca ţară”.

Conform lui Pirtea, numărul copiilor din categoria de vârstă amintită a scăzut de la 1,8 milioane în 1990, la 952.000 în 2016, ducând la o reducere treptată a efectivelor de preşcolari şi şcolari şi a numărului de unităţi de învăţământ.

“Populaţia cu vârste cuprinse între 0-4 ani a scăzut de la 1.811,4 mii, în 1990, la 952 mii în anul 2016, ceea ce reprezintă o scădere cu peste 47%, un regres abrupt, care va impacta toate segmentele de vârste. Raportul publicat în noiembrie 2018 de Curtea de Conturi a României cu privire la ‘Auditul performanţei privind finanţarea învăţământului preuniversitar’ confirmă că ‘Ţara în care populaţia de 0-4 ani s-a redus aproape la jumătate într-un sfert de secol are un viitor sumbru referitor la existenţa şi păstrarea identităţii naţionale'”, a arătat vicepreşedintele Camerei Deputaţilor, Marilen Pirtea.

Parlamentarul liberal a afirmat că efectele acestei scăderi dramatice se vor propaga eşalonat în toate grupele de vârstă, reducându-se treptat efectivele de elevi din grădiniţe şi şcoli, dar şi numărul grădiniţelor şi al şcolilor, ca atare. “Raportul Curţii de Conturi menţionează că, în paralel cu scăderea numărului copiilor din grădiniţe, s-a redus şi numărul grădiniţelor, de la 1697 (în anul şcolar 2009/2010) la 1.205 grădiniţe (în anul şcolar 2014/2015). La fel şi în cazul numărului şcolilor primare şi gimnaziale, diminuarea este semnificativă, de la 4.623 unităţi în anul şcolar 2009/2010, la 4.050 unităţi în anul şcolar 2014/2015, o evoluţie negativă indicativă pentru regresul accentuat în sistemul nostru de învăţământ”, a subliniat Marilen Pirtea. Liberalul spune că un exemplu tipic de intervenţie practică, pornită prin iniţiativa unui reprezentant al mediului economic privat, este cel dat prin proiectul prin care companiilor româneşti de succes li se propune “să adopte” şcoli. Astfel, se dezvoltă o relaţie partenerială directă între mediul de afaceri şi instituţiile de învăţământ.

Pirtea pledează pentru “o relaţie partenerială permanentă între sistemul public de învăţământ şi liderii economiei reale, alături de cei din administraţie”, pentru “soluţii globale şi eficiente pentru reducerea vulnerabilităţii şcolare, devenite azi critice pentru noi, ca ţară”.

“Această iniţiativă, propusă de doamna Măriuca Talpeş, cofondatoarea unei companii (…), îşi propune să contribuie la evoluţia pozitivă a învăţământului din România, astfel încât acesta să se repoziţioneze în Top 10 european, până în 2035. Proiectul este un exemplu concret de implicare publică a liderilor economici din România pentru a concepe soluţii globale în sprijinul reţelei publice de învăţământ”, spune vicepreşedintele Camerei Deputaţilor. AGERPRES