Mircea Miclea consideră necesară o evaluare a performanţelor personalului didactic

Profesorul Mircea Miclea, de la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, consideră că este necesară o evaluare a performanţelor cadrelor didactice şi o ierarhizare a salarizării acestora în funcţie de performanţe.

“Potenţialele care există în Legea Educaţiei încă nu au fost valorificate. De exemplu: în Legea Educaţiei este masteratul didactic care ar restructura complet formarea personalului didactic şi nu se aplică. În momentul de faţă, în Legea Educaţiei există evaluarea periodică a elevilor şi nu se utilizează aceste date. (…) Unul dintre lucrurile care cred că sunt esenţiale în momentul de faţă este trecerea la evaluarea performanţelor personalului didactic. Adică acum se vor da mai multe salarii, dar trebuie să înţelegem contra a ce tip de performanţe în actul didactic, pentru că altfel vor fi doar bani cheltuiţi care nu vor aduce niciun fel de valoare adăugată şi este esenţial în acest moment să se treacă la o evaluare a performanţelor cadrelor didactice şi la ierarhizare a salarizării, inclusiv a salarizării în funcţie de performanţele lor. Nu putem să mergem în continuare ca cei slabi şi cei buni să primească acelaşi salariu şi nimeni să nu îi tragă la răspundere. În momentul de faţă nu ai niciun fel de tragere la răspundere dacă actul tău didactic este foarte prost”, a declarat Mircea Miclea cu prilejul dezbaterii “Schimbăm România prin educaţie. La centenar, pe drumul european”, organizat de Platforma România 100.

În opinia sa, actuala lege a Educaţiei “ar fi fost bună dacă nu ar fi fost schimbată în atât de multe locuri”, iar ceea ce ar trebui făcut este să se revină la principiile esenţiale ale Pactului naţional pe educaţie care a fost agreat de toate partidele de la acel moment şi aceste principii să fie aplicate apoi “în consecvenţă”. Miclea susţine că este prioritară schimbarea practicilor din interiorul sistemului, nu schimbarea legislativă din domeniul educaţiei. “Prevederile de legi în momentul de faţă sunt adesea împotriva acestor principii din pact din cauza modificărilor succesive. Şi atunci ai o lege care adesea este disfuncţională. Prioritatea nu este schimbarea legislativă, prioritatea este schimbarea practicilor din interiorul sistemului, pentru că altfel tot schimbă legi şi nu schimbăm practicile. Dacă nu se schimbă practicile, nu se va produce o îmbunătăţire a educaţiei. Trebuie schimbate practicile, apoi legile”, afirmă fostul ministru al Educaţiei.

Potrivit acestuia, în România s-au făcut “multe schimbări, dar puţine reforme”. “Din păcate, în România s-au făcut multe schimbări, foarte puţine reforme. Faci schimbare atunci când, fără să ai niciun fel de bază, te apuci şi îi modifici ceva, reforma adevărată este atunci când faci o schimbare care are o fundamentare şi care are o finalitate foarte clară. La noi sunt foarte multe schimbări şi foarte puţin reforme, tocmai din cauza faptului că nu s-au aliniat cei care ştiu cu cei care fac. Unii au făcut fără să ştie, alţi ştiu, dar nu fac”, a mai spus profesorul universitar. AGERPRES