“Ne aşteaptă un an cel puţin la fel de dificil ca 2010, dar sperăm ca a doua jumătate a anului să aducă şi primele semne ale revenirii economice”

stanislav_uma_mic.jpgDeclară Stanislav Uma, Director General şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie al companiei Ardaf, membră a Grupului Generali, în interviul acordat în exclusivitate Portalului www.Administratie.ro.


Stanislav Uma ne-a vorbit despre rezultatele anului 2010, estimările pe care le poate face pentru piaţa asigurărilor în anul 2011 şi ne-a dezvăluit care a fost campionul produselor Aradaf în anul ce a trecut.




– Cum a evoluat piaţa asigurărilor în anul 2010?

– Rezultatele la nivelul întregii pieţei de asigurări nu au fost deocamdată publicate. Însă datele aferente primelor nouă luni ale anului 2010 arată că, per ansamblu, industria asigurărilor a scăzut în moneda europeană cu 4% faţă de primele nouă luni ale anului 2009, până la nivelul de 1,5 miliarde euro prime brute subscrise. Veştile bune vin din partea segmentului asigurărilor de viaţă, care a înregistrat o uşoară creştere, respectiv de 3%. În schimb, asigurările generale au scăzut cu 5,6% în comparaţie cu perioada ianuarie-septembrie 2010, contracţia cea mai importantă fiind pe segmentul CASCO (-20%).

Dacă tendinţa pieţei se confirmă şi pentru trimestrul patru, atunci 2010 s-ar putea încheia cu o scădere de 5% în euro faţă de anul precedent. Ar rezulta astfel o piaţă de 2 miliarde de euro prime brute subscrise, adică sub nivelul rezultatelor obţinute în 2008 (2,38 miliarde euro).

Anul 2010 a fost cu siguranţă dificil, fiind marcat puternic de efectele crizei financiare, de un mediu de afaceri instabil şi de un pronunţat sentiment de neîncredere al populaţiei privind revenirea economică. O contribuţie directă asupra industriei de asigurări a avut-o involuţia domeniilor conexe care influenţează considerabil parcursul pieţei asigurărilor, în special piaţa auto, sistemul bancar, domeniul imobiliar şi construcţiile.

– Aţi avut un produs Ardaf campion în anul 2010?

– În 2010 ne-am concentrat în principal pe diversificarea portofoliului de asigurări generale şi am pus accent pe dezvoltarea şi promovarea liniilor de business non-auto cu potenţial de dezvoltare. În acest sens, am creat produse noi adaptate cerinţelor clienţilor şi am venit cu oferte speciale, constând în pachete de produse cu acoperiri suplimentare.

Dintre produsele non-auto pe care le-am susţinut anul acesta, asigurarea facultativă a locuinţei, Căminul, a fost cea mai solicitată de către clienţi. Şi, într-adevăr, este unul dintre cele mai bune produse din piaţă. Pe lângă o gamă variată de riscuri acoperite, oferim asiguraţilor o serie de avantaje suplimentare. Spre exemplu, prin poliţa Căminul, în cazul producerii unuia dintre riscuri, Ardaf asigură clientului plata chiriei pentru o locuinţă temporară şi plăteşte eventualele venituri pe care proprietarul le obţinea din închirierea locuinţei, până la reconstrucţia acesteia. De asemenea, Căminul acoperă costurile pentru refacerea documentelor de identitate, dacă este cazul. Iar pentru daunele produse de inundaţii provenite de la conductele de apă sau incendii de mici proporţii (a căror valoare nu depăşeşte suma de 800 de lei), clientul este despăgubit pe loc de către Inspectorul de Daune care constata avariile.

– Ce estimări puteţi face pentru anul 2011?

– Ne aşteaptă un an cel puţin la fel de dificil ca 2010. Sperăm însă ca a doua jumătate a anului să aducă şi primele semne ale revenirii economice. Deşi este foarte dificil să estimezi acum direcţiile probabile de dezvoltare a pieţei, ţinând cont de evoluţia unor segmente de asigurare pe 2010, ne putem aştepta ca anul acesta să vedem din nou o creştere a asigurărilor de viaţă şi, probabil, o stagnare a pieţei de asigurări generale. Aceste estimări sunt evident sub rezerva că experienţa ultimilor ani ne-a dovedit că există mulţi factori care pot dezechilibra pe parcurs previziunile iniţiale. În ceea ce priveşte compania Ardaf, scopul nostru este să fim o companie sănătoasa şi puternică, indiferent de factorii externi de influenţă.

– Care sunt planurile companiei ARDAF pentru anul viitor?

– Echilibrarea portofoliului rămâne prioritatea noastră şi vom continua să promovăm produsele non-auto. Spre exemplu, asigurările de locuinţe reprezintă un segment foarte important pentru noi în 2011, cu potenţial de dezvoltare.

De asemenea, o altă prioritate pentru noi rămâne creşterea calităţii serviciilor oferite clienţilor, în conformitate cu politica de lucru a Grupului Generali.

În ceea ce priveşte strategia de distribuţie, vom continua investiţiile în pregătirea fortei de vânzări proprii şi în consolidarea relaţiei cu partenerii noştri. Per ansamblu, obiectivul nostru pe termen mediu şi lung este consolidarea unei organizaţii sănătoase şi stabile, cu servicii de calitate şi produse adecvate nevoilor clienţilor noştri.

Citiţi AICI varianta în limba engleză a interviului