Prima armă de luptă împotriva abandonului școlar este acum online, pentru profesori și școli

Proiectul RESCUE, o inițiativă transnațională de combatere a abandonului școlar din România și alte state europene, publică primele rezultate concrete: un instrument prin care profesorii de școală pot identifica din vreme semnalele ce indică riscul ca elevii să părăsească școala.

RESCUE este un proiect internațional inițiat de Fundația World Vision România, organizație nonguvernamentală activă în România de aproape trei decenii, și dezvoltat în comun de un parteneriat din care fac parte alte organizații nonguvernamentale, instituții de învățământ și o companie privată, provenite din patru țări din Uniunea Europeană.

În România, abandonul școlar, definit ca părăsire a sistemului școlar în mod voluntar, din motive nonmedicale, înainte de finalizarea ciclului obligatoriu de învățământ, reprezintă o problemă acută. În țara noastră, rata abandonului școlar este de 18,1%, mult peste media UE (10,6%). La nivel european, circa șase milioane de persoane părăsesc școala în fiecare an.

Impactul acestui fenomen se traduce în primul rând în perpetuarea ciclului vicios al sărăciei: fără educație, o familie nu poate spera la bunăstare materială, ceea ce se reflectă direct asupra șanselor copiilor de a reuși în viață.

Proiectul RESCUE lansează, astfel, un prim instrument de luptă împotriva abandonului școlar: un chestionar online pentru uzul profesorilor sau al directorilor de școli, care evaluează riscul ca un anumit elev să părăsească școala. Acest instrument a fost dezvoltat în urma cercetărilor derulate în cadrul proiectului, la care au participat cadre universitare de la Universitatea din Bergamo (Italia), organizații nonguvernamentale din Bulgaria și Italia, precum și o companie privată din sectorul tehnologiei din Malta. Chestionarul poate fi accesat la adresa http://projectrescue.eu/ro/questionnaire/.

Acest chestionar face parte dintr-o serie mai amplă de instrumente de lucru destinate persoanelor și instituțiilor interesate în combaterea abandonului școlar, proiectul urmând să furnizeze și proceduri și metodologii de lucru pentru profesorii de școală, dar și pentru instituții – școli, administrații publice locale și alte structuri comunitare.

Ideea centrală a proiectului este ca acest mecanism de prevenție să nu fie doar o altă povară în sarcina școlii, ci să fie o resursă de lucru deținută și utilizată în comun de școală și de comunitatea locală, ușor accesibilă și transferabilă altor școli și comunități.

Proiectul RESCUE are două direcții principale de acțiune în combaterea abandonului școlar: identificarea semnelor timpurii ce indică riscul de abandon școlar (absențele repetate, dezinteresul față de rezultatele școlare etc.), și implicarea părților interesate de la nivel local – respectiv profesorii, școlile și comunitățile locale – în mecanismul de intervenție propus.

Așa-numitul mecanism de intervenție propus de proiectul RESCUE este construit pe baza premisei că soluția cea mai bună, conform cercetărilor, este prevenția. În prima linie a luptei împotriva abandonului școlar se află profesorii, care până în prezent nu au fost însă considerați drept un public țintă pentru proiectele de combatere a abandonului școlar. De asemenea, aceștia nu sunt pregătiți pentru a aborda această problemă și nu sunt sprijiniți pentru a se implica. Indiferent de cât de pasionați ar fi, profesorii nu pot rezolva singuri această problemă, implicarea instituțiilor locale – de la școală la administrația publică – fiind esențială.

„Cu ajutorul acestui proiect ne-am întâlnit într-un cadru mai larg, cu profesori, reprezentanți ai Primăriei, ai Poliției și ai instituțiilor de învățământ special”, explică Daniela Manea, directoarea Școlii Gimnaziale „Mihai David” din Negrești. „Am încercat să colaborăm mai mult cu părinții, iar părinții au început să înțeleagă și ei, pentru că în orașul nostru rata șomajului este de 80%, funcționează doar o școală, un liceu și câțiva mici producători, mici magazine, în rest nu există nimic.”

RESCUE vizează oferirea de instrumente profesorilor, pentru a-i ajuta să identifice elevii aflați în situații de risc: de exemplu, această primă evaluare online ce indică riscul de abandon școlar, dar și un „portret-robot” al copilului care renunță la școală, precum și acces la resurse de sprijin.

„Am avut situații în care o fetiță a fost pur și simplu părăsită de familie pe stradă. Familia s-a dezmembrat, copilul a rămas pe stradă și atunci s-a căsătorit, la începutul clasei a VIII-a, pentru că nu avea un loc unde să pună capul”, spune Elena Nițu, directoarea Școlii Gimnaziale Coșereni. „Eram dirigintă la momentul respectiv. I-am întrebat pe copii dacă știu unde este fetița și le-am spus să-i transmită că o primim cu drag la școală. I-a fost jenă la început și apoi a venit, dar nimeni nu a făcut glume. A terminat clasa, a dat și Evaluarea Națională și a rămas în comunitate.”

Principala intervenție în combaterea abandonului școlar se realizează la nivelul școlii și al comunității, în timp ce profesorii beneficiază de training de specialitate, cu o programă specială de cursuri ce vizează problematica abandonului școlar. Proiectul mai cuprinde o serie de șase studii de caz, realizate în țările partenere.