Radu Gologan (Societatea de Ştiinţe Matematice) crede că manualul unic ar provoca un regres învăţământului

Profesorul universitar Radu Gologan, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice din România, crede că manualul unic ar provoca un regres învăţământului. “Mi se pare în primul rând o hotărâre pripită şi cred că nu ar fi binevenită. În primul rând că distruge un principiu al pieţei şi cartea e un obiect care circulă pe piaţă şi în al doilea rând provoacă un regres învăţământului. Şi aşa învăţământul românesc încearcă să reziste încă să nu fie complet dărâmat, dar asta probabil că ar însemna o lovitură“, a declarat Gologan la o dezbatere pe tema manualelor.

În plus, el nu crede că pentru o piaţă atât de mare o singură editură ar putea face faţă. “Problema e această legislaţie a contestaţiilor, care blochează nu numai învăţământul, dar şi economia românească în general şi atunci când e vorba de o chestiune de securitate naţională, cum e şcoala, ar trebui să fie altă legislaţie”, a afirmat Gologan.

El a mai declarat că profesorul ar trebui să aibă conştiinţă de dascăl, să nu fie influenţat decât de valoarea cărţii pe care o foloseşte la clasă. Acesta admite că sunt materiale auxiliare de proastă calitate introduse în şcoli cu beneficii pentru anumite persoane, dar că nu i se pare corect să se generalizeze şi să se dea o lovitură “fatală” editurilor. “Majoritatea editurilor care sunt implicate în manuale sunt edituri care publică carte beletristică de mare valoare. Faptul că ele rezistă să facă lucrul acesta la un preţ accesibil se datorează şi faptului că îşi fac un mic profit din manuale, deci această interzicere ar face ca traduceri importante din literatura mondială, ca scriitori şi poeţi importanţi ai României să nu mai poată apărea în condiţii civilizate şi accesibile pe piaţa românească”, a adăugat Gologan.

Întrebat de jurnalişti despre unele cadre didactice care au obligat părinţii să cumpere auxiliare, prof. dr. Liviu Papadima, prorector al Universităţii din Bucureşti, a spus că şcoala nu ar trebui să aibă dreptul să exploateze financiar părinţii. “Sunt două aspecte: aspectul educaţional şi aspectul economic. Nu văd niciun impediment ca să fie reglementat odată acest aspect. De ce să loveşti în partea educaţională când te interesează aspectul economic? Da, categoric, şcoala nu ar trebui să aibă dreptul să exploateze financiar părinţii, dar asta se poate reglementa. Am mai avut o situaţie de genul ăsta, în care un ministru al Educaţiei a zis: ‘Desfiinţăm meditaţiile!’ E o stupiditate, e un drept constituţional pentru un părinte să-i acorde copilului său şansa unei educaţii mai bune. Problema nu e să desfiinţezi meditaţiile, problema e ca profesorii care au salariu pentru orele de curs să nu îşi cheme elevii seara ca să le dea bani în plus. Asta se poate reglementa”, a spus Papadima.

În opinia sa, nu există auxiliar curricular. “Ce înseamnă un manual auxiliar? Am mai întâlnit în terminologia ministrului auxiliare curriculare. Nu există aşa ceva (…). Eu, ca profesor de literatură, de pildă, dacă vin cu o antologie şi le citesc copiilor o poezie din acea antologie sunt bun de puşcărie că nu a fost autorizată de Ministerul Educaţiei?”, a menţionat Papadima.

El s-a referit şi la problema costurilor. “Legat de chestiunea costurilor, acestea nu sunt mari în absolut. Costurile sunt mari pentru un număr foarte mare de familii care sunt sărace. E o problemă de echitate în mod fundamental. În Austria, asta se rezolvă de pildă cu compensaţii. Dacă e un elev dintr-o familie săracă, le primeşte gratuit, plătite de şcoală”, a spus Papadima.

El a explicat că, din cauza procedurii de licitaţie în care preţul e decisiv, multe edituri sunt obligate să scoată manualele în pierdere şi atunci încercă să compenseze prin auxiliare. “E un mecanism pervers de transferare de fapt a ce nu plăteşte statul pentru manualele pe care le achiziţionează către părinţi”, a adăugat Papadima. AGERPRES