Anul 2007 nu a adus nici el incheierea reformei sistemului public de invatamant, fiind marcat de o serie de modificari, cele mai importante vizand admiterea in
licee. In acest an, elevii claselor a VIII-a au sustinut pentru ultima data testele nationale pe baza carora puteau intra la liceu, fiind introduse tezele cu subiect unic.

Doi ministri, doua pachete legislative


In 2007, s-a lucrat pentru modificarea ampla a legislatiei in domeniul educatiei, ministrul Mihail Hardau, care a parasit Cabinetul odata cu retragerea PD de la guvernare in primavara, lansand un pachet de legi in domeniu, lucru pe care l-a facut si succesorul sau, Cristian Adomnitei, in luna decembrie.

Cand au fost introduse tezele cu subiect unic, in sistem pilot, in cel de-al doilea semestru al anului scolar 2006/2007, parintii si copiii primeau asigurari din partea ministerului ca acest nou sistem, care urmarea o evaluare continua a elevilor, va avea statutul unor teze obisnuite si va inlocui testele nationale abia in anul 2010.

Ministrul Adomnitei a hotarat insa ca, in anul scolar 2007-2008, tezele cu subiect unic sa inlocuiasca testele nationale, ca metoda de admitere in liceu. Acestea isi vor pierde statutul de „teze obisnuite”, intrucat lucrarea nu va mai dura 50 de minute cum era programat initial, ci doua ore. Noua metodologie elaborata de Ministerul Educatiei prevede ca durata fiecarei teze cu subiect
unic sa fie de doua ore, dupa care, intr-un interval de cinci zile, profesorul care preda la clasa are obligatia de a analiza, impreuna cu elevii, lucrarile si notele obtinute. In urma acestei analize, elevii pot depune eventualele contestatii la comisia din unitatea de invatamant.

Disciplinele la care se sustin teze in clasa a VII-a sunt limba si literatura romana, matematica, respectiv limba si literatura materna pentru elevii apartinand minoritatilor nationale. Elevii de clasa a VIII-a vor sustine teze cu subiect unic la limba si literatura romana, matematica si geografie sau
istorie, la alegere.

Fiecare lucrare va fi evaluata de doi profesori, altii decat cei din unitatile de invatamant de la care provin tezele. Dupa corectare, fiecare evaluator stabileste nota prin impartirea la 10 a punctajului obtinut de elev, fara rotunjire. Nota finala se stabileste prin media aritmetica a notelor acordate de fiecare profesor evaluator.

Inscrierea in licee sau in scoli de arte si meserii de stat se face fara examen, pe baza mediei de admitere, in care media generala obtinuta la tezele cu subiect unic are o pondere de 50%, iar media generala de absolvire a claselor V-VIII are o pondere de 50%. Cristian Adomnitei a decis si modificari in ceea ce priveste bacalaureatul, subiectele urmand sa se afiseze, in 2008, pe internet mai tarziu cu o luna fata de 2007, respectiv in data de 1 martie. O alta noutate introdusa in cursul acestui an de ministrul Hardau a vizat faptul ca universitatile de stat si particulare pot sustine examene de admitere, licenta, masterat si doctorat pe baza metodologiilor proprii de admitere.

In invatamantul preuniversitar s-a decis introducerea semnelor distinctive ale unitatilor scolare, actiune reglementata in luna martie, cand a fost transmis inspectoratelor scolare judetene un calendar in acest sens. In luna august, ministrul Educatiei si reprezentantii sindicatelor din invatamant au cazut de
acord asupra modificarii structurii invatamantului preuniversitar. S-a decis ca acesta sa includa educatia timpurie (educatie anteprescolar – pana la trei ani ani si invatamant prescolar – 3-6 ani), invatamantul primar de cinci clase (clasa pregatitoare si clasele I-IV), invatamantul secundar – inferior (invatamant gimnazial, care cuprinde cinci clase, respectiv V-IX) si superior (invatamant liceal, care cuprinde trei-patru clase, respectiv clasele a X-a – a XII-a sau/si a
XIII-a) – si invatamantul tertiar nonuniversitar (invatamantul postliceal cu unu-trei clase).

MECT anunta, in data de 22 octombrie, ca va lansa peste doua zile in dezbatere publica proiectul pachetului de legi ale educatiei insa evenimentul a fost amanat. Amanarea a fost explicata de MECT prin faptul ca referendumul pentru uninominal si alegerile europarlamentare ar afecta dezbaterile. Potrivit unor surse autorizate, adevaratul motiv al acestei amanari l-ar fi reprezentat solicitarile „de neacceptat” ale Uniunii Democrate Maghiare din Romania. UDMR solicita ca limba romana sa fie predata elevilor apartinand minoritatii maghiare ca limba straina. De asemenea, potrivit surselor citate, UDMR ar fi cerut ca disciplinele geografie si istorie sa fie predate in limba maghiara, iar examenele sa fie sustinute tot in limba maghiara.

Majorari salariale


Anul 2007 a adus si majorari salariale: personalul didactic a beneficiat de cresteri salariale de 7% de la 1 ianuarie si de 15% de la 1 octombrie, cu 4% mai mult decat se stabilise anterior. Totodata, s-au majorat salariile pentru personalul nedidactic, la 1 ianuarie cu 5%, la 1 aprilie – 2% si la 1 octombrie – 11%. Tot in acest an, profesorii din invatamantul preuniversitar au primit, pentru prima data, suma de 100 de euro pentru achizitionarea de material didactic.

In intervalul 2004-2007, salariile profesorilor universitari au crescut si ele cu 50,6%, iar cele ale conferentiarilor, lectorilor, asistentilor si preparatorilor cu 101,8%. Conflicte intre presedintele Traian Basescu si ministrul Cristian Adomnitei Anul 2007 a fost marcat si de conflictul dintre presedintele Traian Basescu si ministrul Cristian Adomnitei, care a aparut dupa ce Comisia pentru educatie de la Cotroceni a prezentat raportul „Romania educatiei, Romania cercetarii”.

Raportul avertiza ca mentinerea actualului sistem de invatamant din Romania pune in pericol competitivitatea si prosperitatea tarii. „Acest sistem are patru mari probleme: este ineficient, nerelevant, inechitabil si de slaba
calitate”, se sustinea in document.

Ca solutie pentru problemele educatiei, Comisia de la Cotroceni propunea un pact national pentru educatie si cercetare, „un angajament al tuturor fortelor responsabile, din cadrul societatii politice si civile”. Prezent la lucrarile Comisiei, presedintele Basescu l-a ironizat pe ministrul Educatiei, numindu-l „corigent la constructii”, facand referire la faptul ca institutiile de invatamant din Romania
nu au fost renovate si nu sunt pregatite pentru inceperea anului scolar si universitar. Basescu i-a sugerat, cu acea ocazie, ministrului Educatiei sa isi angajeze experti daca nu se pricepe la domeniul pe care il gestioneaza.

La randul sau, ministrul Educatiei l-a acuzat pe seful statului ca foloseste comisia prezidentiala ca arma politica, atragand atentia ca doar Ministerul Educatiei este responsabil de elaborarea politicilor educatiei. „Ma intreb de ce abia acum aceasta comisie are pareri si de ce nu s-a preocupat presedintele de
educatie pe vremea ministrilor Miclea si Hardau”, spunea Cristian Adomnitei.

Investitiile s-au majorat cu 60%


MECT a alocat in acest an cu 60% mai multe fonduri pentru investitii decat in 2006, cu toate acestea multe scoli nefiind functionale. Ministrul Adomnitei a acuzat primariile ca acestea nu au cheltuit fondurile alocate de Guvern pentru reabilitarea scolilor, constructia de gradinite, scoli si campusuri. In 2007, s-au alocat 21,25 miliarde de lei, reprezentand 5,5% din PIB, in timp ce, cu un an
inainte, au fost alocate 15,20 miliarde de lei, reprezentand 4,52% din PIB. Pentru rechizite scolare au fost alocati – 20,145 milioane lei, pentru 829.300 de elevi.

Prin Programul pentru calitatea si evaluarea calitatii in educatie, facilitarea accesului la educatie si activitati extrascolare au fost alocati 846 milioane de lei. 78 milioane de lei au fost alocati pentru dotarea cu mobilier scolar a 1.796 de scoli si a 5.175 de gradinite.

Anul 2007 a fost primul an in care s-au acordat „bani de liceu”, in valoare totala de 228,582 milioane lei, beneficiari fiind 126.990 de elevi care provin din familii cu probleme financiare. Pentru continuarea procesului de informatizare a unitatilor de invatamant si cercetare, s-au alocat 123,279 milioane de lei.

Cu trei zile inainte de inceperea anului scolar, ministrul Educatiei declara ca doar 58% dintre unitatile scolare au obtinut autorizatii sanitare la nivelul intregii tari – 13.931 de unitati scolare din 24.063 cate sunt in total. 2.893 nu depusesera cereri pentru obtinerea autorizatiei, 5.721 nu au obtinut autorizatii sanitare din cauza lipsei apei si a toaletelor, iar 2.274 de unitati erau in reabilitare. Criza gradinitelor nu a fost solutionata nici in 2007, deficitul fiind, numai in Bucuresti, de peste 10.000 de locuri. Reprezentantii sindicatelor au organizat proteste fata de criza spatiilor pentru invatamantul prescolar. Principala problema a constituit-o necheltuirea de catre consiliile locale a banilor alocati de catre MECT pentru construirea si reabilitarea de gradinite.

Lipsa locurilor de cazare a studentilor in camine a continuat sa reprezinte o problema si in anul 2007. Caminele din tara ofera 106.000 de locuri de cazare solicitarile fiind mult mai mari.

Pe de alta parte, programul de achizitionare de microbuze scolare a continuat, fiind cumparate 800 de masini.

Predarea limbii romane pentru copiii din strainatate


Ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei, a semnat cate un protocol cu omologii sai din Italia si Spania pentru predarea limbii, civilizatiei si culturii romane pentru copiii romani care invata in aceste tari. In Spania, 20.235 de elevi romani invata in regiunile Catalunia si Guadalajara, Cuenca, Toledo, Albacete, Ciudad Real si Madrid, insa numarul total al celor care studiaza in Spania depaseste 40.000.

Dintre acestia, doar 1.000 de elevi s-au inscris la cursuri de limba, cultura si civilizatia romaneasca, 750 dintre acestia in regiunile Castilla la Mancha si Madrid, comparativ cu Italia, unde sau inscris doar 200 de copii. Cursurile sunt predate in Spania de 21 de profesori, care sunt exclusiv rezidenti pe teritoriul iberic, fata de doar cinci in Italia.

Evaluarea unitatilor de invatamant


In cursul anului 2007, Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP) a evaluat primele 306 unitati de invatamant preuniversitar de stat – 287 fiind autorizate sa functioneze provizoriu cu noi niveluri de invatamant/specializari/calificari profesionale. De asemenea, s-a facut evaluarea a 11 universitati, acordandu-se gradul ridicat de incredere Universitatii Tehnice din Cluj, Universitatii de Stiinte Agricole Iasi, Universitatii Politehnice
Bucuresti si Universitatii Transilvania din Brasov.

Alte cinci universitati – Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, Universitatea de Medicina si Farmacie „Victor Babes” din Timisoara, Universitatea „Vasile Goldis” din Arad, Universitatea „Constantin Brancusi” din Targu Jiu, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – au primit calificativul de incredere, dar in cazul lor sunt necesare actiuni de remediere a unor deficiente. Grad limitat de incredere din partea expertilor a primit Universitatea din Oradea, pentru care sa cerut Ministerului Educatiei incetarea acreditarii pentru un an.

Cercetarea, buget in crestere


In anul 2007, cercetarea a beneficiat de 500 milioane de euro. Potrivit proiectului de buget pentru anul 2008, cercetarii i-a fost alocat un procent de 0,75% din PIB, iar pentru 2009 – 0,92% de la bugetul de stat. Si in anul 2007 problema principala a cercetarii a ramas in continuare cea legata de lipsa personalului specializat.