Şeful IŞJ Bihor: Am cunoscut profesori de care nu te poţi atinge, chiar dacă au rezultate slabe

Inspectorul şcolar general al judeţului Bihor, Virgil Blage, a declarat luni că a cunoscut profesori cu rezultate slabe de care nu te poţi atinge şi a menţionat câteva măsuri pentru optimizarea învăţământului, cum ar fi o mai mare autonomie acordată şcolilor în a-şi selecta profesorii sau “curăţarea” Legii Educaţiei.

“Eu nu am venit aici, la conducerea Inspectoratului, să stau ca o legumă cinci ani, iar la sfârşit oamenii să spună că am fost ca apa sfinţită”, a declarat, în conferinţă de presă, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor.

Acesta s-a referit la analiza activităţii directorilor de şcoli, direct responsabili de rezultatele slabe înregistrate la Evaluarea Naţională, respectiv de cele 1.171 de medii între 1 şi 4,99.

“Ca manager, ar trebui să ai mult mai multă libertate de a gestiona sursa umană. În a selecta. Dacă eşti responsabil de calitatea educaţiei în şcoala ta, ar trebui să fii responsabil şi în a-ţi selecta personalul didactic. Dar, în România, lucrul acesta nu există. Şi este mare păcat. Aş da mai mare autonomie şcolilor, consiliilor de administraţie din şcoli în a-şi selecta cadrele didactice”, a declarat Blage.

El a subliniat că nu are nimic cu titularizarea în învăţământ, dar ocuparea unui post în cadrul unei şcoli ar trebui să treacă şi prin filtrul consiliului de administraţie respectiv.

“Adică cei care nu corespund sau nu au rezultate bune, nu-şi pierd titularizarea, dar ar trebui să-şi poată pierde locul de muncă. Am cunoscut profesori de care nu te poţi atinge, cu toate că au rezultate necorespunzătoare, pentru că sunt titulari în unitatea ta de învăţământ. Procedura de sancţionare sau de înlăturare a unui asemenea cadru didactic este imposibilă. Nu ai nicio şansă. Eşti imediat victima sindicatului şi ajungi să te judeci în instanţă pentru decizii până la nesfârşit. Consiliul de administraţie doar ia act”, a explicat acesta.

Felul în care arată metodologia de mişcare a personalului didactic îi leagă şi mai mult de mâini, a spus inspectorul şcolar.

“Nu a mai existat anul acesta nici interviu. Există tentative de eludare a unor criterii de titularizare. Sunt aspecte foarte relative, viabilitatea unui post, contractul pe perioadă determinată trebuie să-l transformi în perioadă nederminată, suplinitorii după trei ani trebuie să devină titulari. Sunt lucruri care nu sunt foarte clar definite şi nu sunt foarte benefice învăţământului”, a spus şeful IŞJ.

Blage a menţionat şi nevoia unei reforme curiculare autentice, planuri-cadru noi, mai elastice, descongesionate şi programe de învăţământ mai atractive. El a amintit şi Legea educaţiei, care a fost “amendată şi răs-amendată”.

“Eu nu ştiu dacă vă descurcaţi în ea. Şi mie îmi este foarte, foarte greu. Nu ştiu dacă aţi avea răbdare să o citiţi până la capăt. Deci ar fi nevoie curăţarea ei de atâtea amendamente. Să facem o lege care să fie cu lucruri spuse clar. Nu le schimbăm în fiecare an. La regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a învăţământului preuniversitar, unul e cel din 2014 şi astăzi nu mai recunosc nimic din el”, a precizat Virgil Blage. AGERPRES