Campania „Opriţi bullying-ul sau desfiinţaţi recreaţiile!„, prin care se doreşte să se prevină un fenomen de amploare, „pe care instituţiile de învăţământ nu îl identifică, nu îl gestionează”, a fost lansată pe 7 noiembrie de Organizaţia Salvaţi Copiii, la Colegiul de Informatică „Tudor Vianu” din Capitală. Potrivit organizaţiei, statistica spune că doar 38% dintre şcoli beneficiază de consilier şcolar, preponderent în mediul urban.

Hărţuirea, umilirea repetată şi intenţionată sunt fenomene care îşi pun amprenta asupra sănătăţii emoţionale şi sociale a tuturor copiilor, victime sau agresori. Pe termen lung, aceşti copii vor dezvolta mecanisme de inadecvare socială, fie că vorbim despre comportamente de abuz de putere, în cazul agresorului, fie despre un comportament de izolare socială, în cazul copilului-victimă„, a declarat Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv Salvaţi Copiii România.

Ea a precizat că prin intermediul campaniei doreşte să informeze şi să ofere „metode de intervenţie cât mai ştiinţifice şi eficiente” în cazuri de bullying. „Am pornit această campanie pentru că majoritatea copiilor ne-au spus că aceste fenomene de bullying se desfăşoară în recreaţie, recreaţie în care ei ar trebui să socializeze, să fie prieteni. Pentru unu din patru copii recreaţiile sunt cele zece minute de chin, de agresiune, de umilinţă, care poate să ducă la depresie, poate să ducă la traume greu de vindecat şi, în cauze extreme, chiar la suicid. Ne veţi întreba dacă Salvaţi Copiii vrea să desfiinţeze recreaţiile. Nu, nu vrem asta, vrem doar să oprim comportamentele de intimidare, de hărţuire, de agresiune, vrem să atragem atenţia opiniei publice, părinţilor, profesorilor, copiilor, că este un fenomen de netolerat, este un fenomen care nu ţine numai de sancţiune sau pedeapsă, e despre construcţia unei noi culturi în care, dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să-i implicăm pe toţi cei care au legătură cu domeniul respectiv, de la directorii şcolilor, cadre didactice, personal auxiliar din şcoli, părinţi şi copii. (…) Am încheiat un parteneriat cu MEN pe această temă şi ne dorim să începem în 12 judeţe programe pilot care să vină în avantajul întregii comunităţi şcolare, să venim cu metode, cu strategii, care să ajute la schimbarea acestei situaţii, care este gravă”, a mai spus Gabriela Alexandrescu.

Şi ministrul Educaţiei Naţionale, Liviu Pop, a transmis un mesaj, citit de inspectorul general în MEN, Daniela Călugăru. Potrivit acestuia, combaterea bullying-ului în şcoli este „o ţintă vizată de întregul proces educaţional”. „În speranţa că lucrurile nu sunt atât de grave, eu propun să punem această campanie sub semnul încrederii că şcolarii României de azi au capacitatea să înţeleagă că profesorii şi părinţii lor îi iubesc şi le oferă exemple demne de urmat. (…) Sănătatea emoţională şi socială a copiilor nu trebuie afectată de umiliri, hărţuire sau alte acte de violenţă psihică sau fizică, aşa că în şcoli se impune o abordare comună în privinţa bullying-ului. (…) Sunt convins că elevii ştiu că trebuie să aibă o atitudine adecvată statutului pe care îl reprezintă, iar acolo unde situaţia o impune trebuie să se intervină prin orele de consiliere”, a transmis Liviu Pop, precizând că salută iniţiativa Organizaţiei Salvaţi Copiii de a demara această campanie.

Rebeca Cercel, vicepreşedinte în Consiliul Naţional al Elevilor, şi-a încurajat colegii să „aibă încredere în ei, în profesori”. „Voi sunteţi voi, nimeni nu vă poate spune ce sunteţi sau cine sunteţi! Asta voi o decideţi!”, a spus Rebeca Cercel.

Aura Stănculescu, director general al Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, a afirmat că şi cei care agresează trebuie ajutaţi să-şi înţeleagă comportamentul.

Printre măsurile pe care Salvaţi Copiii România le propune în campania „Opriţi bullying-ul sau desfiinţaţi recreaţiile” se numără creşterea capacităţii de răspuns a şcolilor în situaţii de bullying între elevi, promovarea unor metode pozitive şi eficiente de educare socio-emoţională a copiilor, promovarea de proceduri şi politici clare de intervenţie specifică în situaţii de bullying, în colaborare cu Ministerul Educaţiei.

La nivel european, România se situează pe locul trei în clasamentul celor 42 de ţări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), cu 17% dintre copiii de 11 ani care au recunoscut că au agresat alţi elevi cel puţin de trei ori în luna anterioară, procentajul celor de 13, respectiv 15 ani, fiind de 23%. AGERPRES