Abandonul scolar, mai mare in Romania decat in majoritatea tarilor UE

Datele comparative privind indicatorul rata de parasire timpurie a sistemului de educatie a tinerilor (abandonul scolar) ilustreaza faptul ca Romania continua sa se situeze mult peste nivelul celor mai multe dintre statele membre sau care au aderat recent la UE.

La nivelul anului 2007, valoarea indicatorului pentru Romania inregistra 19,2%, spre deosebire de tari precum Slovenia – 4,3%, Polonia – 5,0%, Republica Ceha – 5,5%, statele membre UE – 14,8%, potrivit Raportului Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului privind starea invatamantului.

La nivelul aceluiasi an, Romania este, totusi, in avantaj fata de Spania (31,0%) si Portugalia (36,3%). In perioada 2000-2007, rata abandonului scolar (calculat pe baza metodei “intrare-iesire”), atat pe ansamblul invatamantului primar si gimnazial, cat si la nivelul fiecaruia dintre cele doua cicluri, inregistreaza un trend continuu ascendent. Ca urmare, in aceasta perioada, valoarea indicatorului a crescut de peste trei ori in clasele I-VIII (de la 0,6% in anul scolar 2000/2001 la 2,0% in 2007/2008), de aproape trei ori in invatamantul primar (de la 0,6% la 1,7%) si de patru ori in invatamantul gimnazial (de la 0,6% la 2,3%).

Rata de absolvire a invatamantului primar si gimnazial evidentiaza accentuarea diferentei intre mediul urban si rural, in anul 2006/2007, in zonele rurale, indicatorul fiind cu aproximativ 25 puncte procentuale mai scazuta decat in urban. In anul 2007, ponderea cea mai importanta a rezultatelor “foarte bune” ale elevilor la sfarsitul clasei a IV-a se inregistreaza la matematica, in timp ce la limba materna si stiinte ponderea cea mai ridicata o detin elevii cu rezultate medii. Totusi, procente importante de elevi performeaza nesatisfacator, mai ales la stiinte (22,8%) si limba materna (14,5%).

Incepand cu anul scolar 2007-2008, testarea nationala a fost inlocuita cu tezele cu subiect unic la clasele a VII-a si a VIII-a. Datele privind rezultatele la tezele cu subiect unic la nivelul intregului sistem de invatamant nu sunt disponibile inca. In anul scolar 2006/2007, rata de participare a absolventilor la testarile nationale de la sfarsitul clasei a VIII-a creste usor fata de anul precedent cu 3%.