jucan_alexandru.jpgAlexandru Jucan, membru CNA, a propus vineri în dezbaterea cu tema „Nu vă uitaţi copiii la TV” – „Vezi ce vede copilul tău” ca printre materiile şcolare să se regăsească şi ”Educaţia media”.

„Conform recomandării consiliului de miniştrii al Uniunii Europene şi cu sprijinul Ministerului Educaţiei, am putea introduce între materiile şcolare educaţia media, cu o periodicitate cel puţin lunară. Dezbaterile între tineri, simularea realizării corecte a unui reportaj, minime cunoştinţe nu de presă – în sens ştiinţific – ci de nuanţe ale bunului simţ, ar avea un efect, cred eu, rapid în îmbunătăţirea calităţii cerinţelor pe care publicul le are de la media”, a afirmat Jucan în dezbaterea organizată de Consiliul Naţional al Audiovizualului la Palatul Parlamentului.

El a pledat pentru „un spaţiu audiovizual mai curat” şi a propus crearea unui fond prin colectarea unor taxe minime de la posesorii de licenţe, aflat în întregime la dispoziţia radiodifuzorilor, care ar putea fi accesat prin concurs. „Consider că CNA, în calitatea sa de organism de reglementare, ar trebui să sprijine radiodifuzorii pentru ca aceştia să poată, cu mai multă uşurinţă, să realizeze emisiuni educativ-culturale. Prin colectarea unor taxe minime de la posesorii de licenţe, se poate crea un fond, aflat în întregime la dispoziţia radiodifuzorilor, accesabil prin concurs. În acest mod am putea sprijini realizarea mai multor emisiuni, cum spuneam, cu caracter educativ-cultural. În acest demers, Ministerul Culturii ne-ar putea fi partener. Este o propunere”, a mai spus Jucan.

De asemenea, Alexandru Jucan susţine ca CNA să abordeze o perioadă de timp doar rapoarte de monitorizare bazate pe protecţia minorilor şi a demnităţii umane. „Sunt sigur că discuţiile pe care le începem astăzi vor scoate la iveală mult mai multe probleme dar vom găsi şi rezolvări pentru acestea. (…) Se observă cum televiziunea favorizează, în anumite cazuri, comportamentele violente – mai ales la cei tineri – prin trei procese: incitarea la violenţă (adică descoperim cum se face ‘asta’ sau ‘cealaltă’), desensibilizarea (adică resimţim un dezgust din ce în ce mai mic faţă de scenele violente şi chiar începe să ne placă şi să dorim o mai bună explicitare în imagini a violenţei) şi aderarea (altfel spus, să ne identificăm cu unul din personaje şi să îi împrumutăm comportamentul, deseori preluându-l permanent)”, a mai spus membrul CNA.

Alexandru Jucan a atras atenţia că părinţii sunt cei care trebuie să se implice pentru a contracara efectele televizorului. „Acesta este momentul în care rolul CNA dispare, (…) instituţia nu se poate substitui rolului părintelui. Putem promova campanii pentru mărirea responsabilităţii părinţilor, dar nu putem deveni voci ale lor în comunicarea cu proprii copii”, a subliniat Jucan. AGERPRES