“Suntem într-un mediu interesant, în care companiile fie caută ESG ratings, ESG fiind un acronim care vine de la environment, social, governance, care reflectă o dezvoltare durabilă și sustenabilitate,  fie se trezesc că au primit ESG ratings de la o agenție de rating, fără implicarea directă a companiei, ci doar pe baza informațiilor publice”, a declarat Andreea Nica, Customer Success Manager – London Stock Exchange Group și Membru în CA – Asociația CFA România, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC “De la CSR la ESG”, organizată pe 15 septembrie.

Pentru a detalia ce înseamnă un rating ESG, Andreea Nica a oferit exemplul companiei Tesla. “Sunteți familiarizați cu rating-ul pe care îl au în general companiile de tipul Standard & Poor pentru diferiți emitenți de obligațiuni, dar acum vorbim despre un altfel de rating, rating-ul pe care îl obține un emitent de datorie. Pe același format, să zicem, au fost dezvoltate aceste rating-uri ESG care ne arată în ce măsură o companie respectă mediul înconjurător, angajații și comunitatea unde se desfășoară aceste afaceri”.

Zece factori sunt luați în calcul în momentul în care se stabilește un scor ESG

Potrivit Andreei Nica, există diferite industrii care sunt considerate la modul general industrii poluante (precum industriile de petrol și gaz), dar aceste industrii pot avea în cadrul lor companii ce fac eforturi ca să-și reducă amprenta de carbon, ca să aibă o politică bună în ceea ce privește personalul, să aibă un management al companiei foarte bun. “Dacă ne uităm la Tesla, la nivelul companiilor comparabile, Tesla este pe locul 40 din 168 de companii din industria de automobile. Locul 40 e un loc relativ bun din punct de vedere al rating-ului ESG, dar vedem că cea mai bună companie, cu cel mai bun rating, este Mercedes. Ne putem uita, de asemenea, la factorii care au stat la baza deciziei pentru acest scor de 65 din 100 de puncte pentru Tesla. Dacă ne uităm la mediu, agenția care a făcut acest scor a luat în calcul modul cum acesta își folosește resursele, emisiile pe care le are Tesla, inovația în mediu. Pe partea de social, s-au luat în calcul politicile Tesla și comportamentul față de forța de muncă, cum sunt ei în comunitate și care este responsabilitatea lor în momentul în care îți livrează o mașină. Pe partea de guvernanță, s-a analizat dacă au o strategie de CSR, care este managementul companiei și care sunt drepturile acționarilor. Nu mai puțin de 10 factori sunt luați în calcul în momentul în care se stabilește un scor ESG”.

Concluzionând, specialistul London Stock Exchange Group Tesla arată că cei mai interesați de ratingul ESG sunt investitorii Tesla, ca de exemplu fondurile de investiții. “Dacă rating-ul Tesla este mic, nu vor cumpăra acțiunile acestei companii. Chiar când o companie are o situație financiară extraordinar de bună, dacă investitorii consideră că  nu are și o preocupare vizibilă pentru mediu și pentru oameni, acea companie fie ajunge să fie vândută, fie nu se mai fac investiții în acțiunile sale”.

Potrivit Andreei Nica, există și în România companii care au rating ESG bun, din zona bancară sau din cea de energie. “Există și în România o preocupare a companiilor, o colaborare cu agențiile de rating, astfel încât companiile să asigure o calitate bună a rapoartelor și să permită calculul rating-ului. De unde își ia o agenție de rating informațiile ca să stabilească acest rating? Din rapoartele anuale, de pe website-ul companiei, se uită la ceea ce fac ONG-urile, rapoartele CSR, se uită la ce depune o companie la bursa dacă este companie publică, sunt tot felul de astfel de surse”.

Apare un interes tot mai mare în zonă obligațiunilor “verzi”

În cadrul dezbaterii profesionale CLCC “De la CSR la ESG”, Andreea Nica a atins și subiectul obligațiunilor “verzi”. “Și în România avem obligațiuni verzi, s-au emis prima dată în zona sectorului imobiliar, este o piață foarte mare. Universul de obligațiuni verzi era practic inexistent în 2013, iar acum vorbim despre volume foarte mari, de miliarde de euro. Au fost două bănci din România care au emis obligațiuni verzi în 2021-2022, Raiffaisen și BCR. Deci apare un interes în această zonă. De departe, la nivel mondial, cel mai mare emitent de obligațiuni verzi este China”.

Înregistrarea întâlnirii „De la CSR la ESG” poate fi urmărită integral AICI.

 

Dezbatere digitală marca CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.