Subiectele de bacalaureat la Limba si literatura romana sunt in conformitate cu programa scolara si cu obiectivele acesteia, servind formarii efective a unor adulti „activi si constienti” de locul pe care trebuie sa il ocupe intr-o Romanie a secolului XXI, integrata in Uniunea Europeana, sustin reprezentanti ai Asociatiei Nationale a Profesorilor de Limba si Literatura Romana (ANPRO) „Ioana Em. Petrescu”, intr-o scrisoare deschisa data publicitatii.
„Toate cerintele previzibile vizand cele 100 de texte publicate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului se regasesc in programele de liceu, care au renuntat la perspectiva analitica si care sunt centrate pe competente, carora li se asociaza continuturi clare si activitati de invatare. De zece ani ani modelul comunicativ functional, pe baza caruia sunt elaborate programele, prevede studiul integrat al domeniilor literatura, limba si comunicare. De asemenea, programa de bacalaureat, cunoscuta din 31 august 2007, precizeaza explicit ce anume se verifica la proba orala”, sustin reprezentantii profesorilor de Limba si literatura romana.

Precizarile metodologice indica tipurile de itemi la care se poate astepta candidatul, orizontul de asteptare fiind „destul de ferm conturat”, iar dificultatea textelor si a eventualelor intrebari nu ridica probleme din punctul de vedere al timpului pe care candidatul il are la dispozitie, acesta fiind „suficient pentru intelegere si pentru formulare de raspunsuri”, mentioneaza acestia.

Totodata, pe baza studiilor de caz candidatii isi pot demonstra competenta culturala precum si o serie de valori si de atitudini, precizate de programele scolare ale disciplinei: stimularea gandirii autonome, reflexive si critice in raport cu diversele mesaje receptate; formarea unor reprezentari culturale privind evolutia si valorile literaturii romane.

„Nu consideram ca proba orala trebuie sa vizeze competenta literara a elevilor. Aceasta se verifica la proba scrisa, unde 60 din 90 de puncte se acorda pentru subiectul 1, respectiv pentru al 3-lea. Liceul nu urmareste ca toti absolventii sa devina candidati la filologie, ci sa-i trimita in viata cu competente pe care sa le valorifice ulterior. Esentiala in lumea de astazi este competenta de comunicare, nu numai cea scrisa, ci si cea orala”, precizeaza profesorii.

Potrivit sursei citate, unele manuale au considerat studiile de caz „neglijabile, niste simple anexe”, astfel incat elevii care au studiat dupa manualele respective nu cunosc problematica vizata de programa scolara prin aceste studii de caz.

Reprezentantii ANPRO sustin ca unii profesori, indiferent de manualele dupa care au lucrat, nu au respectat programa si nu au dat atentie acelorasi studii de caz, pe care nu le-au parcurs si deci e firesc sa se teama de posibilul esec al elevilor pe care i-au pregatit.
ANPRO mai considera inoportuna publicarea subiectelor inainte de examen.

„Desi in cazul probei orale e mai putin grava, deoarece lipsesc itemii, publicarea subiectelor perturba grav ceea ce profesorul trebuie sa faca in scoala. Rezolvarile subiectelor, tot mai numeroase de la an la an, anuleaza efortul personal de comprehensiune si de interpretare si favorizeaza memorarea sau copierea pur si simplu”, se arata in scrisoare.

Reprezentantii ANPRO sunt de parere ca astfel regandita, proba orala de Limba si literatura romana vizeaza toate obiectivele cadru pe care le presupune studiul disciplinei in liceu si este in avantajul elevilor, pentru ca le permite formularea unor raspunsuri adecvate, sprijinindu-se atat pe cunostintele teoretice, cat si pe competentele dobandite in decursul celor patru ani.