aracis.jpgAgentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) considera ca exista un decalaj „aproape” total intre obiectivul asumat de Coalitia pentru Universitati Curate (CUC) si rezultatele publicate in raportul sau, decalaj de „inconsistenta” metodologica si „de discriminarea evidenta” a institutiilor alese pentru evaluare.

„Din punctul de vedere institutional, raportul CUC mentioneaza ca se refera la ‘Universitatile din Romania’, dar lista publicata include numai o parte din universitatile de stat, excluzand universitatile particulare acreditate. Mentionam ca Legea 87/2006 pentru aprobarea OUG nr.75/2005 privind asigurarea calitatii in educatie, precum si toate procedurile de evaluare ale ARACIS nu fac niciun fel de discriminare intre cele doua categorii de institutii de invatamant superior, care incadreaza in sistemul national de invatamant si acorda diplome cu valoare academica si profesionala nediferentiata”, sustine ARACIS.

Potrivit institutiei de evaluare a calitatii, abordarea raportului induce ideea ca elementele negative constatate, mai mult sau mai putin fundamentate de evaluatori, se regasesc numai intr-o singura parte a spectrului larg al universitatilor din Romania, pentru celelalte neexistand obligativitatea de a se supune evaluarii. „Metodologic, se opereaza cu un amestec de indicatori si standarde din a caror variatie s-ar obtine agregari care, chipurile, ar genera un ‘Top al integritatii’. In acest context, avand in vedere si afirmatiile din Raport cu privire la metodologia folosita, ARACIS solicita prezentarea publica a acesteia, a modului concret in care a fost elaborata si aplicata, precum si lista evaluatorilor folositi in procesul de evaluare, cu indicarea clara a competentelor acestora”, se arata in comunicat.

In opinia reprezentatilor ARACIS, raportul nu abordeaza doar transparenta in invatamantul superior, ci contine si aprecieri privind calitatea procesului de invatamant si a programelor de studii, a activitatilor de cercetare si a managementului academic si financiar, domenii specifice conceptului de asigurare a calitatii, fara insa a preciza modul in care au fost solicitate si procesate aceste date. De altfel, si cu privire la ARACIS, Raportul contine o serie de afirmatii lipsite de legatura cu realitatea si care creeaza „o imagine eronata” referitoare la statutul si activitatile ARACIS. „Afirmatia potrivit careia ARACIS este subordonata Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii este falsa. Asa cum rezulta din legislatia in vigoare, ARACIS este o institutie publica independenta, de interes national, cu personalitate juridica si cu buget propriu de venituri si cheltuieli. Relatia dintre ARACIS si MECI este institutionala si reglementata prin cadrul legislativ mentionat, propunerile agentiei nefiind influentate de minister”, sustine ARACIS.

Potrivit sursei citate, membrii Consiliului ARACIS au fost alesi de o comisie condusa de presedintele Academiei Romane, agentia functionand in baza unor dispozitii legale clare, elaborate in conformitate cu standardele europene in materie, fiind singura institutie de profil din Romania care a obtinut calitatea de membru – candidat al ENQA (Asociatia Europeana a Agentiilor de Asigurare a Calitatii) si a fost evaluata international de EUA (Asociatia Universitatilor Europene) si de ESU (Uniunea Studentilor Europeni).