Peste 83% dintre elevii de clasa a opta din judeţul Bistriţa-Năsăud îşi doresc să îşi continue studiile la un liceu şi doar 13,4% sunt interesaţi de învăţământul profesional, potrivit unui studiu realizat de Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) şi prezentat în cadrul unei şedinţe cu directorii de şcoli a Inspectoratului Şcolar Judeţean.

Pentru acest studiu, desfăşurat în perioada noiembrie – decembrie 2017, au fost chestionaţi 2.379 elevi de clasa a opta, care reprezintă peste 77% din total, dintre care 960 din mediul urban şi 1.419 din mediul rural.

În ceea ce priveşte opţiunile elevilor, se remarcă faptul că peste 83% dintre aceştia intenţionează să-şi continue studiile într-o formă de învăţământ liceal, fie în judeţ, fie într-o specializare restrânsă, din afara judeţului (liceele militare, teologice, servicii). (…) Învăţământul profesional este atractiv pentru 13,40% dintre absolvenţi, procent în uşoară scădere faţă de anul trecut„, se arată în concluziile studiului CJRAE.

În funcţie de solicitările exprimate, s-a întocmit şi un top al liceelor, care este condus de Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu” din Bistriţa, urmat de alte două licee din municipiu: Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” şi Liceul cu program sportiv. Pe ultimul loc se situează Liceul de arte „Corneliu Baba” din Bistriţa.

Circa 68% dintre elevi îşi doresc să urmeze filiera teoretică, în special economicul şi ştiinţele naturii, iar 17% au optat pentru filiera tehnologică, profilul preferat fiind mecanica. În ceea ce priveşte filiera vocaţională, aceasta a întrunit 15% din opţiuni, aproape jumătate dintre elevi alegând profilul sportiv.

În baza rezultatelor acestui studiu, specialiştii CJRAE au recomandat corelarea ofertei liceelor şi şcolilor profesionale cu oferta de pe piaţa muncii, elaborarea unor programe de consiliere şi orientare coerente şi extinderea acestora la categorii mai mici de vârstă, completarea ofertei tradiţionale cu materii opţionale- precum educaţia antreprenorială şi educaţia pentru carieră – şi stimularea învăţământului profesional şi dual. AGERPRES