studenti_mare.jpgAproximativ 300 de studenţi români vor beneficia de burse de studii în universităţile din Norvegia, Islanda sau Liechtenstein prin intermediul programului „Burse şi cooperare interinstituţională în domeniul învăţământului superior” a cărui valoare este de peste 4,4 milioane de euro, program ce a fost lansat miercuri la Ministerul Educaţiei.

Scopul programului, aflat la cea de-a doua rundă de implementare în România şi finanţat de Norvegia, Islanda şi Liechtenstein – parte a Mecanismului Financiar al Spaţiului Economic European 2009-2014 (SEE), program pentru care Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP) este desemnată Operator de Program – este de a sprijini studenţii din orice ciclu de studiu şi personalul din universităţile româneşti pentru realizarea de mobilităţi transnaţionale în ţările menţionate. De asemenea, se vor finanţa proiecte de cooperare între universităţile din România şi statele donatoare, pentru întărirea relaţiilor de cooperare academică între ţări.

„Oricare universitate acreditată din România este invitată să încheie acorduri pentru a-şi putea derula programul. În acest moment sunt 47 de acorduri încheiate prin vechiul program. Pot să aplic doar în programul de mobilităţi instituţionale, eu, ca student (nu ca profesor). Studenţii nu sunt condiţionaţi, dar profesorii au o legătură instituţională, pentru că ei trebuie să funcţioneze în universitate. În acest moment, prin acest program, un student care va învăţa într-o universitate din ţările menţionate va primi 1.250 de euro pe lună, absolut suficient, plus 500 de euro necesari transportului. Acestea sunt sume forfetare, nu trebuie justificate cu o serie întreagă de documente, ci numai prin rezultatele obţinute de student”, a precizat Mihnea Costoiu, ministru delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică.

De asemenea, el a precizat că până la 10% din bugetul acestui program este pus la dispoziţie pentru îmbunătăţirea condiţiilor populaţiei rome printr-un set de măsuri de discriminare pozitivă. Astfel, în procesul de selecţie pentru obţinerea unei burse, studenţii candidaţi de etnie romă vor obţine 20 de procente în plus la punctajul de evaluare. Criteriile de selecţie a studenţilor care vor să studieze în ţările menţionate vizează rezultatele academice, o scrisoare de motivare care să fie susţinută prin interviul care va avea loc, cunoaşterea limbii engleze.

„Este o dorinţă a noastră mai veche, de a susţine internaţionalizarea învăţământului românesc, prin toate mijloacele, iar acest program este un mijloc prin care reuşim să facem acest lucru şi vom reuşi să ducem mesajul nostru în fiecare universitate, în fiecare departament, către fiecare student pentru a avea cât mai mulţi aplicanţi, pentru a putea creşte calitatea învăţământului românesc prin rezultatele pe care aceşti tineri le vor obţine în ţările în care vor merge”, a subliniat Costoiu.

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat în context că prioritatea ministerului pe care îl conduce este aceea de a creşte, gradual, dimensiunea internaţională a învăţământului superior românesc.
„De fiecare dată discutăm despre ratingurile internaţionale şi despre faptul că universităţile româneşti nu se află în primele 500. În toate ratingurile, un criteriu important este dimensiunea internaţională a universităţii: câţi studenţi şi profesori străini se află în acea universitate, care este experienţa internaţională a fiecărui profesor. Din păcate, avem o balanţă negativă pe mobilităţile de studenţi şi profesori străini în universităţile româneşti. Adică studenţii români care pleacă în universităţile din Europa sunt mai mulţi decât studenţii străini care învaţă în universităţile româneşti”, a afirmat Pricopie.
Schema de „Burse şi cooperare interinstituţională în domeniul învăţământului superior” se află la a doua rundă de implementare în România (prima rundă derulându-se pe parcursul anului universitar 2009-2010 şi în primul semestru al anului academic 2010 – 2011, cu o valoare totală de 1,1 milioane euro).
Pentru cea de-a doua rundă a programului s-au alocat 4.444.444 de euro, din care 4.000.000 provin de la ţările donatoare (Norvegia, Islanda, Liechtenstein, restul fiind cofinanţare din partea statului român).
Principalii beneficiari instituţionali ai vizitelor pregătitoare, proiectelor de mobilitate pentru studenţi şi personalul din universităţi şi proiectelor de cooperare interinstituţională vor fi universităţile din România care dispun de o Cartă Erasmus aprobată de Comisia Europeană, având ca parteneri instituţii similare sau organizaţii de stagiu din statele donatoare. În proiectele de cooperare interinstituţională se mai pot asocia Programul de „Burse şi cooperare interinstituţională în învăţământul universitar” finanţat prin Programul de Granturi SEE şi norvegiene, 2009-2014.

Conform datelor furnizate de directorul ANPCDEFP, în cea de-a doua fază a programului, care se derulează începând cu această lună până în aprilie 2017, principala noutate o constituie aducerea a 37 de studenţi şi 30 de profesori din cele trei ţări în universităţile româneşti, acestea urmând să primească 300 de euro pentru fiecare student şi profesor care sunt aduşi din ţările donatoare. AGERPRES