Cadrele didactice vor sa primeasca gradele si o evaluare pe tot parcursul carierei prin acumulare de credite transferabile. Aceasta este principala concluzie a Simpozionului international „Profesionalizarea carierei didactice din perspectiva educatiei permanente”, desfasurat, pe 23 mai, in amfiteatrul facultatii de psihologie a Universitatii Bucuresti, la care au participat aproximativ 300 de profesori din Romania, Spania, Germania, Belgia, Suedia.
Prorectorul Universitatii Bucuresti, Romita Iucu, a explicat ca nu exista „nicio facultate din care absolventul sa iasa profesor”. „Profesorii nu sunt profesionalizati cand ies din facultate si au nevoie de formare. Cel mai bun lucru ar fi ca sistemul de obtinere a gradelor didactice sa se schimbe, iar evaluarea sa fie continua prin credite transferabile”, a spus Iucu, care a explicat ca, in prezent, profesorii trebuie sa stranga in cinci ani 90 de credite prin prezenta la programe de formare, la simpozioane. Prorectorul a declarat ca, in prezent, sunt acreditate aproximativ 600 de programe de formare continua a cadrelor didactice.

La randul sau, presedintele ARACIS, Serban Iosifescu, a sustinut ca nu se poate vorbi de calitate in educatie fara sa se vorbeasca despre calitatea activitatii profesorilor. „Nu putem vorbi de calitatea activitatii profesorilor fara a avea o pregatire initiala si continua de calitate. Trebuie schimbata formarea initiala si continua a profesorilor in asa fel incat sa raspunda cerintelor de calitate avand in vedere rezultatele slabe pe plan international. Pentru a iesi de sub mediu este necesara profesionalizarea cadrelor didactice”, a opinat Iosifescu.

Presedintele Centrului National de Formare a Personalului Didactic din Invatamantul Preuniversitar, Doina Carp, a spus ca scoala se confrunta cu transformari si modificari unele dintre ele „dramatice”. Ea a dat ca exemplu schimbarea rapida a modulului de evaluare a elevilor. Referindu-se la abandonul scolar, care in Romania este de 20,8 % fata de 14,9 % cat este media in Europa, Carp a spus ca in aproximativ zece ani „este probabil ca unul din cinci copii sa nu termine scoala generala”.

In ceea ce priveste violenta profesorilor fata de elevi, presedintele CNFPDIP considera ca acele cadre didactice dau dovada de incompetenta. Simpozionul este primul de acest gen desfasurat de CNFPDIP si va deveni „o traditie” dupa cum sustin organizatorii.

„Principalele obiective pe care si le propun organizatorii sunt facilitarea schimburilor de opinii si experiente in domeniul formarii initiale si continue a personalului didactic, diseminarea bunelor practici si cunoasterea cadrului legislativ si a contextelor de aplicare a metodologiei de formare continua din mai multe tari”, a declarat inspectorul Mircea Nicoleta.

In cadrul simpozionului au fost abordate teme care vizeaza politicile europene in domeniile formarii continue a cadrelor didactice, formarii initiale si asigurarii calitatii in educatie.