Un centru de zi destinat copiilor defavorizaţi a fost inaugurat joi, în Alba Iulia, în cadrul proiectului ‘Vreau să termin şcoala şi eu!’, derulat în patru judeţe din ţară şi cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane.

Un proiect implementat în vederea prevenirii părăsirii timpurii a şcolii, a abandonului şcolar a elevilor din învăţământul primar şi secundar, ‘Vreau să termin şcoala şi eu!’ vine în sprijinul a peste 50 de copii defavorizaţi din Alba Iulia. Centrul de zi inaugurat, joi, face parte dintr-o reţea de şapte astfel de centre, prin care, în total, 400 de copii dintre cei mai vulnerabili vor fi ajutaţi până în septembrie 2012 să nu abandoneze şcoala.

Proiectul a fost iniţiat de Fundaţia Română pentru Copii, Comunitate şi Familie şi este implementat în parteneriat cu Inspectoratele Şcolare Judeţene Alba, Bihor, Cluj şi Satu Mare şi Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială din cadrul Universităţii ‘Babeş-Bolyai’ Cluj-Napoca.

Pe lângă ajutorul primit de elevi, 100 dintre părinţii celor 400 de copii vor afla de ce e crucial pentru copii să meargă la şcoală, iar persoanele implicate în implementarea proiectului sunt instruite să lucreze cu copii în risc de eşec sau abandon şcolar, precum şi în probleme legate de egalitatea de şanse, de gen şi nediscriminare, potrivit Cameliei Mateş, expert comunicare. Până la această dată, cei opt specialişti din centrul de la Alba Iulia au lucrat cu 51 de copii, dintre care 38 au fost identificaţi cu rezultate şcolare slabe şi foarte slabe (medii de sub 5,00, corigenţi şi repetenţi), 20 de copii cu probleme de comportament, 31 cu motivaţie scăzută faţă de şcoală, 20 cu probleme emoţionale, 36 cu stima de sine scăzută.

Camelia Mateş a arătat că rezultatele au început să apară, iar 43 de elevi şi-au îmbunătăţit sau şi-au menţinut rezultatele şcolare bune de până acum, 16 elevi şi-au îmbunătăţit comportamentul, 11 elevi au făcut progrese în problemele emoţionale pe care le au, mai ales din cauza mediului conflictual de acasă sau a problemelor pe care le au la şcoală. La 18 s-a observat o creştere a motivaţiei faţă de şcoală/educaţie, iar la 17 dintre ei s-a observat o creştere a stimei de sine. Aceste rezultate au fost posibile datorită personalului din centrul de zi- un coordonator de centru, doi asistenţi sociali, un profesor de limba română, un profesor de matematică, un psiholog, cărora din luna august li se alătură un învăţător şi un psihopedagog. Un rol foarte important îl joacă şi voluntarii centrului de zi.

Activităţile principale din centrul de zi sunt de asistenţă socială – axată pe consiliere educaţională cu elevii şi cu părinţii, sprijin la teme, meditaţii la principalele discipline şcolare, asistenţă psihopedagogică (individuală şi de grup), consiliere psihologică (individuală şi de grup), dezvoltare personală şi activităţi de timp liber. Proiectul ‘Vreau să termin şcoala şi eu!’ îşi propune facilitarea accesului la educaţie şi creşterea nivelului de educaţie al elevilor care provin din medii defavorizate şi sunt în risc de abandon şcolar sau în risc de eşec şcolar, în vederea includerii viitoare a acestora pe o piaţă a muncii care necesită forţă de muncă din ce în ce mai flexibilă şi mai bine pregătită.

Valoarea totală a proiectului este de peste 9,2 milioane de lei, iar finanţarea aprobată pentru acesta este de peste 8,9 milioane de lei. AGERPRES