scoala_profesionala.jpgClubul Economic German din Banat (CRGB) începe anul şcolar cu cursuri pentru noi meserii desfăşurate în sistem dual, în cadrul Colegiilor Tehnice I.C. Brătianu şi Regele Ferdinand I din Timişoara, în cadrul unui amplu proiect intitulat „Un Viitor Pentru Tineri – Şcoala duală profesională după model german”, derulat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar şi cu Primăria Timişoarei.

Tot din acest an, elevii pot opta după terminarea clasei a VIII-a pentru această formă de învăţământ, care va dura trei ani, iar Colegiul I.C. Brătianu înfiinţează o clasă de expert în comerţ şi administraţie, cu concursul firmelor Netex Consulting, Hella şi DM, care le vor oferi elevilor, pe o perioadă de trei ani, un contract de ucenicie. Tot în premieră, vor funcţiona în cadrul proiectului la Colegiul Tehnic Regele Ferdinand I două clase cu profil tehnic, câte una pentru electromecanici respectiv pentru electricieni.

„Avem trei clase de şcoală profesională după model german şi mă bucur că tinerii (60 la număr, n.r.) s-au înscris la aceste cursuri şi cred că acest proiect-pilot va fi un succes foarte mare”, a declarat Peter Hochmuth, preşedintele Clubului Economic German din Banat.

Stimularea şcolarilor din aceste clase cu burse lunare (400 de lei, jumătate de la partenerii germani, jumătate de la buget n.r.), precum şi siguranţa unui loc de muncă bine plătit i-a determinat în anul şcolar încheiat pe foarte mulţi „campioni” la chiul să aibă absenteism zero în şcolile profesionale duale după model german din Timişoara, susţine Alina Bratu, reprezentant al unei companii germane implicate în două astfel de proiecte. „Am constatat o schimbare majoră de mentalitate a elevilor; din copiii care nu mergeau la şcoală, am ajuns la absenteism zero (…) Vor fi necesare trei generaţii de elevi pentru schimbarea mentalităţii în privinţa şcolilor duale profesionale, la noi”, a punctat Alina Bratu.
Cei 60 de copii care s-au înscris la acest nou model de şcoală profesională vor avea la final şi un loc de muncă în cadrul uneia dintre firmele germane partenere. Punctele-cheie din acest proiect în care se lucrează intensiv cu tinerii au drept consecinţă formarea profesională modernă, pe utilaje şi echipamente de ultimă generaţie, în meserii foarte căutate pe piaţa muncii. Elevii pot opta pentru această formă de învăţământ după clasa a VIII-a, vor avea o durată mai scăzută de şcolarizare, de trei ani, după care pot intra pe salariu. Companiile şi elevii (cu acordul părinţilor) vor încheia un contract de şcolarizare care include o bursă şi premii conform performanţelor, stabilirea programei şcolare (Curriculum) se realizează cu contribuţia esenţială a firmelor implicate, iar procesul de evaluare (acordarea diplomei) are loc cu participarea esenţială a firmelor implicate.

În Timiş există 8.000 de firme mixte active şi 5.000 de firme cu capital străin, din care circa 1.000 provin din Germania, cel mai puternic investitor străin din judeţ. Înainte de 1990, două treimi din numărul total al elevilor urmau calea profesională şi doar o treime urmau un liceu teoretic sau de altă natură. După Revoluţie, proporţia s-a inversat, iar cu câţiva ani în urmă s-a desfiinţat cu totul şcoala profesională. AGERPRES