premiu_bosch.jpgNoul sistem de antiblocare a roţilor la frânare (ABS) dezvoltat de Bosch
pentru motociclete a fost recompensat de ADAC (Automobil Clubul German) cu
distincţia „Îngerul Auriu” (Gelber Engel) pentru anul 2010. Prin
acordarea locului I la categoria „Inovaţie şi mediu înconjurător”, membrii
juriului au apreciat contribuţia importantă la îmbunătăţirea siguranţei
rutiere pe care îl oferă această inovaţie marca Bosch.

Noul sistem ABS de la Bosch, „ABS 9 base”, este mai mic şi mai uşor cu
50 % faţă de generaţiile anterioare, iar costurile acestuia au fost cu mult
diminuate, fiind astfel mult mai accesibil. Studiile arată că, în cazul
echipării tuturor motocicletelor cu ABS, 38 de procente din totalul
accidentelor de motocicletă soldate cu răniri şi 48 de procente din totalul
accidentelor grave şi mortale ar fi putut fi evitate datorită sistemului
ABS.

„Noul sistem, ale cărui costuri au fost reduse, devine pentru prima dată
accesibil tuturor claselor de motociclete”, a declarat dr. Werner Struth,
director al departamentului Chassis Systems Control din cadrul Robert
Bosch
. „În acest fel, sprijinim extinderea rapidă a acestei tehnologii
ce poate salva vieţi.” Prin distincţia obţinută în acest an, Bosch primeşte
pentru a treia oară acest premiu de inovaţie foarte important pentru piaţa
auto. Premiul se acorda anual, începând cu anul 2005. ADAC a înmânat la
începutul lui 2010 această distincţie domnului Struth, în timpul unei
festivităţi organizate la Munchen.

Bosch produce sisteme de control al frânei pentru motociclete
încă din anul 1994. Dacă toate sistemele ABS de până acum erau bazate pe
tehnica destinată autoturismelor, inginerii centrului de expertiză Bosch din
Japonia au conceput pentru prima dată o generaţie nouă de sisteme ABS
destinate special motocicletelor. Datorită unui volum mult redus şi a unei
greutăţi de doar 0,7 kilograme, noul „ABS 9 base” este mai mic şi mai uşor
cu 50% faţă de generaţiile anterioare, fiind de departe cel mai compact
sistem existent pe piaţă. În plus, beneficiază de un cost de producţie
redus, ceea ce reprezintă o premiză importantă pentru a fi utilizat la toate
tipurile de motociclete cu instalaţie hidraulică de frână. Sistemul ABS
pentru motociclete este o componentă a noii generaţii modulare fabricate de
Bosch, prima variantă intrând în fabricaţia de serie în noiembrie 2009.

Deşi din anul 1970 numărul deceselor provocate ca urmare a
coliziunilor între autoturisme s-a redus în Germania cu 80 procente, cel al
conducătorilor de motociclete decedaţi a rămas de mulţi ani neschimbat. În
2008, au fost înregistrate 822 de decese. La aceeaşi distanţă parcursă,
pericolul producerii unui accident mortal cu o motocicletă este de douăzeci
de ori mai mare decât în cazul unui autovehicul.

Studiile demonstrează potenţialul sistemului ABS de a salva
vieţi

Conform experţilor, sistemul de antiblocare a roţilor la frânare
reprezintă un mare pas înainte în materie de siguranţă. O analiză
desfăşurată în 2008 de German Federal Highway Research Institute (BASt), a
ajuns la concluzia că, în cazul echipării tuturor motocicletelor cu ABS,
numărul deceselor survenite în urma accidentelor de motocicletă s-ar diminua
cu 12 procente. Un studiu prezentat în 2009 şi întocmit de autorităţile
rutiere suedeze a stabilit un grad şi mai ridicat de eficienţă: 38 de
procente din totalul accidentelor de motocicletă soldate cu răniri şi 48 de
procente din totalul accidentelor grave şi mortale ar fi putut fi evitate
datorită sistemului ABS.

Prin sistemul de siguranţă activ, conducătorii de motociclete pot
frâna în siguranţă în situaţii critice, fără a se teme de un blocaj al
roţilor şi, astfel, de o inevitabilă cădere. Timpul de frânare este diminuat
în mod semnificativ. Până în prezent, în Europa doar fiecare a zecea
motocicletă fabricată este echipată cu acest sistem, iar la nivel mondial,
doar una la o sută. Prin comparaţie, 80 de procente din autoturismele
fabricate la nivel mondial sunt prevăzute cu un astfel de sistem.