sistem_senzor_bosch.jpgSenzorul cu ultrasunete Bosch, integrat in sistemul auto de asistare la parcare, este utilizat, la nivel mondial, in productia a peste 200 de modele de autovehicule si reprezinta simtul „tactil” al sistemului electronic al autovehiculului in relatie cu spatiul inconjurator.

Compania Bosch anunta faptul ca senzorul cu ultrasunete cu numarul 100 de milioane a parasit de curand banda de productie. Aceste tipuri de dispozitive Bosch sunt produse in trei fabrici din Europa, Asia si America.

Povestea de succes a senzorilor cu ultrasunete a inceput in anul 1993, atunci cand Ford a introdus in dotarea modelului sau Scorpio un dispozitiv de asistare la parcare. Dispozitivul a starnit un interes deosebit in randul posesorilor de autovehicule, iar la putin timp dupa aceea, a fost lansata cea de-a doua generatie de senzori, cu care a fost echipata Clasa S de la Mercedes-Benz.

In 1995, Bosch a livrat pentru clientii sai din industria de automobile un numar de 100.000 de senzori cu ultrasunete, pentru ca, dupa cinci ani, productia anuala sa atinga 2,5 milioane de senzori. In prezent, sistemele de asistare la parcare livrate de Bosch sunt utilizate de 14 marci de autovehicule, dotand circa 200 de modele.

Tehnologia senzorilor cu ultrasunete se afla deja la cea de-a patra generatie. „In comparatie cu senzorul cu ultrasunete produs in anul 1993, volumul modelului actual este de cinci ori mai mic. Prin urmare, senzorul necesita un spatiu semnificativ mai mic de montare in autovehicul, oferind producatorilor un concept adaptiv de conectare, care usureaza montarea in bara de protectie”, a explicat Rainer Kallenbach, Presedintele Departamentului Vanzari Sisteme Auto Electronice.

De la dispozitivul de asistare a parcarii, la sistemul automat de parcare

Senzorul cu ultrasunete a fost dezvoltat, initial, numai pentru dispozitivele de asistare la parcare clasice, in scopul informarii soferului despre distanta dintre bara de protectie si cel mai apropiat obstacol. Pe baza senzorilor cu ultrasunete a fost creat un sistem modular, utilizat astazi de Bosch la implementarea tuturor functiilor actuale ale autovehiculului, care se bazeaza pe ultrasunete. Un exemplu actual este sistemul automat de parcare, inclus in dotarea celor mai noi modele Mercedes-Benz din Clasa A si Clasa B. Acest sistem detecteaza, cu ajutorul senzorilor cu ultrasunete, spatiile adecvate pentru parcare si asigura parcarea autovehiculului in cateva secunde, prin intermediul servodirectiei electrice, chiar si in spatii foarte inguste. Toate comenzile cu privire la directie sunt preluate de sistemul de asistare, soferul contribuind la manevrele de parcare numai prin accelerare si franare.

Pentru autovehiculele cu servodirectie hidraulica obisnuita, Bosch ofera, pe baza aceleiasi tehnologii cu ultrasunete, o varianta a sistemului de asistare la parcare care presupune, in continuare, controlarea directiei de catre sofer, insa manevrele de parcare sunt sustinute prin indicatii clare ale sistemului, atat cu privire la unghiul de virare si punctele de oprire, cat si de schimbare a directiei. Aceasta varianta a fost introdusa de curand, in premiera, in productia modelelor Opel Insignia si Mercedes Clasa E.

Pana in anul 2011, sistemul automat de parcare dezvoltat de Bosch va fi inclus in dotarea a 17 modele de autovehicule, iar furnizorul se asteapta la o crestere semnificativa a acestui numar in viitorul apropiat. Bosch se bazeaza, in acest sens, pe faptul ca intre timp va fi dezvoltata, pentru productia de serie, cea de-a doua generatie a acestui sistem electronic de asistare, varianta care va permite nu numai parcarea automata in lateral, ci si parcarea perpendiculara si iesirea din parcare.