Zeci de cadre didactice din învăţământul preşcolar din judeţele Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş şi Mureş au participat, pe 22 iunie, la o conferinţă regională cu tema educaţia timpurie de calitate, organizată la Bistriţa de Asociaţia OvidiuRo, în colaborare cu specialişti din ţară şi străinătate.

Acţiunea, care a fost sprijinită de Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, a reunit educatoare din zone defavorizate, unde riscul de neşcolarizare sau de abandon şcolar este mai mare.

Cei de la Asociaţia OvidiuRo şi-au propus să creeze o reţea naţională de cadre didactice, care să fie dispuse să organizeze în această vară, în regim de voluntariat, activităţi pentru copiii din comunităţile în care predau, pe baza materialelor şi informaţiilor primite în cadrul trainingului.

Maria Gheorghiu, cofondator al asociaţiei, admite că, în comunităţile defavorizate, profesorii sunt nevoiţi să ia de multe ori locul părinţilor.

„Pe anumite aspecte, da (profesorii sunt nevoiţi să suplinească părinţii – n.r.), şi în special pe partea de activităţi de dezvoltare a limbajului, pentru că, în general, părinţii cu o situaţie socio-economică dificilă au şi un nivel educaţional scăzut şi de multe ori în aceste case nu sunt cărţi, deci nu ai cum să îi citeşti copilului dacă nu ai cărţi, nu ai acces la cărţi sau la bibliotecă”, a declarat Gheorghiu pentru AGERPRES.

Betsy Grob, specialist în educaţie timpurie din New York, a vorbit despre necesitatea de a transforma orele de curs în unele „primitoare”.

„Educaţia timpurie este fundaţia pentru învăţare. Când vorbim despre educaţie timpurie de calitate, ne referim în primul rând la a face orele de curs cu şi despre copii, cine sunt ei, ce cultură au, ce contribuţii pot aduce. Trebuie să facem orele de curs primitoare. (…) Anii de grădiniţă ar trebui să fie plini de excursii, explorări, descoperiri. Şcoala ar trebui să fie plăcută pentru copii, aceştia ar trebui să se simtă stimulaţi în orice mod”, a spus Grob.

Brandi Bates, o americancă stabilită de 17 ani în România, şi-a propus să le arate cadrelor didactice cum să valorifice la maximum cititul împreună cu cei mici.

„A le citi copiilor într-un mod prin care să îi implici aduce multe beneficii, nu doar educaţionale, ci şi sociale. Ar trebui să le citim copiilor zilnic, aşa cum ne luăm vitaminele sau ne spălăm pe dinţi, dar seamănă mai mult cu mâncatul unei ciocolate, pentru că este delicios. Dacă alegi cărţi frumoase şi îi implici în activitatea de citire, va deveni o experienţă minunată. Mulţi dintre experţi recomandă să le citeşti câte 20 de minute pe zi încă de la naştere”, a afirmat Bates.

Andreia Petcu, de la Asociaţia Learning by teaching, a avut misiunea de a-i învăţa pe profesori cum să transforme experimentele ştiinţifice în activităţi amuzante şi antrenante pentru copii.

„Când suntem mici, ne atrag poveştile, şi dacă ştiinţa este îmbrăcată într-o poveste şi nu vorbim de la început despre Arhimede şi despre ce înseamnă forţa lui Arhimede, ci ne ducem într-o poveste despre plutire, despre bărci, despre vapoare sau chiar despre caise şi portocale, atunci lucrurile devin mai prietenoase şi nu ne mai sperie ştiinţa. Profesorii vor învăţa să treasă de la simplu la complicat, să îmbrace experimentele de ştiinţă în poveşti şi vor realiza o serie de experimente pe care le pot face copiii de la doi la şase ani”, a explicat Petcu pentru AGERPRES.

Caravana trainingurilor organizate de Asociaţia OvidiuRo a debutat în 19 iunie, la Focşani, şi se va încheia în 29 iunie, la Potlogi, în judeţul Dâmboviţa. AGERPRES