La Palatul Patriarhiei din Bucuresti s-a desfasurat pe 29 februarie o consfatuire a reprezentantilor cultelor religioase recunoscute in Romania, organizata sub presedintia Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in vederea analizarii proiectului Legii invatamantului preuniversitar.
In cadrul acestei consfatuiri, la care au participat si reprezentanti ai Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului si ai Ministerului Culturii si Cultelor, conducatorii si reprezentantii cultelor religioase recunoscute, prezenti la intalnire, au redactat un comunicat de presa, care exprima o pozitie comuna, in legatura cu proiectul de lege discutat:

1. In urma analizarii proiectului Legii invatamantului preuniversitar, conducatorii si reprezentantii cultelor recunoscute in Romania considera ca aceasta propunere legislativa trebuie sa respecte reperele spirituale si morale majore ale societatii, prioritatile pe termen lung si valorile perene, cu valente educationale recunoscute, tinand seama de ceea ce este esential in traditia romaneasca europeana si in dimensiunea spirituala a educatiei tinerilor din tara noastra.

2. Libertatea este un dar divin si un drept al omului, iar accesul la educatia religioasa trebuie asigurat, in mod liber, cu sprijinul comunitatilor locale, respectandu-se dorinta si dreptul copiilor si al parintilor acestora.

3. Educatia religioasa corespunde principiilor si obiectivelor psiho-pedagogice, avand in vedere mai ales rolul formativ al orelor de Religie.

4. Dreptul de a studia Religia in scoala, castigat prin jertfa si rugaciune, in anul providential 1989, este garantat prin Constitutia Romaniei (art. 32. (7)) si prin Legea 489 / 2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor (art. 32. (1)). Acest drept fundamental trebuie respectat si pentru ca promoveaza identitatea culturala, morala si spirituala a cetatenilor tarii noastre.

5. Educatia religioasa reprezinta un factor de stabilitate, de dialog, de respect reciproc si de convietuire armonioasa in societatea romaneasca, contribuind astfel la reducerea efectelor negative ale crizei contemporane de identitate si de orientare si oferind modele viabile si sfinte pentru viata umana.

6. Orele de Religie sunt necesare formarii tinerilor, oferindu-le, la o varsta a cautarilor si intrebarilor, valori permanente pentru formarea caracterului si personalitatii lor. Disciplina Religie trebuie pastrata in planurile cadru ale invatamantului liceal, ca parte a trunchiului comun, asa cum au solicitat foarte multi profesori, parinti, elevi sau parteneri sociali, in cadrul campaniei organizate de Patriarhia Romana, sub genericul: „Nu vrem liceu fara Dumnezeu!”.

7. Participantii la aceasta consfatuire au luat act cu bucurie ca reprezentantii Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului sustin mentinerea disciplinei Religie ca parte a trunchiului comun si la nivel liceal. Speram ca aceasta atitudine pozitiva va fi reflectata in forma finala a proiectului Legii invatamantului preuniversitar.

8. In timpul consultarii au fost semnalate si anumite disfunctionalitati privind organizarea si predarea orei de Religie in scoli. Ca atare, se doreste o cooperare mai stransa intre cultele religioase recunoscute si Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului.