abandon scolar.jpgCâteva sute de copii şi tineri din Transilvania aflaţi în pericolul de a abandona şcoala au fost incluşi într-un proiect derulat de Patriarhia Română şi Mitropolia Clujului, Maramureşului şi Sălajului, împreună cu Fundaţia World Vision România.
În toate judeţele din regiunea de Nord-Vest, au fost înfiinţate 10 centre de educare în care au fost organizate, timp de un an şi jumătate, activităţi de tipul „şcoală după şcoală” sau „şcoală de duminică”.

„Activităţile educaţionale pe care le-am derulat în acest proiect au vizat două grupuri – copii cu vârste de până la 17 ani, deci în clasa a X-a, aflaţi în pericolul de a abandona şcoala şi pe care noi am încercat astfel să îi susţinem să meargă în continuare la cursuri şi tineri cu vârste între 18 şi 24 de ani aflaţi la „şansa a doua”. Activităţile au vizat şi o educare non-formală, prin care ei au deprins noţiuni legate de protecţia mediului, de antreprenoriat, au învăţat despre nediscriminare şi au primit consiliere pentru alegerea unui drum în viitor. În proiect au fost implicaţi şi părinţii, care au participat la unele cursuri alături de copii’, a explicat, miercuri, preotul Constantin Naclad, care este managerul proiectului.
În plus, copiii au fost incluşi şi în activităţi de creaţie – pictură, desen, literatură sau altele, pentru ei fiind organizate şi tabere sau diferite concursuri cu premii.

Proiectul a început în primăvara anului 2014 şi se va finaliza în decembrie anul acesta, însă Constantin Naclad a subliniat că activitatea derulată în cele zece centre este permanentizată deja şi că ea va continua şi în viitor. El a explicat că spaţiile în care au loc cursurile aparţin bisericilor din localitate şi că activitatea educaţională continuă, sub supravegherea preoţilor.

Preotul a subliniat că aceste activităţi au fost foarte bine primite de comunităţi, fiind înregistrat, în unele locuri, un număr de cereri şi de patru ori mai mari decât capacitatea centrului.
Tot pentru susţinerea acestui tip de activitate a fost realizat şi un studiu, de către profesori de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul UBB, care arată că activităţile de tipul „şcoală după şcoală” au un impact pozitiv asupra copiilor, cărora le îmbunătăţesc percepţia asupra educaţiei, precum şi gradul de motivare pentru a termina cursurile. Studiul a fost realizat pe parcursul a patru ani.
Proiectul ‘Alege Şcoala’ a vizat de fapt trei regiuni de dezvoltare din România, respectiv Nord-Vest, Vest şi Sud-Vest Oltenia. Acţiuni asemănătoare celor derulate în Transilvania au avut loc şi în celelalte două regiuni, în total fiind vizaţi 1 325 de copii şi tineri expuşi riscului de abandon şcolar, precum şi dezvoltarea unor acţiuni, prin care 318 persoane să-şi poată relua studiile. Proiectul a fost susţinut financiar printr-un proiect POSDRU, precum şi cu suportul Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. AGERPRES