ciolos_guvern.jpgStrategia pentru educaţie şi formare profesională şi duală a fost declanşată şi urmează ca Guvernul să elaboreze un plan concret de măsuri, astfel încât din toamnă să fie funcţionale primele structuri şi instituţii, a declarat premierul Dacian Cioloş, luni, la dezbaterea „Ora premierului”, de la Parlament, care a avut tema „Problemele din sistemul de educaţie”.

În acest sens, Dacian Cioloş a vorbit despre oferta educaţională şi de corelarea sa cu nevoile pieţei. „Am declanşat deja acest proces, această strategie pentru educaţie şi formare profesională şi duală. Ea există deja, e adoptată de Guvern. În urma acestei strategii urmează să venim cu un plan concret de măsuri şi cu legislaţia apoi în aşa fel încât, şi acesta este un angajament al Guvernului, până în toamna acestui an să avem (…) cadrul normativ şi instituţional pregătit, să avem primele structuri, instituţii de formare profesională, formare duală funcţionale”, a spus Dacian Cioloş.

Prim-ministrul a precizat că aşteptările în acest sens sunt foarte mari din partea sectorului economic. „Acest cadru normativ va contribui şi la o mai bună adaptare a ofertei educaţionale la nevoile pieţei pentru că va fi o legătură directă şi nemijlocită între sectorul economic, între sectorul productiv şi sistemul educaţional. Pe de altă parte, e vorba şi de adaptarea ofertei educaţionale la nevoile pieţei, dar e vorba şi de orientarea profesională a tinerilor absolvenţi din timp spre domeniile unde ei au cea mai mare şansă de reuşită. Şi aici (…), prin modul în care vrem să abordăm această orientare vocaţională a elevilor încă din clasa a VII-a şi a VIII-a cu aceste instrumente, intenţionăm să contribuim la această mai bună legătură dintre ce se face în sistemul educaţional şi ce se întâmplă pe piaţa muncii, în aşa fel încât să avem un procent de reuşită de integrare în câmpul muncii cât mai ridicată”, a explicat Dacian Cioloş.
Pe de altă parte, premierul le-a transmis parlamentarilor că este nevoie de o mai bună adaptare a curriculei la profilul absolventului. „E nevoie nu doar de o mai bună elaborare a curriculei, dar cred că trebuie să investim şi într-o altă abordare pedagogică, pentru că nu e suficient să avem pe hârtie un mai bun program educaţional, o mai bună curriculă, ci trebuie să avem şi profesori care să fie bine formaţi şi să aibă instrumentele pedagogice necesare pentru a aplica aceste metode noi. Şi aici cred că mai sunt paşi de făcut într-o mai bună profesionalizare a formării pedagogice, poate chiar un master pedagogic la care să ne gândim pentru mai bună rigoare în formarea celor care urmează să lucreze cu copiii”, a arătat Dacian Cioloş.

În legătură cu specializările pe facultăţi, premierul a precizat că Hotărârea de Guvern este finalizată. „Ea urmează să fie supusă dezbaterii publice şi, deci, apoi adoptată (…). Vom avea şi această decizie privind specializările pe facultăţi foarte repede”, a spus Cioloş.
Acesta a făcut referire şi la sistemul de finanţare pe elevi şi de o mai bună adaptare a finanţării la nevoi. „Suntem în curs de a activa ceea ce prevede (…) Legea educaţiei de mai mulţi ani de zile şi până în acest an n-a fost activat şi creat acest Consiliu Naţional de Finanţare a Învăţământului Preuniversitar, care ar trebui să aibă tocmai acest rol, de a face studii, de a elabora indicatori prin care să putem orienta sursele financiare mai bine spre nevoile educaţionale şi aceste surse financiare să nu fie orientate în mod subiectiv, cum se întâmpla de multe ori până acum”, a susţinut Dacian Cioloş. Tot legat de fundamentarea costurilor pentru educaţie, el a punctat: „Perioada în care alocarea banilor se făcea din pixul unui ministru trebuie să ia sfârşit”.

Prim-ministrul a precizat totodată că strategia pentru infrastructura educaţională care este aşteptată de doi ani pentru a se putea utiliza fonduri europene din Programul Operaţional Regional este în curs de finalizare. „O vom avea în sfârşit în cursul acestui an”, a anunţat Cioloş.
Acesta a adăugat că Guvernul lucrează şi la schimbarea sistemului de rezidenţiat. „Legat de educaţie şi sănătate (…) lucrăm la schimbarea sistemului de rezidenţiat după discuţii pe care le-am avut cu conducerile universităţilor de medicină şi farmacie din ţară. Ne gândim şi la un sistem de rezidenţiat mai bine adaptat (…) la realităţile din ţară, la realităţile locale şi lucrăm la ideea unei descentralizări a organizării rezidenţiatului în mai multe centre din ţară, în aşa fel încât medicii rezidenţi să poată să fie distribuiţi şi la spitalele locale. Ne gândim chiar să punem în practică ideea şi sugestia care vine din partea unor universităţi de medicină de a organiza chiar stagii de până la 6 luni ale medicilor rezidenţi în anumite spitale locale”, a menţionat Dacian Cioloş. AGERPRES