funeriu daniel.jpgTrecere a clasei a IX-a la gimnaziu este „o opţiune” foarte importantă la care Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului reflectă foarte „intens” pentru că ea poate scădea drastic abandonul şcolar a declarat, joi, ministrul Daniel Funeriu.

„Opţiunea noastră este să avem învăţământ obligatoriu până la vârsta de 16 ani. Ştiţi bine că cea mai larg deschisă usă în România spre abandonul şcolar este la sfârşitul clasei a VIII-a, atunci când copiii nu mai au liceu în comuna în care au avut şcoala generală şi prin urmare merg în alte localităţi la liceu. În mod fundamental rezolvă două lucruri: le permite copiilor să termine învăţământul obligatoriu şi aşa cum ştiţi există o diferenţă majoră între un copil de 14 ani şi jumătate şi un copil de 15 – 16 ani. Acel an suplimentar nu este un an oarecare, este un an al maturizării copilului, este un an în care se produc foarte multe fenomene în viaţa copilului. Şi, a aduce şcoala mai aproape de elev, a-l ţine un an într-un cadru şcolar de cât mai înaltă calitate, cred că poate să aibă un efect benefic. În acelaşi timp, trebuie să spunem foarte clar că această măsură de trecere a clasei a IX-a la gimnaziu nu se poate face peste noapte”, a explicat demnitarul la RFI.


Funeriu consideră că o astfel de schimbare nu poate fi făcută „peste noapte” din cauză că foarte multe şcoli la ţară au doar opt săli de clasă şi atunci organizarea unei clase a IX-a „pune o problemă fizică, reală” în special din cauza faptului că această trecere implică mişcări importante de personal care nu se pot face foarte repede. „Ceea ce vreau să spun, foarte clar, este în primul rând că această măsură nu se va lua atâta timp cât nu suntem convinşi că o putem aplica temeinic. O opţiune ar fi, de exemplu, ca primii copii care să intre în acest ciclu de clasa a IX-a la gimnaziu să fie cei care încep acum clasa a V-a”, a precizat ministrul Educaţiei. Referindu-se la depolitizarea sistemului de învăţământ, Funeriu a susţinut că rămâne „ataşat” principiului depolitizării.

„Misiunea mea este să menţin această prevedere. Din punctul nostru de vedere nu este neconstituţională, dar trebuie să vedem dacă din punct de vedere juridic este o problemă. În şcoală trebuie să primeze calitatea resursei umane, profesionalismul desigur, loialitatea faţă de guvernare şi loialitatea faţă de politicile ministerului trebuie să fie foarte bine stabilite în cadrul sistemului. Nimeni nu poate guverna în afara loialităţii faţă de programul de guvernare, dar eu cred că oamenii şcolii şi oamenii care sunt într-adevăr dedicaţi şcolii trebuie să fie evaluaţi pe competenţe şi pe calitate profesională”, a afirmat ministrul Daniel Funeriu.

În ceea ce priveşte introducerea unui nou curriculum, ministrul a subliniat că acest lucru trebuie să fie foarte bine fundamentat şi de aceea este în studiu la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, un studiu asupra curriculumului şi asupra dezabilităţii schimbării curriculare şi necestităţilor curriculare. Acest studiu va fi gata la sfârşitul lunii februarie.


„Evident, în momentul în care vom gândi un nou curriculum, vom face această nouă gândire cu experţi, vă asigur. Cred că schimbările curriculare majore vor avea loc de la începtutul anului şcolar 2011-2012, pentru că este foarte important ca introducerea noului curriculum să se ‘întâlnească’ cu formarea cadrelor didactice. Degeaba am avea un nou curriculum dacă introducerea acestui nou curriculum nu este coerentizată cu pregătirea cadrelor didactice, cu un sistem de evaluare care să fie coerent cu curriculum, pentru că altfel aveam curriculum paralel doar pentru a trece examenele. Deci trebuie să avem profesori formaţi în coerenţă cu noul curriculum, un nou curriculum mult simplificat, mult ‘desţelenit’ şi mult mai puţin stufos şi mult mai relevant. Să avem examene şi proceduri de evaluare coerente cu curriculum şi cu formarea profesorilor şi cu noile cicluri de învăţământ”, a mai arătat demnitarul.

În opinia sa, este „absolut necesară ” reducerea numărul de ore. „Mai mult, este absolut necesar să reducem numărul de ore pe care copiii îl petrec rezolvând temele de casă. Prea multă lume confundă seriozitatea învăţării cu teme de casă ‘kilometrice’. Nu ministrul decide ce materii ies şi ce materii intră. Acest lucru trebuie stabilit şi clar fundamentat de o comisie de experţi, şi ar fi hazardat din partea mea să mă pronunţ asupra acestui lucru”, a declarat Funeriu. Abordând subiectul disponibilizărilor, Daniel Funeriu a explicat că în fiecare an, datorită numărului diferit de elevi de la an la altul, „în mod natural sistemul se ajustează”. În acest an, a adăugat el, a fost introdusă în mod particular finanţarea „per capita”, care a dus la anumite ajustări şi un număr mai mic de posturi cu aproximativ 15.000. „În niciun caz nu vor fi 15.000 de profesori care vor părăsi sistemul”, a subliniat ministrul Educaţiei. AGERPRES