cristian_horia.jpgDeputatul liberal Horia Cristian a declarat vineri, într-o conferinţă de presă, că a iniţiat un proiect de evaluare complexă a şcolilor din Timişoara, costurile fiind suportate de el şi având ca parteneri câteva organizaţii nonguvernamentale şi studenţi ai Facultăţii de Sociologie din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara.

Parlamentarul a subliniat că scopul acestui audit este realizarea, pe de-o parte, a unui instrument la îndemâna părinţilor şi a elevilor pentru a face o alegere informată atunci când îşi aleg o şcoală pe care să o urmeze, pe de altă parte, un instrument şi pentru Consiliul Local, care, în baza acestor informaţii să poată perfecta un plan multianual de dezvoltare a infrastructurii şcolare, care să fie şi transparent. Întrucât se doreşte a fi o lucrare amplă şi cât mai completă, proiectul s-ar putea finaliza peste un an.

„Primul pas pentru rezolvarea unei probleme este să conştientizezi că ai o problemă. Avem o problemă de modul în care se cheltuie banii, a percepţiei profesorului, a părinţilor şi a elevului faţă de şcoală. Această evaluare va cuprinde patru zone mari, va cuprinde performanţele academice – date furnizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean – şi care se referă la performanţele şcolare, mediile pe fiecare clasă şi şcoală la principalele materii de învăţământ, promovabilitatea anuală, cea de la bacalaureat, dar şi de la admiterile în universităţi şi rezultatele la concursurile şcolare”, a declarat Cristian.


Parlamentarul nu exclude posibilitatea ca, pe baza datelor obţinute, să se poată urma modelul Suediei, unde părinţii pot decide să se construiască o şcoală într-o anumită zonă, dacă acest lucru se impune, ceea ce ar rezolva şi problema locurilor în unităţile de învăţământ din cartierele mai solicitate. Deputatul liberal a explicat că din aria de interes a auditului face parte şi calitatea mediului şcolar, urmărindu-se infrastructura şcolară, respectiv, condiţiile de studiu (număr de elevi pe clasă, gradul de iluminare (naturală sau artificială) şi cel de ventilaţie pentru fiecare elev, calitatea mobilierului, a toaletelor, hrănirea elevilor (cantine, bufet, calitatea produselor), starea sălilor de sport, terenuri, vestiare.


Nu va fi omisă nici infrastructura didactică, ce face referire la calitatea manualelor, a lecturilor indicate, condiţii pentru activităţi sportive, biblioteci, dacă există sistem after school, cantitatea şi calitatea temelor. Horia Cristian doreşte să afle date şi despre personalul didactic, respectiv, numărul acestora raportat la numărul de elevi, dacă se fac greve, dacă se ţin toate orele şi se efectuează recuperările, când este cazul, dar şi un aspect mai sensibil, care ţine de meditaţiile pe care cadrele didactice le dau elevilor propriilor clase – dacă acestea sunt obligatorii pentru ca şcolarii să obţină note bune la clasă.

Ultimele două aspecte pe care deputatul liberal le urmăreşte în auditul pe care-l iniţiază se referă la accesibilitatea şcolii (dacă există locuri de parcare pentru profesori, grad de aglomerare, treceri de pietoni, dacă elevii trebuie să traverseze strada de la mijloacele de transport în comun) şi securitatea elevilor (dacă există reguli de disciplină în regulamentul de ordine interioară, dacă acesta se respectă, dacă sunt controlate intrările, dacă există pază, camere de luat vederi, dacă se consumă
sau se comercializează tutun şi droguri, distanţa şcolii faţă de baruri, cafenele, internet, cinema pe o raza de 15 minute de mers pe jos. Nu în ultimul rând, sunt vizate obligaţiile şcolii în raport cu elevii şi părinţii, aşa cum rezultă din contractul cu familia. AGERPRES