Deputatul Szabo Odon solicită Ministerului Educaţiei regândirea sistemului de stabilire a normelor didactice

Deputatul UDMR Szabo Odon solicită Ministerului Educaţiei Naţionale transparentizarea sistemului privind stabilirea numărului de norme didactice pe judeţe şi regândirea acestuia pe principii care să ţină cont de diferenţa dintre mediul urban ori rural, dispersia localităţilor, izolarea lingvistică şi învăţământ în limbile minorităţilor.

“Nu poţi transporta copilul de grădiniţă din vârf de munte. Creezi inegalitate între cel născut la sat şi cel născut la oraş. Eu nu cred că statul trebuie să creeze inegalităţi în sistemul public. Trebuie să dai şanse egale. Chiar dacă cineva s-a născut în vârf de munte trebuie să aibă posibilitatea să fie dat la grădiniţă chiar dacă sunt doar patru copii. Poate că înainte erau 15 copii, şi cu alţi 15, ieşea norma didactică, din costul standard pe elev, ieşea salariul, dar acest lucru nu poate fi aplicat standardizat pentru că vor fi întotdeauna zone cu mai puţini copii care trebuie plătite. Dacă ţii la un învăţământ echitabil şi egal, acela costă, pentru că trebuie să susţii şi zonele unde nu sunt destui copii ca să se autosusţină. Aceasta este marea ‘hibă’ a sistemului per capita, că nu acoperă golurile – nu în oraşe, unde se pot face comasări – ci la periferie, la bază”, a declarat, în conferinţă de presă, deputatul Szabo Odon.

“Nu poţi transporta copilul de grădiniţă din vârf de munte. Creezi inegalitate între cel născut la sat şi cel născut la oraş. Eu nu cred că statul trebuie să creeze inegalităţi în sistemul public. Trebuie să dai şanse egale. Chiar dacă cineva s-a născut în vârf de munte trebuie să aibă posibilitatea să fie dat la grădiniţă chiar dacă sunt doar patru copii. Poate că înainte erau 15 copii, şi cu alţi 15, ieşea norma didactică, din costul standard pe elev, ieşea salariul, dar acest lucru nu poate fi aplicat standardizat pentru că vor fi întotdeauna zone cu mai puţini copii care trebuie plătite. Dacă ţii la un învăţământ echitabil şi egal, acela costă, pentru că trebuie să susţii şi zonele unde nu sunt destui copii ca să se autosusţină. Aceasta este marea ‘hibă’ a sistemului per capita, că nu acoperă golurile – nu în oraşe, unde se pot face comasări – ci la periferie, la bază”, a declarat, în conferinţă de presă, deputatul Szabo Odon. Parlamentarul UDMR a subliniat că, în Bihor, sistemul de învăţământ funcţionează, de cel puţin zece ani, “la nivel de avarie”, numărul normelor didactice fiind, afirmă el, ‘în discrepanţă majoră’ cu alte judeţe ce au aproape acelaşi număr de elevi. “Acest sistem trebuie regândit. Este foarte inechitabil pentru Bihor, pentru că la un număr mai mare de elevi cu 150 decât Timişul, Bihorul are cu 350 de profesori mai puţin. Trebuie corectat sistemul. Propunerea mea este ca, pe de o parte, să se rezolve pentru judeţul Bihor şi să nu se mai strângă cureaua acolo unde nu mai este posibil. Apoi trebuie să rezolve transparentizarea întregului sistem (…). Apoi Ministerul Educaţiei să aplice regulile unitare pe care le are peste tot: dispersia localităţilor, izolarea lingvistică, învăţământ în limbile minorităţilor naţionale şi diferenţa între mediul urban şi mediul rural. Acestea sunt cele patru principii pe care trebuie să le aplici dacă vrei să dai norme didactice în mod corect în fiecare judeţ. Acest lucru îl poate face un guvern tehnocrat pentru că altfel nedreptăţile în sistem se vor perpetua”, a subliniat Szabo Odon.

Deputatul a precizat că la fiecare început de an există “un stres accentuat în judeţ”, la conducerea inspectoratului şcolar sau a şcolilor privind numărul normelor didactice, de mai mulţi ani aplicându-se o scădere a normelor, “după percepţia multora, fără evaluări reale, fără o analiză serioasă, a fiecărui judeţ în parte, cu specificul său”. AGERPRES