„Prezentul şi viitorul sistemului şcolar românesc” a fost tema unor dezbateri publice organizate, joi, la Ţăndărei şi Feteşti, cu ocazia „Zilei mondiale a profesorilor”.

Evenimentul, care a reunit la aceeaşi masă cadrele didactice şi reprezentanţii Ministerului Educaţiei, a fost desfăşurat la iniţiativa comună a administraţiilor locale din Feteşti şi Ţăndărei şi a deputatului Colegiului nr. 1 Feteşti – Ţăndărei, Cristina Pocora, pentru o mai bună informare şi cunoaştere a problematicii şi a perspectivelor în domeniu.

Pe parcursul discuţiilor au fost punctate o serie de probleme, în special legate de clasa pregătitoare, salarizarea personalului şi necesitatea înfiinţării şcolilor profesionale.
În cadrul unei conferinţe de presă organizate la finalul dezbaterii, secretarul de stat în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Stelian Fedorca, a concluzionat că o parte dintre cadrele didactice nu erau suficient de bine informate cu privire la clasa pregătitoare, că există nemulţumiri cu privire la salarizare, dar şi legate de lipsa concediilor de odihnă din cauza pregătirilor intense determinate de apariţia clasei pregătitoare.

Acesta a ţinut să precizeze că clasa pregătitoare va rămâne în învăţământul obligatoriu, indiferent dacă se va desfăşura în localul unei grădiniţe sau într-o şcoală, iar pregătirea cadrelor didactice din învăţământul primar va continua şi în această lună pe platforma online.

„Le-am explicat foarte clar că acest proiect a început în luna mai, că nu a existat niciun fel de plan de pregătire a cadrelor didactice pentru învăţământul primar, clasa pregătitoare, că s-a desfăşurat o licitaţie, o selecţie a 194 de formatori, după care s-au pregătit cei peste 7.814 profesori pentru învăţământ primar clasa pregătitoare”, a spus ministrul.
În plus, Stelian Fedorca i-a informat pe cei interesaţí că materialul didactic necesar pentru clasa pregătitoare nu va ajunge curând, termenii desfăşurării unei licitaţii întârziind acest proces.

„Acel contract a fost semnat pe 24 august. Atât timp când abia în luna iunie s-a semnat modificarea acordului de împrumut cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru a muta o parte din bani din fond către materialul didactic, practic era imposibil să începem mai devreme. Ce spun alţii, foşti conducători ai ministerului, cum că totul era la cheie, vreau să vă spun că nu ştiu unde e cheia şi nici de la ce era. Pentru că nu am găsit absolut nimic, chiar dacă am deschis toate dulapurile. Cred că am reuşit să-i fac să înţeleagă că tot efortul, tot stresul la care au fost supuşi, şi mai sunt în continuare, vine din trecut, iar cei care vor pregăti elevii din 2013 nu vor mai trece prin aceeaşi situaţie”, spunea Fedorca.
În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, secretarul de stat a ţinut să facă precizări şi cu privire la învăţământul profesional şi tehnic, mai precis la înfiinţarea de şcoli profesionale, în opinia sa, acestea reprezentând o prioritate.

„Viitorul unei societăţi se bazează pe profesionişti, pe meseriaşi, pe oameni care capătă o pregătire profesională în şcoală. Din păcate, legislaţia a fost pusă la punct în februarie, destul de târziu. Am reuşit să inaugurăm la Braşov o şcoală profesională în sistem dual de învăţământ, unde 13 parteneri străini, firme importante, au investit într-o şcoală, astfel încât elevii care vor termina peste doi ani vor avea un loc de muncă asigurat. Ei obţin 200 de lei de la partener şi 200 de lei de la statul român ca bursă pentru a frecventa şcoala profesională, practica făcându-se la întreprindere, iar teoria la şcoală. În acest sens, intenţionez să multiplic acest sistem dual de la Braşov inclusiv în Ţăndărei, dar înainte de a multiplica, trebuie să găsim grupul ţintă. Adică, să vedem ce meserii se caută în zonă”, a precizat Fedorca.

Totodată, acesta şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la mentalitatea existentă, potrivit căreia şcoala profesională este cel mai urât lucru care i se poate întâmpla unui elev, dar şi cu privire la calitatea profesională a unor cadre didactice, opinând că salariul neatractiv a condus la apariţia în şcoli a unor cadre didactice cu o pregătire precară.

Deputatul Cristina Pocora a afirmat, în context, că există promisiunea ca de anul viitor să fie alocat sistemului de învăţământ 4% din PIB şi, de asemenea, că există posibilităţi de finanţare a unei şcoli profesionale la Ţăndărei.

„Sistemul educaţional şi problematica elevilor şi a cadrelor didactice au reprezentat pentru mine o preocupare constantă, fiind în permanenţă interesată de îmbunătăţirea tuturor factorilor care pot influenţa procesul de învăţământ la nivelul fiecărei comunităţi în parte. De aceea, consider că dialogul continuu între decidenţi, cadre didactice, elevi, părinţi şi comunitate este esenţial pentru buna funcţionare a sistemului şcolar. Sper ca toţi cei prezenţi aici să fi căpătat o serie de răspunsuri. Sigur că au mai rămas multe întrebări, însă i-am asigurat, cel puţin din punctul meu de vedere, că este un proiect pe termen lung. Am venit astăzi aici pentru că şi în următorii patru ani vreau să continuăm acest dialog, vreau să fiu intermediarul dintre şcoală şi minister”, a conchis Cristina Pocora. AGERPRES