achim_ioan.jpg
Declara rectorul Universitatii „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, Moise Ioan Achim, intr-un interviu acordat portalului www.Edumanager.ro.
In cadrul programului national de comunicare si informare pentru domeniul educational din Romania, derulat impreuna cu Partenerul Principal The Red Point, va prezentam proiectele Universitatii “1 Decembrie 1918” Alba Iulia, intr-un interviu cu rectorul Moise Ioan Achim.

– Domnule profesor Moise Ioan Achim, ati fost reales pentru inca 4 ani rector al Universitatii “1 decembrie 1918”. Care sunt atuurile proiectului dvs managerial care au determinat senatul universitatii sa va propuna inca un mandat de rector?

– Fiind un om de actiune, dinamic, am pus acest mandat (2008-2012) sub deviza „SCHIMBARE, COMPETIVITATE, PERFORMANTA” . Ca atare, am pornit de la ideea ca, daca ai o structura solida pe care sa te sprijini si o viziune intemeiata pe o realista prospectie a resurselor (umane si materiale) si nevoilor pietei, orice Universitate poate si trebuie reconstruita continuu, in baza urmatoarelor deziderate:

– O Universitate credincioasa idealurilor – de profesionalism, de loialitate academica si devotiune fata de comunitatea locala, regionala, nationala, europeana, in mijlocul careia functioneaza, de moralitate si spirit civic democratic – caracteristice universitatilor europene.

– O Universitate nu poate fi competitiva daca nu este vizionara si nu isi propune sa faca periodic, in baza unor analize serioase si a unor prognoze realiste, schimbarile necesare.

– Care sunt prioritatile dumneavoastra in noul mandat?

– Suntem o Universitate tanara, dar nu mai suntem, chiar, incepatori. Ca atare, directiile principale stabilite de mine, impreuna cu echipa, care si-a asumat acest mandat, sunt: individualizarea prioritatii dezvoltarii institutionale si adoptarea unei strategii pe termen mediu si lung pentru o Universitate de calitate in comunitate; elaborarea unui set de propuneri pentru strategia globala de dezvoltare a Universitatii si strategiile de dezvoltare pe domenii: invatamant, cercetare, relatia cu societatea, administratie, pentru a orienta Universitatea in sensul dezvoltarii unei universitati veritabile pe plan national si international; regandirea politicilor Universitatii conform evolutiilor de pe plan mondial, din Uniunea Europeana si din tara; o flexibila si coerenta politica a resursei umane, intemeiata pe o analiza solida a performantelor cadrelor didactice si a cercetatorilor, care sa permita Universitatii sa faca fata competitiei universitare nationale si europene, astfel incat, prin marirea productiei stiintifice a Universitatii, ea sa-si imbunatateasca pozitia in ierarhiile nationale de universitati; deloc in ultimul rand, continuarea si dezvoltarea strategiei pentru calitate in domeniul invatamantului, trebuie sa se produca in acord cu standardele nationale si europene, axate pe cele trei coordonate: cercetare, formare, educare. Dorinta noastra este accentuarea legaturilor dintre predare-invatare si cercetare in termenii politicilor universitare europene si mondiale de astazi. Sintetic, axele de dezvoltare pe care le urmarim sunt: invatamant superior competitiv, de calitate; activitatea de cercetare stiintifica competitiva; colaborarea cu institutii de invatamant superior din tara si strainatate.

– Ce ne puteti spune despre sursele de finantare ale Universitatii, ce surse noi de finantare ati identificat pentru cresterea bugetului Universitatii?

– Ne dorim intarirea autonomiei financiare a Universitatii tocmai prin cresterea si diversificarea surselor de finantare, sporirea aportului din contracte de cercetare si prestari servicii, paralel cu o politica de rationalizare a cheltuielilor. Aceasta strategie trebuie secondata prin masuri de dezvoltare si diversificare a serviciilor sociale pentru studentii si cadre didactice in vederea cresterii accesibilitatii si atractivitatii Universitatii sub raportul costurilor si calitatii acestora.

Dezvoltarea universitatii trebuie facuta prin promovarea spiritului antreprenorial si a creativitatii manageriale. In acest context, al economiei bazate pe concurenta, universitatea trebuie sa-si pastreze misiunea si functiile, dar trebuie sa se inspire din comportamentul organizational si managerial al firmelor performante. Modificarile recente ale Legii Invatamantului nr. 84/1995 creeaza toate premisele dezvoltarii antreprenoriatului in universitati. In aceste conditii, se impune crearea in universitate a unui climat favorabil dezvoltarii antreprenoriatului. Dorinta noastra este de a promova, implementa si de a pune in practica conceptul de universitate in comunitate. De aceea, vrem sa intarim si sa diversificam serviciile oferite de Universitate comunitatii prin: introducerea programelor de formare continua si de invatare de-a lungul intregii vieti la cererea cetatenilor, firmelor si institutiilor; extinderea, la cererea firmelor care investesc in judete situate in regiune, a programelor masterale si a celor de studii postuniversitare; dezvoltarea centrelor de cercetare stiintifica orientate spre rezolvarea problemelor comunitatii; stimularea firmelor sau institutiilor din zona sa solicite infiintarea unor programe la diferite niveluri de studiu; incercam, de asemenea, prin departamentele specializate ale Universitatii sa aplicam proiecte si programe cu finantare europeana cu scopul de a sustine proiectele de dezvoltare regionala si de a furniza firmelor sau persoanelor interesate informatii despre modalitati de intocmire si mijloace de finantare a proiectelor.

– Care credeti ca sunt principiile de management dupa care trebuie sa se conduca un bun rector?

– Din punctul meu de vedere, principiul de management dupa care ar trebui sa se ghideze un bun rector este elaborarea, impreuna cu colaboratorii (colegii si studenti), a unei strategii de dezvoltare pe temen scurt, mediu si lung si (mai ales!) urmarirea cu consecventa a aplicarii acesteia. Pentru noi, strategia manageriala elaborata pentru perioada 2008 – 2012 se fundamenteaza pe corelarea managementului academic cu managementul administrativ, respectiv a corelarii curriculum-ului si a organizarii institutionale cu resursele financiare; realizarea unui management eficient, bazat pe analiza cognitiva si planificare strategica, pe echilibrarea optima a raportului dintre nevoi si resurse, dintre cheltuieli si venituri, dintre calitate si cost.

In elaborarea si construirea acestei strategii un rol important l-a avut dialogul si relatia cu studentii. In ultimii ani numarul studentilor la Universitatea „1 Decembrie 1918” a crescut, cresterea fiind datorata in principal diversificarii programelor de studiu: licenta, masterat, doctorat, invatamant la distanta, formare continua etc. Vrem sa continuam in aceasta directie, sens in care, preocuparea principala a comunitatii academice trebuie sa fie orientata spre student, spre rezolvarea problemelor cu care ei se confrunta, atat in cadrul activitatilor didactice, cat si in afara lor, astfel incat, prin parteneriat cu studentii sa cream universitatea centrata pe student. In contextul actual, studentii capata tot mai mult calitatea de parteneri activi, competenti si constructivi, fiind considerati una din fortele principale ale schimbarilor din invatamantul superior.

In stabilirea rolului institutional al studentului suntem animati de o reflexie a filozofului spaniol Ortega y Gasset: „In organizarea invatamantului superior, in construirea universitatii, trebuie sa pornim de la student, nu de la stiinta, nici de la profesor. Universitatea este proiectia institutionala a studentului”.