andronescu_ecaterina.jpgSistemul de educatie romanesc trebuie recredibilizat, a declarat Ecaterina Andronescu, nominalizata pentru functia de ministru al Educatiei, Cercetarii si Inovarii, in fata comisiilor parlamentare de specialitate.

In urmatoarea perioada de timp, ministrul Educatiei Cercetarii si Inovarii va urmari cresterea performantei sistemului de invatamant, micsorarea diferentelor dintre scolile din mediul rural si urban, continuarea procesului de descentralizare, dezvoltarea infrastructurii si a resurselor umane, a declarat ministrul desemnat de PSD.

Ecaterina Andronescu a spus ca scoala va urmari dezvoltarea competentelor de comunicare in limba materna si doua limbi de circulatie internationala, dezvoltarea competentelor in ceea ce priveste stiintele exacte, a „abilitatilor digitale”, precum si a celor civice. Totodata, Andronescu a sustinut ca profesorii si elevii trebuie remotivati, intrucat scoala inregistreaza o reducere a interesului celor implicati. Romania este descoperita la capitolul educatie timpurie, a spus ea, avand nevoie de o dezvoltare a infrastructurii in acest sector.

O prioritate a mandatului sau o va reprezenta pachetul legislativ pe educatie si salarizarea candrelor didactice. „Avem o lege a salarizarii pe care trebuie sa o punem in practica”, a spus Andronescu, care a tinut sa precizeze ca vor fi stabilite obiective de performanta si grile diferentiate de salarizare. Totodata, ea a spus ca este necesara alocarea a 6% din PIB pentru educatie.

In ceea ce priveste evaluarea, Ecaterina Andronescu considera ca si invatamantul universitar are nevoie de acest lucru. Referindu-se la ARACIP, ministrul desemnat a aratat ca trebuie gasite caile debirocratizarii acestei institutii, intrucat profesorii au prea multe documente de intocmit. De asemenea, scolile din Romania trebuie sa aiba toate aviz de functionare. In ceea ce priveste programul „Scoala de dupa scoala”, Andronescu a spus ca acesta va deveni unul foarte important pentru mandatul sau, sustinand ca si educatia complementara este necesara. Totodata, descentralizarea este un obiectiv foarte important care presupune nu numai descentralizarea financiara, ci si a deciziilor. „Autonomia universitara trebuie asigurata prin pachetul de legi aler educatiei, dar aceasta trebuie asumata prin responsabilizarea universitatilor. Cred ca multe universitati incearca sa ascunda lipsa de performanta prin diploma semnata de Ministerul Educatiei”, a spus Andronescu.

O alta prioritate a mandatului sau va fi asigurarea mobilitatii studentilor si atragerea de studenti straini in Romania. Referindu-se la cercetare, dezvoltare si inovare, Ecaterina Andronescu sustine ca resursele financiare vor veni de la buget, dar si prin atragerea investitiilor, parteneriatele intre institutele de cercetare, universitati si mediul privat vor fi incurajate.

Ecaterina Andronescu este de parere ca trebuie depolitizat sistemul educational intrucat „scoala nu trebuie sa fie un teatru politic”. In opinia sa, este foarte important ca invatamantul sa fie racordat la nevoile pietei. „Scolile trebuie sa aiba contracte cu agentii economici pentru ca la final cei care au invatat aici sa aiba locuri de munca asigurate”, a explicat Andronescu. In ceea ce priveste examenul de bacalaureat, acesta trebuie regandit, intrucat multe universitati vor sa renunte la admiterea pe baza notelor de la acest examen. Andronescu a sustinut ca nu-si propune uniformizarea universitatilor, ci doreste o ‘crestere a performantelor acestora”.