Educaţia parentală a dus la o implicare record a taţilor în educarea copiilor, dar şi la scăderea absenteismului şcolar

Educaţia parentală a dus la o mai bună comunicare între părinţi şi copii, la o implicare a taţilor în procesul de educaţie a copiilor, dar şi la scăderea semnificativă a absenteismului şcolar, a declarat Luminiţa Costache, specialist în Educaţie a Reprezentanţei UNICEF în România. Potrivit sursei citate, în cazul copiilor ai căror părinţi au urmat cursurile de educaţie parentală s-a redus cu 61% numărul absenţelor.

“Educaţia parentală, din studiile educative pe care noi le-am făcut, a dus la o mai bună comunicare între părinţi şi copii şi am îmbunătăţit comunicarea între toţi membrii familiei. Atunci când deprinzi abilităţi de comunicare, le foloseşti în toate contextele, şi cu ceilalţi membri ai familiei, nu doar cu copiii. Din punct de vedere al reducerii absenteismului, studiile noastre arată că a scăzut numărul de absenţe cu 61%, ceea ce este un procent extrem de încurajator. În cazul copiilor ai căror părinţi au urmat cursurile de educaţie parentală s-a redus cu 61% numărul absenţelor”, a declarat Luminiţa Costache.

Potrivit acesteia, Iaşiul este un exemplu de bune practici în ceea ce priveşte implementarea educaţiei parentale. “A preluat modelul pe care noi l-am dezvoltat în campania “Hai la şcoală” în câteva şcoli din întregul judeţ. Astfel, toate şcolile din mediul rural din judeţul Iaşi au beneficiat de cursuri de educaţie parentală. Noi am colaborat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean, iar doamna Camelia Gavrilă – care la momentul respectiv era inspector şcolar general pentru judeţul Iaşi, iar acum este preşedintele Comisiei de Învăţământ din cadrul Camerei Deputaţilor – a înţeles importanţa educaţiei parentale şi este unul dintre susţinătorii educaţiei parentale, alături de noi, şi acest lucru ne dă speranţe că vom reuşi fie să promovăm o strategie naţională de educaţie parentală care să fie adoptată, fie să promovăm o lege a educaţiei parentale”, a spus specialistul în Educaţie.

În 51 de unităţi şcolare din 38 de localităţi din judeţul Bacău a fost implementată educaţia parentală, cursuri la care au luat parte peste 9.000 de părinţi. “În ultimii ani, am dezvoltat o strategie specială de atragere a taţilor la astfel de cursuri de educaţie parentală, ştiut fiind că, de obicei, această responsabilitate era trecută în sarcina mamelor. Acesta este un lucru întâlnit la nivel internaţional. Nu caracterizează România. Datorită strategiei aplicate, 24% din cei 9.000 de părinţi care au participat la cursurile parentale au fost taţi, ceea ce este cu mult peste media internaţională, care este de 9,8 la sută. Practic, de două ori şi jumătate mai mulţi taţi au participat la cursurile de educaţie parentală”, a spus Costache.

În ceea ce priveşte costurile extinderii programelor de educaţie parentală la nivel naţional, Costache susţine că aceasta ar costa 31 de dolari per elev în primul an de implementare, “când sunt necesare mai multe resurse şi mai multe formări ale educatorilor parentali”, iar costul de susţinere a educaţiei parentale în următorii ani este de 9 dolari per elev. “Am dezvoltat şi diverse scenarii cum ar putea fi preluate aceste costuri. Există mai multe posibilităţi. Una dintre variante este introducerea acestui cost de 9 dolari/elev în formula de finanţare per elev. O altă formulă este susţinerea cursurilor de educaţie parentală de autorităţile locale. Am avut astfel de primării care au introdus costuri de educaţie parentală”, a declarat reprezentanta UNICEF România.

Exemplificând, aceasta a declarat că au fost primării de la nivelul judeţelor Iaşi şi Vaslui care au preluat exemplul educaţiei parentale în urma campaniei “Hai la şcoală” şi l-au implementat la nivelul comunităţilor rurale, în proiect fiind implicat Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, respectiv, Consiliul Judeţean Vaslui.

Declaraţiile au fost făcute în contextul în care reprezentanţa UNICEF în România, în parteneriat cu HoltIS şi Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor organizează la Iaşi, pe 19 şi 20 aprilie, “Zilele europene de sprijin parental şi educaţie parentală”. Evenimentul reuneşte reprezentanţi ai Parlamentului României, ai autorităţilor centrale, judeţene şi locale, profesori, educatori parentali, asistenţi sociali şi alţi specialişti care lucrează cu copii şi părinţi, precum şi jurnalişti.

Potrivit organizatorilor, în cadrul conferinţei sunt prezentate exemple de bună practică în educaţia parentală din şapte ţări: România, Franţa, Marea Britanie, Italia, Spania, Republica Moldova şi Bulgaria. AGERPRES