boc_emil.jpgPremierul Emil Boc, care detine interimar si functia de ministru al educatiei, si-a prezentat, sambata, in cadrul unei conferinte de presa sustinute la Ministerului Educatiei, obiectivele pentru perioada urmatoare, facand referire, in primul rand, la pregatirea cadrului de desfasurare a examenului de bacalaureat si a evaluarii din clasa a opta e elevilor.

„Cu privire la examenul de bacalaureat, termenul de 31 octombrie pentru postarea pe site a modelelor de subiect, astfel incat elevii sa stie la ce sa se astepte (..) un examen simplificat in raport cu anii trecuti, in sensul ca in lunile iunie, iulie vor avea doar trei probe, iar pana atunci, pe parcursul anului, vor avea cele trei modalitati de evaluare a competentelor digitale, de comunicare in limba romana si in limba straina”, a declarat Boc.

Premierul a mai spus ca in acest moment se face o analiza, in vederea stabilirii datelor optime pentru realizarea evaluarilor.

„Voi avea grija ca aceste evaluari sa nu fie supraincarcate, ci sa fie in concordanta cu nevoile reale ale elevului. La fel si cele care vizeaza limbile straine, solicitand ambasadelor, pentru a vedea care certificate de limbi straine pot fi recunoscute”, a mai spus el, reamintind ca cele trei certificate nu presupun acordarea unei note. Boc a mentionat ca pana la 30 noiembrie vor fi postate pe site modelele de subiect ce se vor afla la baza evaluarii de la finele clasei a opta. El a precizat ca al doilea obiectiv major este legat de pregatirea cadrului de intrare in vigoare a noii legi a educatiei nationale.


„Principalele decizii se refera la centrarea programei de invatamant, a curriculei, pe competente si nu pe informatii. Va trebui sa elaboram noi manuale, noi programe scolare, care sa puna accent pe formarea de competente si nu neaparat pe informatii, asa cum este in momentul de fata. Avem manuale supraincarcate, care de multe ori sunt facute pentru universitate”, a precizat premierul Emil Boc. El a adaugat ca in contextul in care pe internet pot fi accesate rapid informatii din diverse domenii, elevii trebuie ajutati sa dobandeasca acele abilitatii pe care le au si cei din Uniunea Europeana.


„Programele de invatamant, manualele scolare, vor trebui centrate pe cele opt competente cheie din Uniunea Europeana: comunicarea in limba romana, comunicarea in limbi straine, folosirea competentelor digitale, competente in matematica si competente fundamentale in stiinta si tehnologii, competente sociale si civice, initiativa si antreprenoriat, sensibilitate si expresie culturala, competenta de a invata sa inveti, pe care o consider poate cea mai importanta pe care trebuie sa o ofere scoala”, a declarat minsitrul interimar al educatiei. Premierul a opinat ca evaluarile actuale constata mai ales in ce masura elevul poate sa reproduca informatiile acumulate si realizeaza ierahii.


„Vom trece la procedura de elaborare a noilor manuale si, in acelasi timp, la pregatirea cadrului metodologic, pentru a lasa la nivel local posibilitatea de a decide in proportie de 20% ce discipline se studiaza in invatamantul preuniversitar. (…) Programa scolara, curriculum national va acoperi 75 % din ceea ce invata elevul, restul de 25% este la dispozitia profesorului, pentru a-si adapta programa de invatare a elevului, in functie de particularitatile acestuia”, a precizat ministrul interimar. Emil Boc a mai spus ca in cadrul celor 30 de ore din invatamantul secundar, vor fi introduse si ore pentru pregatirea temelor.

„Vom stabili ca in cele 30 de ore sa fie alocat si timp pentru pregatirea temelor acasa, iar prin continuarea programului „scoala dupa scoala” copilul sa poata ajunge acasa cu temele facute, iar odata ce si parintele ajunge de la serviciu sa poata avea timp fie pentru activitati extra-scolare, fie pentru timp personal, fie pentru timp cu familia”, a subliniat premierul, adaugand ca in acest fel copiii vor fi supravegheati timp de opt ore, in intervalul in care nu sunt cu parintii. El a mentionat ca un alt obiectiv al sau este punerea in practica a cadrului metodologic pentru implementarea bibliotecii virtuale, datorita careia, elevii si profesorii vor putea accesa pe internet, gratuit, cele mai bune lectii predate de profesori.

„Toate continuturile educative a ceea ce invata copilul in scoala vor fi postate pe un site al Ministerului Educatiei Nationale, gratuit, astfel incat sa fie mult mai usor procesul de invatare”, a completat Emil Boc. El a adaugat ca isi doreste demararea unui amplu proces de instruire a profesorilor.


„Am discutat la nivelul conducerii Ministerului deja, cu structurile abilitate, pentru a realiza procesul de instruire a profesorilor, in vederea noilor evaluari, a noilor competente si pregatirea noilor manuale”, a anuntat premierul. Emil Boc a declarat totodata ca va pregati cadrul metodologic, pentru instituirea contului educational, conform caruia, de la varsta de 14 ani, orice copil va avea la dispozitie o suma de bani pentru a-si desavarsi studiile, a-si cumpara rechizite sau pentru a achita taxele scolare.


„Cred ca e bine ca fiecare parinte sa constientizeze cat de importanta este educatia pentru copilul lui, iar noi sa constientizam cat de importanta este educatia pentru societate. Daca de la nastere stim: statul pune intr-un cont separat echivalentul in lei a 500 de euro. (…) banii vor sta la Trezoreria statului (…) parintele poate contribui la acest cont”, a explicat Boc. Premierul a adaugat ca una dintre prioritatile lui este descentralizarea, pregatirea normelor metodologice si a cadrului hotararilor de guvern pentru alegerea de catre noile consilii de administratie a directorilor de scoli.


„Astazi avem un sistem hipercentralizat. Chiar se ajungea ca pana la ministrul Educatiei sa se semneze un ordin de numire a unui director de scoala din Romania. Inacceptabil. Directorii de scoli trebuie sa fie expresia vointei comunitatii locale, pentru ca ei cunosc cel mai bine si oamenii de acolo si problemele cu care se confrunta”, a mentionat premierul. Emil Boc a mai precizat ca va fi pregatit actul normativ referitor la finantarea de baza, astfel incat sa fie asigurata finantarea pentru fiecare elev in ce priveste activitatile educationale, de la gradinita pana la sfarsitul ciclului preuniversitar.


„Vom incuraja constructia de gradinite private. Avem un numar insuficient de gradinite in Romania. O recunoastem, asta este realitatea. Prin faptul ca finantarea prescolarului va merge unde merge el, indiferent ca este privat sau public, se va incuraja construirea de gradinite private. Parintele are posibilitatea sa isi trimita copilul acolo unde gaseste cele mai bune servicii educationale”, a mai spus el, adaugand ca se refera strict la finantarea de baza. In privinta invatamantului universitar, Boc a declarat ca se va pregati cadrul metodologic in vederea diferentierii si ierarhizarii universitatilor.


„Consider ca este o prioritate majora aceasta diferentiere si ierarhizare a universitatilor. Prin aceasta vom sti de la inceput unde se pozitioneaza fiecare universitate din Romania, ce ofera (nivel licenta; nivel licenta si masterat; nivel licenta, masterat si doctorat), care este pozitionarea ei in ierarhia mediului universitar din Romania”, a declarat premierul, apreciind ca in acest fel vor fi eliminate „abuzurile” legate de aparitia unor „universitati fantoma care au generat mai mult diplome decat competente”. El a mai precizat ca va fi pregatit cadrul normativ pentru sanctionarea abuzului de autonomie universitara, fiind posibile inclusiv suspendarea rectorului sau desfiintarea universitatii. Premierul a afirmat ca dincolo de aceste obiective are in vedere si gestionarea chestiunilor curente ale Ministerului, programele europene, cele de investitii.


„Acest lucru poate sa il faca si Ministerul, fara mine, sa gestioneze activitatea curenta. Vreau, cat voi ramane aici, sa facem pasii decisivi spre schimbarea de fond a invatamantului romanesc si care sa reprezinte practic punerea lui in acord cu ceea ce se intampla in UE”, a mai precizat el.AGERPRES