boc_emil.jpgPremierul Emil Boc susţine că prin Legea Educaţiei Naţionale, pe care Guvernul îşi va asuma răspunderea în Parlament, copiii vor învăţa lucruri utile în viaţă, nu „reproducerile mecanice” cerute de manualele şcolare neadaptate la cerinţele europene.

„Practic, asistăm la o mutaţie definitivă şi radicală, de la un învăţământ centrat pe informaţie, la unul centrat pe competenţă. Cea mai importantă competenţă este aceea de a învăţa să înveţi, una dintre cele opt competenţe cheie recunoscute la nivelul Uniunii Europene. Cu alte cuvinte, programele de învăţământ vor fi altfel alcătuite, astfel încât copiii noştri să înveţe lucruri pe care să le poată utiliza în viaţă şi nu să fie, aşa cum din nefericire uneori există situaţii, să fie puşi în situaţia de a reproduce mecanic informaţii cerute de către manualele şcolare, care nu sunt adaptate la cerinţele europene”, a explicat Boc, la finalul şedinţei de marţi a Executivului.

În context, el a explicat faptul că în ceea ce priveşte învăţământul pre-universitar se va face o mutaţie radicală, din punctul de vedere al curriculei şi al programei de învăţământ, punându-se astfel accent pe competenţe. Boc a mai anunţat că prin noua lege a Educaţiei, numărul maxim de ore va scădea în învăţământul primar, ajungându-se de la o medie 25 de ore pe săptămână, la 20, iar în învăţământul gimnazial se va ajunge de la o medie de 30 de ore, la 25.

„Asta nu înseamnă că vom trimite copiii în stradă după orele de şcoală, ci venim cu un program complementar care se regăseşte în toată Europa, este vorba de programul ‘Şcoală după şcoală’, care pe de-o parte aduce linişte părinţilor ştiind că copiii lor vor fi prinşi într-un act educaţional, iar pe de altă parte şcoala va oferi un cadru organizat pentru elaborarea temelor şi pentru pregătirea de a doua zi. În momentul în care copilul va pleca acasă va avea temele făcute şi va mai avea şi timp pentru familie sau pentru activităţi extraşcolare”, a precizat şeful Executivului.

Potrivit acestuia, în cadrul noilor programe şcolare profesorul va avea la dispoziţie 25% din timpul său pentru a-şi adapta predarea la nevoile elevului, fie că îi va susţine pe elevii performanţi, fie va lucra cu cei mai slabi. Astfel, programul profesorului va acoperi numai 75% din timpul alocat predării unei discipline. În privinţa învăţământului univeristar, Boc spune că se va pune accentul pe calitate.

„Vom avea de-a face cu o clasificare a universităţilor şi cu o ierarhizare a programelor de studii, astfel încât diplomele să aibă acoperire şi să ştim exact ce reprezintă fiecare diplomă din România, din perspectiva universităţii sau a programului de studiu la care studentul este parte. Am eliminat criteriul vechi în ocuparea funcţiilor didactice din învăţământul superior, ca o modalitate de susţinere a performanţei în mediul academic, pentru că în primul rând competenţa trebuie să primeze în faţa criteriilor de vechime”, a spus, în context, premierul. El a mai precizat că se va asigura o pondere de mininum 25% a studenţilor în Senatul universităţilor, pentru a se asigura un echilibru al tuturor structurilor în conducerea universităţilor. AGERPRES