eleva.jpgExpertii in educatie, participanti la un proiect despre formarea de competente, considera ca programa scolara trebuie mult simplificata si ca, la examenul de bacalaureat, este recomandat ca fiecare elev sa aiba subiectul sau, ales in mod aleator de calculator.

Alte idei cuprinse in raportul sinteza intocmit de o comisie de experti, care a analizat toate depozitiile depuse in cadrul proiectului, sunt urmatoarele: societatile profesionale (Societatea de Matematica, Societatea de Fizica, Societatea de Chimie, Societatea de Biologie) trebuie sa fie implicate in elaborarea si aprobarea programelor de invatamant; mediul de afaceri considera ca exista o prapastie intre scoala romaneasca si economia reala; trebuie sa se puna accent pe pregatirea practica, prin experiente de laborator.

Expertii in educatie au apreciat ca scoala trebuie sa fie democratica la baza, dar sa cultive si elitele. Potrivit expertilor, continutul manualelor alternative trebuie controlat, fiind totodata recomandat ca profesorul, manualul si computerul sa se sustina reciproc in procesul de invatamant modern.

„Calculatorul trebuie sa fie vazut ca parte a procesului de invatamant si nu ca inlocuitor formal al manualului sau al dascalului”, se arata in raportul sinteza. Totodata, expertii in educatie sunt de parere ca o atentie deosebita trebuie acordata pregatirii profesorilor prin: dezvoltarea unei piete autohtone a serviciilor de formare continua; un curriculum echilibrat pentru programul de pregatire initiala a cadrelor didactice; initierea de programe de pregatire noi, pentru a raspunde unor nevoi ale sistemului, si promovarea de programe de masterat didactic si de doctorat in didactica.

Prezentarea ideilor cuprinse in raportul sinteza a fost urmata de o dezbatere in cadrul careia Sorin Ionita, reprezentant al Societatii Academice Romane (SAR), a spus ca, in Romania, sistemul de invatamant preuniversitar este pentru genii. Reprezentantul SAR crede ca sistemul de invatamant romanesc esueaza pentru ca stacheta este foarte sus.

„Un sistem in care bagi bani publici trebuie sa performeze pentru copilul mediu sau pentru familia medie si trebuie sa pregateasca cetateni functionali”, este de parere Sorin Ionita. In opinia sa, daca modelul de reusita sociala depreciaza in continuare scoala, demersul SAR este zadarnic.

Raportul sinteza a fost elaborat pe baza depozitiilor scrise si a audierii publice organizate, pe 28 octombrie, in cadrul careia profesori din invatamantul universitar si preuniversitar, reprezentanti ai ONG-urilor si ai mediului de afaceri si-au prezentat opiniile referitoare la tema „Formarea de competente – o necesitate pentru societatea secolului XXI?”.
Audierea publica a implicat o comisie formata din trei experti. Au acceptat sa faca parte din aceasta comisie presedintele Academiei Romane, Ionel Haiduc, presedintele Societatii Romane de Fizica, Nicolae Zamfir, si presedintele Societatii de Stiinte Matematice, Radu Gologan. Concluziile si recomandarile rezultate din acest demers initiat de SAR vor fi transmise decidentilor politici. AGERPRES