scoala_profesionala.jpgReprezentanţii agenţilor economici din judeţul Caraş-Severin au cerut, la o întâlnire de consultare publică, creşterea numărului de clase şi de elevi din şcolile profesionale, cu precădere pentru industrie. Membrii Comitetului Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale (CLDPS) din Caraş-Severin s-au întâlnit, marţi, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Reşiţa, cu reprezentanţii mediului de afaceri şi cei ai şcolilor cu profil tehnologic şi profesional din judeţ.

Potrivit preşedintelui CLDPS Caraş-Severin, Marian Apostol, sistemul de învăţământ trebuie concentrat, în primul rând, asupra dezvoltării unor competenţe de nivel înalt, renunţând să mai pregătească oameni pentru o ocupaţie, ci pentru mai multe meserii pe care le pot avea de-a lungul anilor, asigurându-le astfel flexibilitate şi mobilitate mai mare pe piaţa muncii.

După cum afirmă Marian Apostol, printre aspectele indentificate pe piaţa muncii din Caraş-Severin, se poate observa o tendinţă de creştere a numărului de întreprinzători particulari, în paralel cu scăderea salariaţilor. Potrivit acestuia, devine astfel evident că pentru a crea condiţiile necesare creşterii productivităţii, dar şi a mobilităţii forţei de muncă, sistemul de învăţământ trebuie să pună mai mult accent pe dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale, competenţe cât mai ridicate în domeniul tehnologic şi informatic, precum şi de alte competenţe generale. Aceasta înseamnă că accentul trebuie să cadă pe spiritul întreprinzător şi pe abilităţile generale de a iniţia o afacere. Apostol susţine că şcolile trebuie să îşi definească punctele forte şi, în funcţie de acestea, să îşi stabilească oferta, făcând din aceasta un brand al respectivei unităţi de învăţământ. „Când îşi stabilesc ofertele, şcolile trebuie să aibă în vedere că obiectivul final nu este formarea, ci angajarea absolventului”, a subliniat Marian Apostol.
În actualul an şcolar, la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş-Severin este un număr de 13 clase şi 291 elevi în învăţământul profesional, iar în şcolile profesionale de trei ani sunt un număr de 13 clase, respectiv 321 elevi, în anul şcolar 2015-2016.

În opinia preşedintelui CLDPS Caraş-Severin, de la momentul apariţiei acestora, se constată o încredere mai mare a agenţilor economici faţă de învăţământul profesional de trei ani, deoarece pot avea o participare mult mai vizibilă şi mai eficientă în activitatea de formare a elevului. Potrivit acestuia, raportul dintre pregătirea teoretică şi cea practică situează şcolile profesionale mai aproape de sistemul de pregătire bazat pe ucenicie, decât cel bazat pe pregătirea în şcoală. Ponderea specifică a pregătirii practice poate favoriza creşterea calităţii pregătirii elevilor, dacă se valorifică prin stagii de pregătire la operatorul economic, organizate în condiţii de eficienţă în asigurarea calităţii, spune Apostol.

Totodată, a fost constatată şi o participare mai activă la procesul de formare a elevilor din aceste şcoli, numărul absenţelor elevilor fiind mult mai mic decât în liceele tehnologice, a mai spus Marian Apostol. AGERPRES