ispas_gabriel.jpgO lege trebuie să stabilească principii, să fie suplă şi aplicată prin acte subsecvente, pentru că directivele europene tind spre simplificarea şi ameliorarea legislaţiei, a susţinut Gabriel Ispas, preşedinte fondator al Uniunii Studenţilor din România şi membru al Consiliului Agenţiei de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, la o dezbatere iniţiată de USR pe tema modificării Legii Educaţiei Naţionale.

„Am citit cu mare atenţie temele pe care doriţi să le dezbateţi, ele sunt interesante, dar riscă să rămână strict principiale şi fără finalitate. Dacă fac o lege cum este Legea Educaţiei astăzi nu rezolvă problema. Primul principiu este supleţea, o lege trebuie să fie foarte bine articulată, stabilind un set de valori de la care nu abdici, urmând ca aspectele care ţin de organizare să fie făcute prin acte subsecvente”, a precizat Ispas.

El a adăugat că asumarea răspunderii pe un proiect de lege atât de important cum este cel al Educaţiei este un lucru greşit ca principiu. „Noi ne-am obişnuit că orice trebuie să fie trecut în lege. Dacă pornim de la principiul că în loc să simplificaţi aglomeraţi… Dacă vă uitaţi pe directivele europene o să vedeţi că principalul fenomen este de simplificare şi ameliorare a legislaţiei. Simplificare, principii şi nu detalii. Cu cât intraţi mai mult în detalii în lege, cu atât vă complicaţi mai mult. Dacă intraţi în aceeaşi capcană în a explica fiecare lucru în parte nu veţi face nimic. Vă sfătuiesc să analizaţi lucrurile cu maximă seriozitate şi să nu intraţi în capcana valabil generală – aceea a unei legi frumoase. Ea trebuie să stabilească principii, să fie suplă şi să fie aplicată prin acte subsecvente. Dacă voi spuneţi că vreţi o lege care să fie corelată cu piaţa muncii, nu o să faceţi nimic”, a atras atenţia Ispas.

Acesta le-a cerut studenţilor să fie uniţi dacă doresc cu adevărat să fie luaţi în seamă la nivel naţional. „Voi sunteţi o parte a mişcării studenţeşti. Astăzi trebuie să depăşiţi erorile pe care le-am făcut noi, pentru că dacă nu eram încăpăţânaţi nu erau trei federaţii naţionale. Voi singuri nu veţi face nimic. Nu aceasta este soluţia. Dacă nu veţi avea capacitatea de a identifica ce vă uneşte şi nu ce vă dezbină vor veni alţii care vă vor spune că toţi sunteţi inutili şi e păcat”, a spus Ispas.

Potrivit preşedintelui USR, Alexandru Bîndar, cel care a deschis lucrările primei ediţii a Consiliului Naţional al Studenţilor – reprezentanţi ai 34 de universităţi din ţară, dezbaterile sunt axate pe amendamente la noua Lege a Educaţiei, intens amendată în ultimul timp şi care a suferit numeroase modificări în ultimii 20 de ani, „care s-au produs, multe dintre acestea, fără consultarea tuturor actorilor implicaţi în comunitatea academică şi mai ales a studenţilor”. „V-am chemat aici pentru că pe data de 15 septembrie este deadline-ul pentru a trimite primele propuneri ale studenţilor pe marginea legii şi, de aceea, după deschiderea oficială, vom trece pe grupuri de lucru să analizăm pe cinci domenii prioritare, printre care organizarea studiilor universitare, calitatea în învăţământ, autonomia universitară, problemele de finanţare, problemele legate de facilităţi şi servicii studenţeşti şi problemele ce ţin de implicarea studenţilor în conducerile universităţilor, respectiv alegerile academice”, a precizat Bândar.
El a menţionat că studenţii îşi doresc în primul rând să aibă un sistem de învăţământ solid, care să le ofere condiţii de trai decente, condiţii sociale bune, cămine, cantine, dar şi să-i pregătească profesional, astfel încât la momentul absolvirii să reuşească să se integreze cât mai repede pe piaţa muncii. De asemenea, ei şi-ar dori să revină în senate la o prezenţă de 25%, în momentul alegerii conducerii universităţilor. AGERPRES