Un ghid despre fenomenul agresivităţii în unităţile şcolare a fost elaborat de Centrul de Asistenţă Psihopedagogică Harghita, la solicitarea Inspectoratului Şcolar Judeţeanşi este destinat cadrelor didactice din judeţ, cu scopul de a preveni şi reduce acest fenomen.

Coordonatoarea Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică (CJAP) Harghita, Kedves Eniko, a declarat vineri, într-o conferinţă de presă, că fenomenul agresivităţii se manifestă atât în societate, cât şi în şcoală, iar ghidul vine în sprijinul cadrelor didactice.

În primul capitol al materialului sunt trecute în revistă câteva aspecte teoretice, în capitolul doi sunt analizate cauzele comportamentului agresiv, iar în al treilea capitol se vorbeşte despre formele de agresivitate care se întâlnesc în mediul şcolar, atât agresiune verbală, cât şi fizică. De asemenea, în capitolul patru sunt prezentate metode de prevenţie şi intervenţie care pot fi utilizate de cadrele didactice şi sunt puse la dispoziţie chestionare cu ajutorul cărora se pot planuri de prevenire a acestui fenomen.
„Ghidul conţine câteva studii de caz reale din practica consilierilor şcolari şi scopul a fost să se arate că în spatele unui comportament se ascund cauze la care nici nu ne gândim, iar intervenţia trebuie să fie din partea unei echipe – părinţi, consilieri, cadre didactice, uneori şi societatea”, a spus Kedves Eniko.
La finalul ghidului, specialiştii Centrului de Asistenţă Psihipedagogică au făcut câteva recomandări de filme şi literatură de specialitate, care pot fi utilizate la orele de dirigenţie şi pot ajuta profesorii în activitatea lor. Ghidul a fost distribuit tuturor şcolilor din judeţ şi poate fi pus la dispoziţie şi în format electronic.

Inspectorul şcolar general Bartolf Hedvig a precizat că violenţa există peste tot, inclusiv în Harghita, iar preocuparea permanentă a Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita este acela de a ţine fenomenul sub control. „Violenţă există pretutindeni, există şi în Harghita. Noi trebuie să fim atenţi ca să nu explodeze, să nu atingă valori de dimensiuni de necontrolat. De aceea, este nevoie ca din grădiniţă până la şcoala postliceală să ne ocupăm de acest fenomen. Este o preocupare permanentă a Inspectoratului Şcolar şi a CJAP şi astfel a intervenit şi această colaborare. Vrem să menţinem violenţa în limite normale, să nu fie nimic ieşit din comun, pentru că la violenţă se răspunde de obicei cu violenţă şi tocmai asta nu vrem”, a spus Bartolf Hedvig.

În cadrul conferinţei de presă a fost prezentat un studiu şi despre limbajul agresiv şi obscen din unităţile de învăţământ, din care reiese că acesta este o formă de comunicare acceptată în zilele noastre şi este folosit încă din şcoala primară.

Specialiştii CJAP Harghita au mai constatat, în urma discuţiilor cu elevii din tot judeţul, că scopul folosirii limbajului agresiv sau obscen este diminuarea furiei sau a durerii şi că este folosit pentru că este la modă şi pentru a înlocui, uneori, încrederea în sine.

Studiul mai arată că fenomenul este considerat deranjant mai ales de către cadrele didactice, care au vorbit şi despre nevoia unor reglementări în domeniu, mai ales atunci când se confruntă cu agresivitatea verbală din partea părinţilor. AGERPRES