logoped.jpgIntegrarea copiilor cu dizabilitati mentale, auditive sau de vedere reprezinta scopul simpozionului national desfasurat, marti, la Scoala 108 „Alexandru Obregia” din Capitala, intitulat „Parteneriatul scoala-familie-comunitate in cresterea sanselor de integrare socio-profesionala a copiilor si tinerilor cu nevoi speciale”.

Simpozionul a fost organizat de Federatia Internationala a Comunitatilor Educative (FICE) Romania. Profesorul Verginia Cretu de la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea Bucuresti, a propus pentru cresterea numarului copiilor si tinerilor cu nevoi speciale integrati in societate sa se incheie conventii intre unitatile de invatamant si diversi angajatori, astfel incat absolventii sa fie angajati la terminarea cursurilor.

Presedintele FICE Romania, Toma Mares, considera ca micii intreprinzatori trebuie stimulati financiar de catre autoritatile statului pentru fiecare tanar cu handicap angajat. „Perceptia populatiei este deformata fata de acesti tineri. Persoanele cu handicap au nevoie de sprijin, dar angajatorul va fi rasplatit pentru sprijinul oferit, intrucat un om care devine util societatii este cinstit si devotat”, a spus Verginia Cretu, adaugand ca prin integrarea acestor persoane costurile scolarizarii se amortizeaza si cele sociale scad.

La randul sau, profesorul Roxana Udrea, de la Universitatea Bucuresti, considera ca scolile de meserii trebuie adaptate in functie de specificul zonei, iar meseria trebuie adaptata fiecarui tanar in parte, in functie de abilitatile personale.

Potrivit FICE Romania, in fiecare an in Bucuresti cursurile scolilor de arte si meserii sunt urmate de mai mult de 1.300 de copii cu nevoi speciale (960 cu dizabilitati mentale, 206 cu dizabilitati auditive si 190 cu dizabilitati de vedere), iar dintre acestia doar 300 absolva cursurile. „Procentul celor angajati este de 21%, dar doar 3% dintre absolventi lucreaza in meseria pe care au invatat-o”, a spus Toma Mares.