Kaufland România, unul dintre cei mai mari angajatori privați de pe piața românească, propune ca posibilă soluție la situația forței de muncă învățământul universitar dual, într-o dezbatere care a reunit factori decizionali ai sectorului politic, precum și actori cheie din domeniul educațional. Demersul a fost început de Kaufland odată cu demararea unei ample cercetări realizate cu sprijinul Academiei de Studii Economice București. Rezultatele studiului confirmă învățământul dual ca posibilă soluție pentru îmbunătățirea situației de pe piața muncii. Dezbaterea, care a avut loc la Palatul Parlamentului pe 27 noiembrie,  este dovada incontestabilă a dorinței Kaufland România de a avea un aport la bunăstarea societății românești. La eveniment au participat Ecaterina Andronescu, Ministrul Educației Naționale, Rovana Plumb, Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici, Ministrul Finanțelor Publice, reprezentanți ai autorităților și ai mediului universitar, ai principalelor sindicate și patronate, ai mediului de afaceri.

„România are o mare problemă cu forța de muncă, iar această problemăeste legată de migrație: dacă noi astăzi avem patru milioane de români care muncesc afară, nu avem cum să nu le resimțim lipsa aici. [Pentru a stopa migrația e nevoie] să-i tratăm cu prietenie pe absolvenții noștri, să-i tratăm cu respect și cu prețuire”, a declarat Ecaterina Andronescu, Ministrul Educației Naționale, validând situația actuală a pieței muncii.

Rovana Plumb, Ministrul Fondurilor Europene, a adăugat: „După cum vedeți, sunt o serie întreagă de instrumente pe care să le utilizăm pentru a corela mediul școlar, universitar, cu nevoile pieței de muncă, sigur, în concordanță cu domeniile care contribuie la creșterea competitivității. Este nevoie de o mai mare atractivitate, de o mai mare relevanță, de o mai mare motivare a studenților.”

În completare, Eugen Teodorovici, Ministrul Finanțelor Publice, și-a afirmat susținerea inițiativei demarate de Kaufland România de a include studiul dual în învățământul românesc prin introducerea de facilități fiscale pentru companii.

La nivel național, numărul locurilor de muncă vacante în trimestrul al doilea al anului 2018 a fost de 61.400, în creştere cu 3.000 de locuri faţă de trimestrul anterior, conform datelor Institutului Național de Statistică. În același timp, deși mulți studenți au deja un loc de muncă în paralel cu desfășurarea studiilor teoretice, acesta nu este neapărat în domeniul de studiu, ceea ce duce la un dezechilibru între nivelul de pregătire al potențialilor angajați și nevoile companiilor.

„Angajarea devine o provocare tot mai mare: pentru sectorul de calificare medie, deficitul forței de muncă ar putea ajunge până la 21% în 2023. Ne-am lovit de situații în care am avut nevoie de oameni pregătiți pentru piața muncii. În acest moment, într-o bună parte, angajații noștri nu mai vin de pe băncile facultății. Având maturitatea dată de o experiență în piață de peste 13 ani, precum și necesitatea de a căuta o soluție, am căutat validare în afara sectorului de afaceri, ceea ce ne-a făcut să ne îndreptăm către mediul academic. Pentru Kaufland implicarea în dezvoltarea sustenabilă a pieței muncii este o prioritate, în acord cu una dintre valorile noastre principale, dinamismul, adică puterea prin care inovăm”, declară Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România

Concluzia studiului desfășurat de Kaufland România în parteneriat cu profesori și cercetători ai Academei de Studii Economice validează demersul de cercetare demarat. Rezultatele confirmă că o posibilă soluție care să răspundă la nevoile reale ale generațiilor tinere este învățământul universitar dual, model de program de studii orientat spre practică. În Germania există deja 1592 de programe de studiu dual care funcționează cu succes, în domenii dintre care cele mai căutate sunt: inginerie, științe economice, informatică.

Învățământul universitar dual este un nou model de program de studii orientat spre practică. Acesta, pe lângă o educație academică fundamentată, oferă și oportunitatea dobândirii de experiență profesională relevantă. Mai exact, presupune alternarea contextului de învățare tradițional, teoretic, cu unul practic, în cadrul unei companii. Astfel de programe de studii oferă o șansă reală în construirea din timp a unui plan de carieră pentru studenți, care pot să continue colaborarea în cadrul companiilor și după finalizarea studiilor, minimizând astfel riscul de a absolvi și a intra în șomaj sau a lucra în alt domeniu.

„Rezultatele studiului sunt îmbucurătoare: învățământul dual se profilează ca posibilă ieșire din situația actuală a forței de muncă, cu avantaje pentru toți actorii implicați. Beneficiile sunt multiple, în primul rând pentru studenți. Aici este vorba de încurajarea potențialului tinerilor români, precum și de șansa de a transforma țara într-un hub pentru educație, prin programe de studiu interesante care să atragă și studenți din alte țări. După absolvire, aceștia pot fi integrați cu ușurință în câmpul muncii datorită dimensiunii practice pe care o are sistemul dual”, a declarat conf. univ.dr. Tănase Stamule, Prodecan FABIZ, Academia de Studii Economice București.