ardelean_aurel_.jpgDeclara prof. univ. dr. Aurel Ardelean, Rectorul Universitatii de Vest „Vasile Goldis” din Arad si Presedinte al Asociatiei „Uniunea Universitatilor Particulare Acreditate din Romania”, in interviul acordat portalului www.EduManager.ro.

Domnia Sa apreciaza ca in Romania universitatile particulare acreditate prin lege, universitati care nu au beneficiat de nici un sprijin bugetar si care s-au confruntat in repetate randuri cu probleme de concurenta neloiala, si-au dovedit valoarea si au oferit pietii muncii specialisti competenti si adaptabili

– Domnule Rector, aparitia dupa anul 1989 a universitatilor particulare in Romania a venit ca un raspuns la imensa cerere existenta pe piata educationala romaneasca. Astazi, la 20 de ani de la infiintarea primelor universitati particulare in tara noastra, cum apreciati aportul acestora in sistemul national de invatamant?

– Aparitia Universitatilor particulare a fost, in primul rand, un act de dreptate in beneficiul zecilor de mii de oameni si nu numai foarte tineri care, inainte de Revolutie, nu au avut sansa de a se autorealiza prin studii superioare. Sistemul de invatamant public oferea doar un numar limitat de locuri iar lista specializarilor era scurta si invechita. Fondatorii acestor universitati particulare au avut in vedere faptul ca in democratiile consolidate, in tarile cu un aport major in societatea cunoasterii si a IT-ului, Universitatile particulare ocupa an de an primele locuri in rankingurile nationale. Este vorba de SUA, Japonia dar si de tari europene, in frunte cu Anglia.

De altfel, dupa Procesul de la Bologna din 1999 si Conferintele educatiei de la Salamanca, Praga, Lisabona, Londra, Berlin, Louvain, Europa academica a inteles ca principala alternativa la mult dezbatutul „drenaj cerebral” spre alte continente este asigurarea calitatii in educatie iar sprijinirea de catre guvernele europene a universitatilor particulare constituie o necesitate. Pe aceasta tema, Universitatea de Vest ” Vasile Goldis” a avut interventii apreciate la Congresul UNESCO – CEPES de la Varsovia, in anul 2006, si Conferinta Asociatiei Universitatilor Europene (EUA), in care suntem membri plini, de la Viena din anul 2007 si de la Budapesta in anul 2008.

Pot concluziona apreciind ca in Romania universitatile particulare acreditate prin lege, universitati care nu au beneficiat de nici un sprijin bugetar desi legea ar fi permis si care s-au confruntat in repetate randuri cu probleme de concurenta neloiala, si-au dovedit valoarea si au oferit pietii muncii specialisti competenti si adaptabili. In ce priveste universitatea noastra, cel mai bun argument este prestatia profesionala a unor absolventi, care atat in tara cat si in Municipiul Arad, detin functii publice importante in prefecturi, consilii judetene, primarii, functii de top manager, inclusiv in institutii publice sau sunt foarte apreciati in colectivele din care fac parte in calitatea lor de profesori si conferentiari universitari, medici primari si specialisti, economisti, psihologi, ingineri, jurnalisti etc.

– Competitia pe piata educatiei universitare din Romania s-a amplificat. Calificativul maxim – „grad de incredere ridicat”, acordat de Consiliul A.R.A.C.I.S. in anul 2009, pozitiile fruntase in primele „rankinguri” academice publicate in presa nationala, confirma faptul ca Universitatea de Vest „Vasile Goldis” din Arad a gasit solutii de succes in realizarea obiectivelor managementului strategic. Care sunt acestea?

– In luna mai 2010, prin ample actiuni aniversare si stiintifice, Universitatea de Vest „Vasile Goldis” sarbatoreste 20 de ani de istorie institutionala. Am previzionat, inca de la infiintare, ca trend-ul general in evolutia invatamantului academic european este spre educatie superioara de masa, imperativ datorat afirmarii identitatii Uniunii Europene pe fondul multiculturalitatii si polietnicitatii, dezvoltarii socio-economice, a Europei Unite, astfel incat aceasta sa devina un pol de putere la nivel planetar, cerintei constante pentru o educatie a adultilor, dezvoltarii tehnologiilor informatizate si, nu in ultimul rand, globalizarii pietei muncii. Pentru a raspunde noilor imperative ale economiei cunoasterii, la aceasta data oferta noastra educationala este diversificata: 37 de programe de studii universitare la nivelul licenta – din care 11 cu forma de invatamant la distanta si frecventa redusa, 54 de specializari masterale – din care 3 sunt in cotutela cu universitati din strainatate, 2 scoli doctorale, linii de formare cu predare in limba franceza, DPPD, Scoala Activa pentru specializare si perfectionare postuniversitara.

Managementul strategic a urmarit internationalizarea universitatii si conferirea unor elemente de unicitate in cadrul invatamantului superior romanesc. In acest sens, grant-urile si proiectele internationale castigate, Scolile de vara organizate in parteneriat cu prestigioase Institutii academice, precum: Academia din Paris, Academia de Stiinte si Arte din Salzburg, Universitatea din Lille – Franta, Universitatea din Tübingen – Germania, Universitatea din Stanford – SUA, Universitatea din Bucuresti, proiectele transfrontaliere ale Incubatorului Tehnologic si de Afaceri ITA-GOLDTECH, realizarile stiintifice in parteneriat cu Consortiile „CAROLUS MAGNUS” si „DEL – BORSODI” au confirmat internationalizarea universitatii noastre. Cinci din revistele Universitatii au fost incluse in baze de date internationale (CEEOL – GERMANIA, EBSCO- SUA, Index Copernicus). Am realizat premiere in invatamantul academic romanesc: videoconferintele cu Universitatea Catolica din Louvain – Belgia; inaugurarea Centrului Cultural Italian – in parteneriat cu Universitatea din Padova, consortiul international cu Universitatile din Regiunea TÜBINGEN – HOHENHEIM din Germania, Centrul de testare internationala, consiliere si evaluare lingvistica administreaza unul din cele mai mari numere de examene din Romania: Cambridge, Oxford, testele IELTS, BULAB, GRE, LSAT, TOEFL, TOEIC.

La toate acestea as putea adauga faptul ca, in urma cu doi ani, am dat in functiune televiziunea proprie GOLDIS TV – Net, care serveste nu numai comunitatea academica – in special studentilor si masteranzilor, ci si numerosilor parteneri antreprenoriali, comunitatii aradene in ansamblu.

– Universitatile particulare au fost promotoarele in Romania a unor noi concepte in managementul academic si invatamantul centrat pe studenti. Care sunt beneficiile acestora?

– Din considerente practice, venind in sprijinul studentilor care sunt legati de locurile lor de munca, Europa academica, dupa modelul american, a dezvoltat invatamantul la distanta, campusurile virtuale, programele de twinning si chiar francizele. Avand in vedere conditiile socio – economice concrete din tara noastra, universitatile particulare, inclusiv Universitatea de Vest „Vasile Goldis”, au dezvoltat un invatamant la distanta in filiale, chiar daca acesta presupune cheltuieli mari si un efort uman sporit. Tratam cu maxima seriozitate recomandarile Comisarului European pentru Educatie si, facilitand accesul la educatie chiar si dupa absolvirea ciclului de licenta, promovam conceptul de „educatie continua” in mai multe municipii transilvanene. Am incheiat, in beneficiul studentilor, masteranzilor si doctoranzilor, internationalizarea curricurelor. Statutul nostru de membri ai Conferintei Magna Charta Observatory de la Bologna, ai Asociatiei Universitatilor Europene, ai Conferintei Rectorilor Danubieni, Aliantei Universitatilor pentru Democratie, Asociatiei Universitatilor din Spatiul Transcarpatic si ai Federatiei Europene a Scolilor Superioare, organism participativ al Consiliului Europei, ne-a permis consultari internationale cu multe din cele 67 de universitati si institutii de cercetare partenere din strainatate. Prin noile curricule se evita studierea unui catalog enciclopedic de termeni abstracti, se promoveaza multiculturalitatea si multilingvismul, se ofera studentilor timpul fizic necesar unei pregatiri individuale in generosul cadru al Bibliotecii Centrale Universitare ” Tudor Arghezi”, care ofera peste un milion de volume si prin baza de date on-line „SpringerLink” sau cea a bibliotecii virtuale. In acest scop, studentii beneficiaza de acces la Internet in toate cladirile din campusul universitar, inclusiv de la cele sapte filiale autorizate / acreditate, universitatea avand in dotare 1950 de computere.

– In ultimele luni, invatamantul de stat din Romania este afectat vizibil de criza economico-financiara astfel incat staff-urile universitatilor de stat au fost puse in situatia de a lua masuri anticriza, pe langa cele impuse de M.E.C.I. (reducerea fondurilor alocate, obligativitatea concediilor fara plata etc.). Cum se reflecta criza economica in invatamantul privat?

– Universitatile private sunt autonome din punct de vedere financiar; ele se autogospodaresc, din pacate fara nici un sprijin bugetar al statului, in asa fel incat sa-si acopere toate cheltuielile – corespunzator legii, si sa obtina performante maximale in exercitarea functiilor specifice. Pana in prezent, criza nu a afectat relevant nici „intrarile” nici „iesirile”. Sunt unele semnale in ceea ce priveste ritmicitatea efectuarii platii taxelor de catre beneficiarii procesului de formare profesionala. Dar aceasta problema a fost rezolvata prin adoptarea de catre Senat a unor masuri de flexibilitate in raport cu nivelele de venituri ale familiilor din care provin studentii. Oricum, compensarea eventualelor pierderi la acest capitol se face prin cresterea numarului de contracte de cercetare, proiecte antreprenoriale realizate cu organizatii ce apartin mediului economic, granturi europene etc. Iata de ce universitatea noastra nu a redus si nici nu va reduce salariile. Dimpotriva, in sedinta de Senat din luna octombrie 2009 a fost aprobata majorarea indemnizatiilor de conducere cu 50 %, aplicarea unui procent de majorare a veniturilor salariatilor corespunzator indicelui inflatiei. Iar acum, aflandu-ne in preajma Sfintelor Sarbatori de Craciun, Consiliul de Administratie a aprobat acordarea de bonuri valorice pentru toti salariatii cu o medie apropiata de salariul minim pe economie si de alocatii specifice pentru copiii salariatilor.

– Aflandu-ne la raspantia dintre ani, daca doriti sa transmiteti cateva cuvinte omologilor Dvs. din invatamant ?

– Da, as profita de ocazie si le-as transmite tuturor rectorilor, personalului didactic din invatamantul superior, personalului din institutele de cercetare, din M.E.C.I., precum si studentilor, un an mai bun, prosper si imbelsugat, astfel incat universitatile din Romania sa-si amelioreze pozitia in ranking-ul international! Tuturor, Sarbatori fericite si La Multi Ani !


Articol realizat de Ana Olaru.