marga_andrei_.jpgLiberalul Andrei Marga, membru în Biroul Politic Central al PNL, consideră că este nevoie de un nou proiect de lege al educaţiei, altul decât cel propus de PDL, care să fie rezultatul consensului principalelor forţe politice parlamentare.

Marga a criticat, joi, într-o conferinţă de presă, proiectul de lege al PDL afirmând că acesta va genera birocraţie în sistemul de educaţie, care va intra în derivă.

„România va avea un învăţământ birocratizat, mai birocratic ca oricând după 1989, pe care îl vor controla tot felul de experţi de mucava şi de politruci. Cu astfel de lege, România ar intra într-o derivă pe termen lung cu pierderi şi costuri greu de subestimat”, a afirmat liberalul. El a declarat că PNL susţine elaborarea unui nou proiect de lege urmând ca până când acesta să poată fi pus în aplicare, sistemul de educaţie românesc să funcţioneze în continuare pe baza legislaţiei în vigoare.

„Decât o lege proastă mai bine mai rămânem un timp cu această lege care în funcţiune şi elaborăm un proiect de lege care să poată pune în mişcare energiile din societatea românească. (…) Fiind în Parlament proiectul de lege al PDL, parlamentarii PNL vor face tot ceea ce este posibil pentru a ameliora acest proiect de lege. (…) Soluţia este însă mandatarea fie a comisiei de învăţământ a Senatului, fie a unei comisii pe care Parlamentul are latitudinea să o instituie cu elaborarea unui proiect care să depăşească (…) erorile profesionale grave ale actualului proiect de lege. O astfel de comisie ar instaura o dezbatere publică şi ar folosi proiectele de legi existente, depuse la Parlament şi al PNL şi al PSD şi PDL. S-ar realiza în acest fel un consens cât mai larg ar forţelor principale, parlamentare în dreptul unui proiect de lege”, a susţinut Andrei Marga.


În opinia sa, educaţia din România se află într-o criză gravă, iar printre problemele care trebuie rezolvate în acest domeniu se numără creşterea nivelului învăţământului şi al educaţiei, sporirea impactului economic şi social al educaţiei, mărirea competitivităţii produselor româneşti pe pieţe, formarea civică democratică, asanarea moravurilor.


„Educaţia din România se află într-o criză gravă. Această criză s-a creat în ultimii ani. În 1998 România era în reformele educaţiei cam la şase luni în urma Ungariei, cam la trei luni în urma Cehiei şi Poloniei. Azi România în urma celor mai multe ţări din Europa. România atunci conta în analizele internaţionale ca un reper al analizelor educaţionale, azi România e socotită o ţară plină de dificultăţi, de neajunsuri”, a mai spus Marga. Liberalul a exprimat opinia că niciunul din documentele pe care se bazează politica educaţională actuală nu reprezintă o soluţie pentru problemele cu care se confruntă domeniul.


La rândul său, fostul ministru liberal al Educaţiei Anton Anton a arătat că şi cercetarea se află într-o situaţie gravă. El a afirmat că în urmă cu câţiva ani România avea o strategie naţională de
cercetare, dar a urmat o perioadă de „degringoladă” şi de tăieri de fonduri într-un moment în care Uniunea Europeană se pronunţă pentru majorarea investiţiilor în cercetare.

„Ce se întâmplă în Europa în acest timp? Noul comisar pentru cercetare a făcut rost de bani mult mai mulţi decât se prevedea în anul acesta pentru cercetare. În acest timp noul comisar a zis: ‘vă rog să vă orientaţi spre cercetare pentru că Europa pierde teren în faţa celorlalte ţări’. În acest timp în Europa se lansează noi proiecte şi programe de cercetare. Noi am hotărât la nivel naţional (…) că nu suntem în stare în 2020 să atingem ţinta de finanţare din bugetul naţional de 3% pe care şi-o propune Europa. (…) Am hotărât că vom ajunge în 2020 la o finanţare a cercetării naţionale de 2% în versiunea optimistă”, a subliniat Anton. AGERPRES